hout met slaap zelf maken

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ariette, ik vind het leuk dat we zo'n handige dame hier op ons forum hebben.
Erg leuk gemaakt, heb je ook zelf die metalen haakjes gemaakt?
Kreeg de gedachte bij het lezen van hout met slaap zelf maken, dat dit sloeg op als je met deze haakpennen aan de slag gaat, je vanzelf in slaap sukkelt :lol:
Groetjes, Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad een leuk artikel Arriette.
Voorfal beuken is gevoelig voor schimmelvorming. Daarom moeten beuken die in het voorjaar zijn gekapt voor de langste dag gezaagd zijn. Anders heb je risico, dat de schimmelvorming reeds is opgetreden. Ik doe er even een voorbeeld bij: beuken met slaap.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik lees her en der van allerlei trucjes zoals insmeren met bier, karnemelk of meer van dat geks. ;)

Ik kwak de stukken hout (berk/Beuk,Eik) onder een hoop vochtige bladeren en hopla, na een maand of meer heb je slaap in het hout.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
schimmels gevaarlijk???Re: hout met slaap zelf maken

[*je vanzelf in slaap sukkelt
icon_lol.gif
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Een ieder pakt de afzuiging op een andere manier aan. Zelf heb ik het idee dat hout met slaap(en dus sporen van schimmels) wel degelijk de aandacht verdient. Op het internet vindt je tegenstrijdige berichten. Gewoon zorgen dat je een goede afzuiging en fijnstoffilter in de werkplaats hebt of anders in de open lucht draaien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Re: schimmels gevaarlijk???Re: hout met slaap zelf maken

ariette zei:
Waar ik wel eens over gedacht heb - als je draait komen stoffen vrij die normaal gesproken ingesloten zitten in tussen de cellen, of zelfs ín de cellen van het hout (gassen, gifstoffen?)
en in dit geval dus ook schimmels.
Nou kijk ik altijd naar de TV serie van House MD (op USA al veel verder dan hier in Ned.) en daar zijn regelmatig hele enge gevolgen van het inademen van schimmels te zien.
Heeft iemand daar wel eens wat verder over gelezen in relatie tot het houtdraaien????

De meeste schimmels (en zeker houtschimmels) zijn niet infectieus voor de mens (de schimmels die dat wel zijn, zitten niet in hout). Bovendien zijn schimmels door hun grootte en samenstelling relatief eenvoudig te onderscheppen, zowel mechanisch als door het immuunsysteem.

Schimmelinfecties (behoudens de paar specifieke voor de mens dan, maar als gezegd die krijg je niet van hout...) komen dan ook eigenlijk alleen maar voor bij personen met een slecht- of nietwerkend immuunsysteem, of in sporadische gevallen, bij abnormale blootstelling (direct in de bloedbaan of een lichaamsholte - om de infectiviteit van schimmels vast te stellen, indien nodig, wordt vaak bij proefdieren een i.p. (intraperitoneaal, direct in de buikholte) blootstelling gedaan; als er dan GEEN infectie optreedt - wat meestal het geval is - is het vrijwel uitgesloten dat zo'n schimmel onder normale omstandigheden infectieus is).

Ik kan geen harde getallen geven, maar ik denk dat het draaien en schuren van hout met slaap niet wezenlijk 'gevaarlijker' is dan het draaien en schuren van hout zonder slaap.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Re: schimmels gevaarlijk???Re: hout met slaap zelf maken

Ik kan geen harde getallen geven, maar ik denk dat het draaien en schuren van hout met slaap niet wezenlijk 'gevaarlijker' is dan het draaien en schuren van hout zonder slaap.[/quote][*]


pfffft: dankjewel henk!
(heb ik me daar toch zeker een uur naar zitten zoeken eerst - stupid, zulke vragen moet je hier gewoon stellen, dus :!: )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.