Erg indrukwekkend, 1890 zaagmachine

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Net zoals een stoomlocomotief met al dat zware gietijzer en tandraderen geweldig is om aan het werk te zien, is deze enorme zaagmachine een droom voor de techneuten hier. Ik heb met open mond zitten kijken. :shock:

Het lijkt wel alsof er een locomotief uit elkaar gesloopt is voor alle onderdelen. En een mooi figuur ook met dat zware Zuid Amerikaanse accent. Genoeg gepraat, kijken.

Deel 1: [MEDIA=youtube]xJKnPs3VCpw[/MEDIA]

Deel 2: [MEDIA=youtube]h2f6N-nrrVQ[/MEDIA]

Deel 3: [MEDIA=youtube]NFxW_hJ3MSo[/MEDIA]

Enne, Arbo? :mrgreen:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Wouter

Ik heb ook al een paar keer zitten kijken. :lol: :lol: Wat misschien wel wat voor jouw is ,is gogelen op bandsaw of/en sawmill . Er zijn heel veel Amerikanen die met kettingzagen de mooiste constructies bouwen. Er is zelfs een linkje :lol: :lol: rijk worden met een kettingzaag. Het lijkt er bijna op dat ze daar allemaal in het hout zwemmen ;)

Hartelijke groet Hugo
 

WR1944

Oud hout
In Amerika kijken ze niet op een kilootje (eigenlijk pondje) meer of minder met ijzer en staalconstructies. Als het maar degelijk is. Het lijkt er op dat een deel van een oude stoom- of Diesel zaag afkomstig is geweest. Zo aan de Dieselmotor te zien is er een surplus Army Diesel generator toegevoegd en is men gaan shoppen op oud ijzer junk yards. Hier in de buurt ben ik een paar keer langs dit soort ijzer kerkhoven gereden. Daar vind je gigantische hoeveelheden gegoten tandwielen, grote kussenblokken en meer van antieke fraais. Met een goed timmermansoog kan je redelijk goedkoop zo'n zwaar object optuigen. Er werd al vroeg gestandaardiseerd zodat je jaren later nog steeds nieuw maar passend materiaal kan kopen. Als het een beetje op elkaar lijkt past het meestal ook, zeker met groot materiaal.
Maar het wel een imponerend staaltje geweld dat op het hout losgelaten wordt. De ARBO moet daar maar niet gaan kijken.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik heb wel respect voor die lui. Die zijn nog steeds in staat als iets kapot gaat zelf de boel te repareren. De huidige machines zijn zo gecompliceerd en kwetsbaar dat je niet zonder profi hulp kan, dus ben je weer afhankelijk van iemand. En naarmate we meer en meer afhankelijk worden verdwijnt de kennis ook met de voorgaande generatie. Een glijdende schaal naar mijn idee.

Zelfde met auto's, ze pakken eerst maar eens de laptop erbij voordat ze gaan sleutelen.
Er is een goede reden dat de taliban in Toyota Hilux'en rondrijden, die kan je repareren met een hamer en schroevendraaier. :cool:
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Last van de Arbo krijg je niet, die durven helemaal niet in de buurt te komen van dat monster.
Ik ook niet trouwens, zat met verbazing te kijken naar die inzet van de zaagtanden, zo'n tand zal er maar uit vliegen. Die open poelies en aandrijfsnaren zijn ook mooi veilig omkast.
 

tuoh

Oud hout
Het is inderdaad zeer basic van opbouw, en de kleinste sleutel die je nodig hebt om het zaakje te demonteren zal wel 2" zijn :D
Het geheel is een curiositeit, een potentieel museum object, maar een efficiënt werkende machine?
Zelf sleutelen mag niet het enige criterium zijn om een machine als goed te kwalificeren, daar komt nog wel wat anders bij kijken. ( veiligheid, gebruiksvriendelijk, etc.)

Van Amerikaanse (houtbewerkings) machines in het algemeen heb ik geen hoge pet op, en van hun boomzaagmachines al helemaal niet, (sterk) verouderde constructies, en de afwerking :cry: ze zijn wel degelijk van bouw, dat wel. Als je deze machines vergelijkt met hun Europese tegenhangers :shock:
Wat ook opvalt, zie je eens een goed uitgeruste zagerij, dan staan er meestal Scandinavische, Duitse of Oostenrijkse machines te draaien, dat zegt wel genoeg denk ik. Hetzelfde bij hun bosontginning, ofwel een hoop oud ijzer van plaatselijke makelij, of het neusje van de zalm uit Europa.

Ik krijg stilaan het gevoel dat de Amerikanen de feeling kwijtgeraakt zijn om een deftige machine in elkaar te schroeven. Het zal wel geen toeval zijn dat de meeste wagens in de US van buitenlands fabricaat zijn. Idem met hun stroomvoorziening, wat een zooitje. Daar draaien nog centrales die door Edison zelf ontworpen en gebouwd zijn, duurzaam wel dus, maar efficiënt?

Een tijdje geleden stond er een heel artikel in een Amerikaans tijdschrift over een droomwerkplaats, gerealiseerd door een dokter/houthobbyist, en geld speelde geen rol bij de inrichting, enkel de veiligheid van de machines telde. Wat zie je dan in die modelwerkplaats staan aan machines, Altendorf, Martin, Holzer, Panhans, etc.. Inderdaad ALLEMAAL Europese machines :D

Het is enkel bij handgereedschap dat ze nog een woordje meepraten, maar voor de rest? het word stilaan een land van curiositeiten, een openlucht museum :D :D

Alles evolueert, zelfs ons eigen werk, verbeteren, verfijnen is een proces dat nooit stopt. Dat is nu éénmaal vooruitgang, en stilstaan is achteruitgaan.

En inderdaad van sommige dingen zijn we aan het vervreemden, kennen we zelfs niet meer, en dat is jammer. Maar in bijna elke discipline vind je nog wel gedreven mensen die deze kennis niet verloren laten gaan. Zo zag ik verleden jaar iemand bezig met vuurstenen bijlen en messen te vervaardigen op traditionele manier, die kennis is dus niet verloren gegaan :D En dankzij internet voor iedereen toegankelijk, nieuwe technologie maakt het ons mogelijk om de oude technologie terug op te zoeken :D :D :D


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Dit is een interessant onderwerp. Het laat mooi de verschillen in benadering zien tussen Amerika en continentaal Europa. Naar mijn idee ligt het belangrijkste verschil in de technische opleidingen. Als we bijvoorbeeld Duitsland en Amerika vergelijken is de Duitse aanpak veel grondiger. De opleiding is breder, van een hoger niveau en er wordt veel aandacht besteed aan handvaardigheid. Zelfs een Diplom Ingenieur heeft een stage achter de rug op ambachtelijk niveau. En voortdurend wordt er op kwaliteit en nauwkeurigheid gehamerd.
In Amerika is de opleiding veel praktischer, op directe toepasbaarheid gericht. Bedrijven hebben graag een kant en klare techneut. Ook het niveau is niet zo hoog als in Europa tenzij je zelf aanvullende studie gaat doen. Er wordt veel met Rule of thumb gewerkt, een simpele rekenregel die op wetenschappelijke gronden rust maar simpel is en een zeer ruime marge heeft. Iets berekenen tot een paar plaatsen achter de comma (decimal point in dit geval) is er niet bij. Dan maar wat zwaarder.
Een duidelijk voorbeeld zijn de bouten en moeren. In Amerika zijn de stappen tussen de oplopende standaard schroefdraden groter dan in de metrische wereld.
Ook heerst er vrij conservatieve geest, al meer dan 100 jaar is de standaard spanning 120V, de stekkers en contactdozen zijn ronduit gammel, de inches zijn er niet uit te branden ondanks de beloften door diverse presidenten. Als er niet direct geld mee te verdienen valt wordt er niet gemoderniseerd.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Daar zit inderdaad wel wat in. Hoewel de verandering ook vanuit de mensen moet komen en soms ook komt. De op het forum niet onbekende Matthias Wandel (woodgears.ca) is op gegeven moment ook overgestapt op mm's omdat hij het beu was te rekenen in inches en delen daarvan (1/2 inch, 3/8ste inch, etc.: de echte imperial benadering) of een halfslachtige overstap te maken naar metrische indeling van inches (1/100 ste inch, 5/1000ste inch). Hij is er zelfstandig achtergekomen dat inches gewoon niet de manier zijn.

Wat wel weer een voordeel is van de inches is dat de gehele 'imperial bevolking' veel beter is in breuken dan de 'metrische bevolking' en dit komt het hoofdrekenen aan de overkant van de plas ook ten goede!

@lex
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is eerder andersom: omdat het zo rottig rekent met breuken op een rekenmachine moeten ze wel hoofdrekenen en daardoor houden ze de oefening erin.

Bijkomend voordeel is dan wel dat je het cassière-syndroom vermijdt: €11.30, briefje van €50, "Ik heb er wel €1.30 bij"... "Nee laat maar, ik heb nou die 50 al aangeslagen. Anders wordt het te ingewikkeld." :roll: En dan met een portemonnee vol 2-eurostukken weg omdat ze geen briefjes van 5 meer hebben...

Arthur
 

WR1944

Oud hout
De kreet van de cassiere aan deze kant van de plas is:"Out of " als ze jouw bedrag natelt, aanslaat en opbergt. Als je in je portemonnaie gaat rommelen wachten ze geduldig tot je het eventuele aanvullende bedrag aan muntjes verzameld hebt. Hier hebben ze in het algemeen graag muntgeld.

En rekenen met fractions bevordert het hoofdrekenen maar werkt ook veel fouten in de hand. Om maar niet te spreken over de omzetting van imperial naar metrisch en vise versa.
Daar wordt regelmatig over geklaagd op de Amerikaanse fora. Maar als je een zeer levendige discussie wilt opstarten moet je er voorstellen de inches in te ruilen voor mm. Oh ja, de week begint op zondag en niet zoals de ISO voorschrijft op maandag.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
WR1944 zei:
Maar als je een zeer levendige discussie wilt opstarten moet je er voorstellen de inches in te ruilen voor mm.

Dat zou jij toch doen nu je daar zit?? Hey, en als je dan toch bezig bent, dien even een petitie in om dat verrekte stroomnet om te zetten naar 220v/50hz. :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
Ik zit in een procedure tot het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Ik moet me sowieso rustig houden. Het onderwerp inches versus millimeters komt zo nu en dan aan de orde. Daar hoef ik meestal weinig aan toe te voegen.
Mocht ik me in de toekomst levensmoe gaan voelen dan zal ik zeker die petitie in gaan dienen. Maar zover is het voor mij nog lang niet, in tegendeel zelfs.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Maar soms gaat het ook goed: in de professionele audio (mijn echte vak) was de XLR norm in de USA 3/2/1 voor +/-/aarde en Europa 2/3/1. De Amerikanen zijn overstag gegaan! bewijs dat er toch andere inzichten kunnen komen over uitwisselbaarheid/communicatie etc.

@lex
 

WR1944

Oud hout
@lex zei:
Maar soms gaat het ook goed: in de professionele audio (mijn echte vak) was de XLR norm in de USA 3/2/1 voor +/-/aarde en Europa 2/3/1. De Amerikanen zijn overstag gegaan! bewijs dat er toch andere inzichten kunnen komen over uitwisselbaarheid/communicatie etc.

@lex

Voor de leken: het gaat over microfoon pluggen. Volgens mij zit dit ook op m'n Sennheiser microfoons.
Ik heb in een vroeger leven ook aan audio geroken. Toen hadden ze nog gezellige buizen.
Als ik het me goed herinner heeft een internationale standaardisatie commissie zich er mee bemoeid en een voorschrift uitgevaardigd.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ja klopt, zonder direct zo diep erop in te gaan dat het toch al enigszins off-topic verhaal nog offer-topic gaat... Standaardisatie is zo'n groot probleem omdat er heel veel belangen zijn bij de keuzemogelijkheid van de consument en een niet te onderschatten marktbescherming.

Een machine die uit DIN genormeerde onderdelen bestaat is veel interessanter voor kopiëren in lagelonen landen als China dan een ontwerp dat zeer specifieke afwijkende onderdelen gebruikt.

Misschien is het leuk om hier in een nieuw topic over door te filosoferen voordat het echt niet meer over die overigens fantastische zaagmachines gaat?

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.