Wit eiken gesegmenteerde schaal

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Het huis van mijn jongste dochter hier in Bergen op Zoom is onlangs te koop gezet, ze woont nu in Est in de Betuwe, en het huis moest helemaal leeg, alwaar ik een aardig tijdje mee bezig ben geweest. Er stonden drie massief houten tafels in, die ik als beloning mocht hebben.
Een van die tafels was erg licht van kleur en transparant gelakt, was door de laklaag niet zo goed te zien wat voor hout het was, maar de structuur van het hout door de transparante laklaag te zien was erg mooi.
Mooi om daar maar eens een gesegmenteerde schaal van te maken, en tijdens het draaien ontdekte ik dat het hier ging om wit eikenhout, daar het dezelfde draai eigenschappen had als ander eikenhout waarvan ik ook schalen had gemaakt.
De schaal die ik hiervan gemaakt heb is 310mm op de top en 100mm hoog.
Heb hem afgewerkt met blanke transparante decoratieve acryl lak op waterbasis.
Hier wat fototjes van de schaal.
Groeten, Ad




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo Ad,

Weer fijn om een gesegmenteerd project van je te zien. Hoe zit de "plug"in de bodem? Heb je de "floating"base methode gebruikt of zit de "plug"er gewoon strak ingelijmd?

Mooi hout trouwens dat witte eiken
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Hallo Ad,

Weer fijn om een gesegmenteerd project van je te zien. Hoe zit de "plug"in de bodem? Heb je de "floating"base methode gebruikt of zit de "plug"er gewoon strak ingelijmd?

Mooi hout trouwens dat witte eiken
Hoi Rick, de plug heeft een ''tight fit'', eventjes goed opletten wat je doet, en vastlijmen die handel.
Ad
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Mooie schaal, maar mij lijkt het eerder rubberwood dan witte eik... ;)
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jokke zei:
Mooie schaal, maar mij lijkt het eerder rubberwood dan witte eik... ;)
Jokke, het lijkt er wel op he, zou best mogelijk zijn.
Er werd mij ook verteld dat het een lichte soort teak zou zijn ???
Eigenlijk zou dit een goede vraag zijn voor een echte houtexpert, die elke dag te maken heeft met heel veel verschillende houtsoorten, maar dat gaat mij eigenlijk te ver voor een pure hobby draaier als ik.
Groetjes, Ad
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ben benieuwd hoe dat draait. Moet je nou ook extra oppassen met de beitel, dat er geen stukken uitbreken? Ik stel me vaak voor bij gesegmenteerd draaiwerk dat dat net fragmentatie granaten zijn als ze op volle snelheid in stukken breken (als dat al gebeurd). :lol:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Houthasses zei:
Ben benieuwd hoe dat draait. Moet je nou ook extra oppassen met de beitel, dat er geen stukken uitbreken? Ik stel me vaak voor bij gesegmenteerd draaiwerk dat dat net fragmentatie granaten zijn als ze op volle snelheid in stukken breken (als dat al gebeurd). :lol:
Hoi Wouter, als je de lijm niet genoeg tijd geeft om zich te zetten, kan wat je schreef wel eens gebeuren. Heb het in mijn ongeduld wel eens meegemaakt dat er een segment losbrak, die langs mijn oren het luchtruim koos. Maar Okay daar leer je van he, sinsdien laat ik het een uurtje of twee drogen, ondanks dat ik speciale houtlijm gebruik die zich in 4 minuten zet. Ga het risico niet meer aan...))
Groetjes, Ad
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dat is leuk geworden, uit een tafel begreep ik. nou dan heb je waarschijnlijk nog hout over om een hele set te maken. ;)
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Beste, ik vrees toch dat dit rubberwood is ipv wit eiken.

Ikzelf heb hier een reeks rubberwood liggen en ook reeds in gedraaid. Ik vond het zeer plezierin gom in te draaien.

Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.