Stevige blanke lak

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nu alle lades voor mijn keuken klaar zijn, moet ik ze ook nog afwerken natuurlijk. Gewoonlijk doe ik alles met olie maar hier lijkt me dat niet geschikt. Olie stinkt nogal, in een lade kan dat niet weg en alles wordt zo nogal muf. Een blanke lak lijt me dus beter.

MAAR. Ik ben een kluns met verf. Dus het moet wel iets makkelijks zijn. En een keukenlade wordt behoorlijk zwaar belast met pannen, bestek, en vieze druppende flesjes en zo. Dus de lak moet ook heel sterk zijn en makkelijk schoon te maken.

Ik heb een grenen tafel met Glitsa voor zachthout, en daar ben ik niet zo blij mee. Het lijkt een beetje plakkerig na een paar jaar. Aan de andere kant, onze trap is ook met Glitsa behandeld en dat lijkt wel goed te gaan.

Tips voor sterke, makkelijk te verwerken, makkelijk verkrijgbaar en niet al te dure blanke lak zijn van harte welkom.

Foto's van de lades kan je in mijn laatste blog zien.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
biopin bootolie! heb net mijn bijzettafeltje ermee behandeld en het geeft echt een mooie satijnglans. foto kan geregeld worden

Nog bedankt Tuoh, voor de tip!

edit: even de tekst van Tuoh opgezocht:
tuoh zei:
We blijven stug doorgaan met de bouw, zeker omdat het eind stilaan in zicht komt :D

Zoals te zien op de foto's, we zijn begonnen met de boot in de olie te zetten, hiervoor heb ik Biopin Bootolie besteld, een heel milieuvriendelijk product waarvan de samenstelling voornamelijk bestaat uit een mengeling van tungolie met lijnolie, deze olie is zeer UV bestendig, en bestand tegen zeewater. Deze olie geeft een rijke en diepe glans aan het hout die niet te evenaren is door vernis, terwijl het hout toch kan blijven ademen.

Mvg,

André
link: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=354&start=20
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is voor een groot deel lijnolie. Dat stinkt toch verschrikkelijk? Lijkt mij voor een laatje niet zo geschikt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Sedek.
Ik gebruik voor schalen (houtdraaien) nogal eens TUNGOLIE. Opsmeren - in laten trekken - en een katoenen doek erover - klaar. Prachtige diepe afwerking - herhaling na jaren mogelijk - voelt prettig aan - niet vet en weinig of geen geur.
Ik kocht dat spul bij Baptist in Arnhem. Maar er zijn misschien wel andere leveranciers in jouw buurt.
Ik maakte ook zelf wel een mengsel van gekookte lijnolie en een goede scheut bootlak. Verhouding 3:1. Verwedrking idem. Ook weinig geur.
Altijd goed nawrijven. Geen smurrie in de naden achterlaten. Gaat anders aankoeken.
Veel succes en zie graag de foto's.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik vind jullie allemaal heel aardig ;) Maar ik ga geen olie in de lades gebruiken. Dan krijg ik ruzie thuis.

De fronten heb ik wel in de olie gezet. Die liggen nu al een paar maanden onder het bed met een oude doek er overheen. Toen die panelen, na het aanbrengen van de olie, een paar dagen gedroogd hadden rook je niks meer. Maar nu, als je die doek er even aftrekt om de boel schoon te maken, stijgt er weer die penetrante olielucht op. Als geolied hout in een afgesloten ruimte zit gaat het gewoon stinken. Ik hoop echt dat de olie op de fronten niet een al te groot probleem gaat worden in de keuken kastjes. Maar ik ga dus niet nog meer olie op de binnenkanten van kastjes en lades gebruiken om de stank niet nog groter te maken.

Dus, iemand nog tips voor blanke lak? Glitsa 2 komponenten spul?
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Ik heb goede ervaringen met de Trae-Lix meubellak op waterbasis. Is naar mijn mening goed te verwerken, geeft een mooie afwerking en ruikt alleen een beetje tijdens het lakken.

Groeten,

Christian
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik ben op het moment bezig met het opknappen van de trap en directe omgeving ervan (hal beneden en boven worden het vervolg), waarbij ik een harmonie probeer te maken tussen hout en modern/strak. Hierbij maak ik de muren/plafond wit, misschien komen er nog wat accenten op, de omlijsting van de trap en de plaat op de muur waar de leuning aan vast zit worden/zijn (ben halverwege op dit moment) spiegelend zilver gespoten (zo'n drie lagen, gevolgd door drie lagen transparante 'glossy' lak), waarbij het eindresultaat niet misstaat.
De treden en leuning zullen geolied worden trouwens.

In ieder geval, ik vind het persoonlijk erg fijn om gewoon een spuitbus te halen en dat te gebruiken, uit ervaring kan ik vertellen dat het na twee jaar buiten (in weer en wind) er nog steeds goed opzit !
De spuitbussen die ik daarvoor gebruik zijn van Montana (gold), je hebt matte en glimmende transparante lakken van hun, andere merken heb ik niet gebruikt, het bevalt me namelijk prima :D
Zoals met alles in een spuitbus, zorg voor voldoende ventilatie, geen huisdieren in de buurt ervan houden en draag een masker (evt. ook handschoenen) tijdens het aanbrengen.
Welke ik gebruik is in vrijwel elke graffiti winkel te koop (ook online).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die Trae lix is een parket lak zie ik. Dat is een richting die ik nog niet had bedacht.

En een spuitbus is ook een goed idee. Ik hou ook wel van spuitbussen. Op mijn motoren heb ik dat veel gebruikt voor kleine onderdelen. Maar je merkt wel dat het nooit zo sterk wordt als echte gespoten lak. Dus ik twijfel nog.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Watergedragen blanke lak, zoals Trae-Lix is super spul. Kun je wel 3 keer in een uur aanbrengen. Glitsa heeft wel iets soortgelijks. Als je het blikje open maakt is het een beetje melkachtig kleurtje maar het droogt prachtig helder kleurloos op. De enige lak waarbij b.v. esdoorn mooi van kleur blijft. Aanbrengen met kwast of schuimrollertje, die je na gebruik kan bewaren in een plastic zakje ( ik leg het met zakje zelf altijd in de koelkast) en na een half uur, kwast uit het zakje en de volgende laag. Heb het zelf ook zo in onze keuken toegepast en Osmo mat op de buitenkant.
Ben het helemaal met je eens over olie in kasten, lades, kistjes, dat wordt een onaangenaam ruikende bende. Klassieke lades worden van een cederhouten bodem voorzien en nooit afgewerkt van binnen, zo blijft de hele kast heerlijk ruiken, iemand heeft dat ook zijn onderschrift staan!!
Wel een heel project waar je mee bezig bent!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja ik denk dat ik het maar gewoon zo ga doen. Een watergedragen lak en een rollertje.

Een heel project, maar ik doe het langzaam aan. Geen planning, geen tijdslimiet, ik zie wel wanneer het klaar is.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Jaap heeft gelijk, dacht ik. De watergedragen lak van Glitsa (een 'lijn' van Cetabever, toch?) is acryl parketlak. Prima spul, dat heel gemakkelijk verwerkt, waterdun, niet zo stroperig als een alkydharslak. Ik heb het in het verleden meerdere malen gebruikt, tot tevredenheid. Tegenwoordig werk ik blank hout ook graag af met eencomponenten polyurethaanvernis (Frencken), wat een heel fraaie afwerking biedt (ik heb ook wel 2-componenten p.u.-lak gebruikt, maar dat geeft soms onaangename verrassingen, omdat het niet altijd streeploos droogt/uithardt). In vergelijking tot Glitsa is dat 1-comp.spul wat minder 'plastic-achtig', je blijft meer contact met het hout zien, als je deze wartaal begrijpt tenminste.

Succes met je klus!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hermadix. Komt het beste uit de test ;)

En nog bij mij om de hoek te koop ook!
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb een jaar geleden een halkast van binnen afgewerkt met osmo hardwax ,zoals Annette aangeeft, er hangen continu jassen in en ik kan niet zeggen dat het ruikt naar olie.
Dus zeker het proberen waard.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het zit er op. Die Hermadix is inderdaad prettig om te verwerken. Het vloeit mooi uit.

Maar ik snap de olie mensen wel. Het geeft toch een beetje kunstmatig plasticerig uiterlijk aan het hout. Voor de keukenlades vind ik dat prima. Voor een mooie kast of tafel oid zou dit mijn keus niet zijn.
 

tuoh

Oud hout
Seek zei:
Het zit er op. Die Hermadix is inderdaad prettig om te verwerken. Het vloeit mooi uit.

Maar ik snap de olie mensen wel. Het geeft toch een beetje kunstmatig plasticerig uiterlijk aan het hout. Voor de keukenlades vind ik dat prima. Voor een mooie kast of tafel oid zou dit mijn keus niet zijn.

Het zijn wel milieuvriendelijke producten, maar ik vind het er niet uitzien. Geef mij maar olie :D


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.