Veritas Schaven

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Had nog een plakje van een berk liggen die met de motorzaag is afgezaagd. Die ben ik vandaag te lijf gegaan met m'n nieuwe schaven. Eerst de LA Jack met toothed blade de ergste hobbels eruit gehaald. Daarna met de LA smoother eroverheen; heb de 25 graden beitel convex geslepen en in dunne gangen gaat dat perfect en wordt het spiegelglad. Erg tevreden over deze schaaf. Het hout ook gelijk even in de olie gezet...

Ik merk wel dat waar ik met mn tengels aan de schaaf heb gezetten dat er lichte neiging naar roestvorming ontstaat. Moet ff heel snel die kamille olie regelen om de schaven mee in te smeren.

Attached files
 
D

DervishD

Guest
David80 zei:
Ik merk wel dat waar ik met mn tengels aan de schaaf heb gezetten dat er lichte neiging naar roestvorming ontstaat. Moet ff heel snel die kamille olie regelen om de schaven mee in te smeren.

Dat probleem heb ik in ergere mate omdat mijn zweet nogal zuur is. Ik heb eerst Boeshield geprobeerd maar daar was ik toch niet echt tevreden over dus nu gebruik ik Protectool was. Dat is door een chemicus ontworpen die als hobby houtbewerking heeft. Is geheel siliconen vrij en bevat anti-roest bestanddelen. Je hebt er maar heel weinig van nodig dus met zo'n potje van 200 ml doe je een eeuwigheid. Top spul.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat ziet er strak geschaafd uit. Kops hout is een ramp om te schaven maar dit ziet er zeer indrukwekkend uit. Veritas maakt erg mooie spullen. Over een 2 weken ben ik jarig en hoop ik ook de trotse eigenaar te zijn van wat kleine veritas-spullen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Waarom precies prefereer je protectool over boeshield? Ik lees op internet 10 tal verschillende middelen wat je op je gereedschap kan smeren te bescherming. Dat zou betekenen dat ik weer een complete research moet gaan doen voordat ik iets bestel... :roll:

Misschien een raar idee, maar kan ik er niet gewoon tung-olie op smeren? Dat moet ik sowieso nog bestellen.
 
D

DervishD

Guest
David80 zei:
Waarom precies prefereer je protectool over boeshield?

Dat is vrij simpel. Protectool is ten eerste een was dus kun je makkelijker schaven. Ten tweede is het speciaal ontworpen om roesten tegen te gaan. Daarnaast droogt Boeshield nogal plakkerig op.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
David80 zei:
Waarom precies prefereer je protectool over boeshield? Ik lees op internet 10 tal verschillende middelen wat je op je gereedschap kan smeren te bescherming. Dat zou betekenen dat ik weer een complete research moet gaan doen voordat ik iets bestel... :roll:

Misschien een raar idee, maar kan ik er niet gewoon tung-olie op smeren? Dat moet ik sowieso nog bestellen.

Ik zou beslist geen uithardende olie op mijn gereedschap smeren, dat wordt een dikke bende. Flink in de camelia olie helpt. Ben wel benieuwd naar een lange termijn ervaring van dervishd en zijn protectool. Ik heb geen zuur zweet, maar als ik hier buiten werk, zweet ik wel veel.
Je krijgt je gereedschap weer mooi door een velletje 400 wet&dry op een vlakke ondergrond te leggen en mooi in de lengte van het gereedschap te schuren. Lie Nielsen verkoopt er een soort rubber schuurblokjes voor, die Felder Nederland ook in de catalogus heeft staan. Die zijn handig voor de randen.

Dat plakje berk ziet er wel strak uit david!!

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Kijk ook even bij dick op de site. Ik weet dat ze ook een soort antiroest capsules verkopen die je gewoon in je gereedschapskast kunt leggen en gedurende een periode geen last hebt van aanslag.
 
D

DervishD

Guest
Het is me trouwens opgevallen dat het ductiele gietijzer dat Veritas gebruikt zachter is dan het traditionele grijze gietijzer. Het krast namelijk een stuk makkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.