sawStop

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Gek genoeg kan ik sinds dit systeem op de markt is de voorganger ervan niet meer vinden op youtube. Daarin ging het om een systeem van een veer die permanent onder hoge spanning staat en die onder spanning wordt gehouden door een draad die op het moment van aanraken vh blad door een enorm hoge stroom smelt en de veer zijn werk laat doen (het blad dus wegtrekt). Volgens mij was dat een non-destructief systeem. De sawstop is een nogal destructief ding. Ik wil niet zeggen dat het dat niet waard is, maar volgens mij is er al wel een beter systeem geweest dat naast je vingers ook je zaagtafel en blad heel hield.

@lex
 

WR1944

Oud hout
Er is inderdaad een alternatief dat minder ruig te keer gaat. Ik dacht dat het van Makita was maar het kan ook een ander Japans merk zijn. Er wordt een soort afzuigkap over het zaagblad geplaatst en als er iets in de buurt van het zaagblad komt wordt dat onmiddelijk onder het tafelblad getrokken. Als ik het goed onthouden heb werkt het met passief infrarood systeem maar hang me daar niet aan op.
Ik kan wel even gaan snuffelen naar meer info.

Gevonden. Maar het werkt toch iets anders dan het in m'n geheugen opgeslagen was. :?

http://www.whirlwindtool.com/
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Mijn idee is ook als de veiligheid is ingeslagen dat de zaagblad kapot is.
De veiligheid moet vervangen worden wat weer lekker duur zal worden.
En waarschijnlijk de motor is doorgebrand.

Daarbij als de zaagblad word afgeremd zie je ook metaal stukken wegspringen.
Heb wel mijn vingers nog maar ik zie alleen niets meer.
Door het vliegende metaal.
Dan offer ik liever 1 vinger op dan mijn ogen.

Ik zie dit systeem niet op de werkvloer verschijnen,
te duur, kostbaar en lange reperaties.

Daarbij gaan mensen er ook mee zitten stunten,
Zolang iets niet geheel veilig is blijven ze er ook vanaf.
En blijven ze nadenken.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
In eerste instantie was ik het met primera eens, gewoon uitkijken en zorgen dat je vingers uit de buurt van de zaag blijven.
Maar aan de andere kant, ik heb nog nooit mijn vingers in de zaag gehad (afkloppen) Dat betekent in het geval van zo'n systeem dat je rustig zaagt, zonder kapotte zaagbladen en het vervangen van het veiligheidssysteem.
Het is gewoon fijn om die backup te hebben, en nog steeds zou ik niet in de buurt van het blad willen komen met mijn vingers.
Heb je het er wel opzitten blijf je nog steeds voorzichtig, want krijg je dan je vingers in de zaag, dan ligt je machine een paar dagen plat, en ben je een x bedrag kwijt. Maar dat is nog altijd beter dan een x aantal vingers.

Hoe dan ook weten we allemaal hoe gevaarlijk een zaagmachine kan zijn en blijft het altijd geconcentreerd werken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
WR1944 zei:
Er is inderdaad een alternatief dat minder ruig te keer gaat. Ik dacht dat het van Makita was maar het kan ook een ander Japans merk zijn. Er wordt een soort afzuigkap over het zaagblad geplaatst en als er iets in de buurt van het zaagblad komt wordt dat onmiddelijk onder het tafelblad getrokken. Als ik het goed onthouden heb werkt het met passief infrarood systeem maar hang me daar niet aan op.
Ik kan wel even gaan snuffelen naar meer info.

Gevonden. Maar het werkt toch iets anders dan het in m'n geheugen opgeslagen was. :?

http://www.whirlwindtool.com/

Dit ziet er ook goed uit.
Makita zaagmachine, maar geloof ik een expirimenteel model?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@primera; als je het volgens de regeltjes doet zou je ook een veiligheidsbril op moeten hebben tijdens het zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.