Blum face frame scharnieren gezocht.

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben een inbouwkast aan het maken met een " face frame " constructie. Ik ben opzoek naar passende scharnieren.

Op de Amerikaanse site van Blum vind ik deze:

compact_314_190.jpg


Maar op de Europese site zijn ze nergens te bespeuren....

Heb al een webwinkel is de UK gevonden die ze heeft,maar misschien heeft iemand van jullie een tip?

Groeten,

Geert
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Kan je misschien iets zeggen over de specificaties van deze scharnier? Zo vinden we misschien een waardig alternatief. ;)
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Dit is wat ik er over vind op de Amerikaanse site van Blum;
http://www.blum.com/us/en/01/30/20/index.php

En dit is het principe:

55933-is1.gif


Bij de compact hinge is de bevestiging plaat echter veel kleiner, zoals te zien op de foto in m'n openings post.



Ik bouw de kast op uit berkenmultiplex, aan de voorkant worden er stijlen en regels uit massief hout (tulip dat geschilderd wordt in dit geval) bevestigd.

Ik heb ook al gedacht om met pivot scharnieren van Brusso te werken, maar deze zijn helaas nogal prijzig.

Ook zou ik de ruimte achter de stijl kunnen opvullen met massief hout waarop dan een standaard scharnier bevestigt wordt maar dat maakt het er allemaal niet mooier op.



Groeten,

Geert
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
:oops: ik had het tweede bericht niet gelezen,
alleen de focus op het plaatje gezet...en omdat ik hier zelf een paar jaar geleden ook tegenaan gelopen ben was ik er snel uit.
Het opdikken v/d rand i.c.m. een 180 graden scharnier heeft mij toen geholpen

Mogelijk heeft Geert nog iets aan de link.

gandel
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
waarom bel je blum nederland niet (van Hoecke) en ls je ze zelf niet kan bestellen is er vast wel een forumlid (ik bv) die dat gratis voor je kan doen
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Heb eens zitten lezen in de online catalogus, blijkbaar moet je deurdikte bij de standaard scharieneren ook aan bepaalde standaarden voldoen?

Het zal allemaal z'n nut wel hebben als je modulair denkt maar ik denk.....anders :roll: .

Gandel, waarom zou ik een 180 scharnier nemen en geen 150 of 120?

Groeten,

Geert
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
En de breedte? Collega heeft laatst hetzelfde gedaan als jij nou wilt. Hij heeft gewone 110 graden schanieren genomen alleen met een dikker plaatje, dus die schroef je wel op de kastzijde. Zal nog eens even vragen hoe hij dat precies heeft gedaan.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik denk dat ik gewoon voor de standaard Blum scharnieren ga, zelf blokjes hout monteer op de kastwanden en dan het montage plaatje erop.

Zie niet direct een andere oplossing die qua tijd en prijs verantwoord is....het is voor m'n grootmoeder en leg maar eens uit dat je scharnieren uit Amerika moeten komen. :mrgreen: .....

Groeten,

Geert
 

WR1944

Oud hout
In Amerika houdt men in het algemeen een maat van 1 1/2" bij 3/4" aan voor face frames. De face frame scharnieren zijn dus gebaseerd op deze dikte van 19mm. Gelukkig beginnen de Amerikanen de voordelen te zien van de Europese benadering en wordt Euro-hardware steeds populairder. Mede dankzij Ikea (dit wordt uitgesproken als "aaikiea" ondanks mijn protesten :mrgreen: ) worden er steeds meer modulaire kasten met de 32mm gatenrijen geproduceerd.
Voor mij is het dus grappig als er in Europa iemand met face frames bezig is met alle problemen van dien zoals de verkrijgbaarheid van de bijbehorende hardware.
De simpele face frame scharnieren kosten $7 + 6% salestax. Ik weet niet wat transport gaat kosten maar bij aankomst krijg je er nog 20% BTW bij en misschien invoerrechten.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben totaal niet thuis in de verwerking van plaatmateriaal, en 32 mm systemen, ik heb er totaal geen voeling mee.
Het stof ruikt niet eens lekker :roll:

Maar voor m'n grootmoeder wou ik wel eens een inbouwkast maken, en ik doe het gewoon op de manier die in me opkwam.....en die uitvoerbaar is met het materiaal dat ik heb.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Oke, ik heb het even gevraagd en hij heeft een dubbele wand gemaakt. Wat eigenlijk het zelfde is als hem opvullen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.