Meubelontwerp

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Wat ik me afvraag, hoeveel van jullie maken gebruik van een tekenprogramma voor het ontwerpen van meubels.
Tips of aanraders zijn welkom.

Mvg,

Geert
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hoi Geert,

Ik gebruik ook regelmatig Sketchup (van Google). Gratis programma, met heel veel mogelijkheden.


Bananiel, heb jij hier veel ervaring mee? ik zou het wel leuk vinden wat ervaringen uit tewisselen over dit programma....

(of een nieuw topic openen???)
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ik doe het ook met potlood, en gafiekpapier (millimeter papier). Met name omdat het een stuk sneller en handiger (maatvoering, curven, schetsen, kladjes, etc etc) is.
 

irene

Nieuw lid
23 nov 2008
4
0
Ik gebruik altijd Illustrator, superfijn om te gebruiken, maar je moet er wel even in geoefend raken.
Het programma is erg duur, maar je kan ook een versie downloaden, die alleen geen helpfunctie e.d. heeft. Studenten kunnen dit programma wel vaak erg goedkoop kopen.

Ik werk nooit meer zonder uitgebreide tekeningen vanuit Illustrator, maar ik vind het dan ook erg leuk om met dit tekenprogramma te werken, dus dat motiveert ook om lekker eerst alles op de computer uit te werken.

Scheelt vaak erg veel in de uiteindelijke resultaten van de meubelstukken of andere werken, omdat je veel nauwkeuriger werkt en alles volgens de tekeningen kunt volgen. Ook heb je eventuele (denk- of plannings-) fouten vaak tijdens het tekenen al opgemerkt, zodat je ze in de praktijk niet meer maakt.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Irene, Ik zag dat je pas nieuw hier bent, dus van harte welkom.
Ik ben het helemaal met je eens, ikzelf werk ook altijd volgens tekening, om vergissingen zoveel mogelijk uit te sluiten. Doe dit met autocad en inventor, dit laastste program is volledig 3D. Kan trouwens ook met autocad.
Doe je meubelmaken of soms ook iets anders?
Groeten. Ad
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ja, welkom Irene. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van je werk met illustrator. Ik ben mijzelf aan het orienteren voor een goed teken illustratie software pakket. Zou je een resultaat van je illustrator werk kunnen laten zien?
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Beste (aspirant)tekenaars,

De laatste tijd werk ik wel eens samen met mensen die SketchUp gebruiken, een eenvoudig te leren (gratis!) tekenprogrammatje. Gedurende het gebruik loop je wel snel tegen de grenzen op, en blijkt het minder technisch en meer illustratief. Maar voor veel doeleinden bied het voldoende mogelijkheden en het is erg laagdrempelig!

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan AutoCAD voor het tekenen van meubelen en andere 'eenvoudigere' producten. De 3D omgeving van AutoCAD is welleenswaar niet zo geavanceerd als bij specifieke 3D paketten als Inventor of Unigraphics, maar voldoende om snel goede tekeningen te kunnen maken. Daarbij bied de render functie van AutoCAD de mogelijkheid om je 3D model om te zetten tot een bijna fotorealistisch model.

Irene, ik snap alleen jou keuze voor Illustrator niet echt...

Groeten,

engineer
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik volg nu een opleiding tot werktuigbouwkundige, en daarmee leren we onder andere werken met het CAD-programma Solid Works, een zeer uitgebreid 3d-programma.

Dit programma biedt mogelijkheden tot het tekenen van de onderdelen, vervolgens kun je deze onderdelen assembleren tot het uiteindelijke eindresultaat, allemaal in 3D. Ook kun je van elk onderdeel heel eenvoudig een tekening laten maken waarbij het programma de maten zelf incalculeerd.

Je kunt ook kiezen welke materialen je gebruikt, houtsoorten, metalen, kunststoffen enz, enz. Als je uiteindelijk een eindproduct hebt, rekent het programma het gewicht uit.

Vooral voor draaiwerk zit er een handige functie op. Bijvoorbeeld voor tafelpoten, lampenstaanders en ander massief langsdraaiwerk hoef je alleen maar een contour te tekenen, het programma draait dit contour 360 graden rond en je hebt binnen 5 minuten een compleet realistisch voorbeeld. Tekening afdrukken, en je kunt draaien.

Het programma heeft uiteraard ook nadelen, en is meer toegespits op werktuigbouwkundig tekenen dan meubelontwerpen, maar je kunt er redelijk veel mee wat betreft houtbewerken.
 

irene

Nieuw lid
23 nov 2008
4
0
Ik gebruikte illustrator voor het ontwerpen van andere zaken - illustraties, uitnodigingen e.d. en dit liep vanzelf uit op ook het ontwerpen van meubels e.d. in dit programma. Ik had me verder nooit in verdiept in andere programma's en vindt nu het werken met illustrator erg prettig. Vandaar mijn keuze :)

Ik maak meubels - bijvoorbeeld het bedje en de box voor mijn dochter, en meubels op maat in opdracht - maar ook bijvoorbeeld kleine dingen als lampjes, naambordjes, kinderspeelgoed.

Ik zal binnenkort wat voorbeelden van ontwerpen uit illustrator toevoegen, moet ze eerst nog even omzetten in pdf-jes.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Gisterenavond sketchup gedownload en wat video-tutorials bekeken (zie hier bijvoorbeeld). Vanavond heb ik een ontwerpje gemaakt voor een werkbankje dat ik (ooit misschien) ga maken.

Ik heb in het verleden verschillende CAD-programma's gebruikt maar ik heb er nog nooit één gezien die zo gebruiksvriendelijk is (en zo gratis :) ).

Attached files
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
dat ziet er netjes uit peter,

een tip : je kan in de instellingen je template (model) aangeven dat je alles in centimeters wil
dan krijg je bv 80,2cm inplaats van 802,0mm
deze instelling kan je vinden bij : windows / preferences / template en dan optie metric centimeters-2D of 3D
het verschil tussen 2D en 3D is volgens mij alleen het begin scherm dat je krijgt als je een nieuwe model start.

-BaN-
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo

ik gebruik zelf autocad 2008 werkt ontzettend fijn als je het eenmaal door hebt.

dat google scetchup lijkt mij ook een goed programma om te gebruiken

grt
Gert-Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.