hunter tool

joppe123

Nieuw lid
29 aug 2010
18
7
Paar weken geleden heb ik mij een ijldraaibijtel van huntertool nr 5 aangeschaft.
Van de week mijn eerste schotel gedraaid met die bijtel.
Wat draaid die bijtel lekker, gaat erdoor als boter.
Wel even zoeken naar de juiste beitelhouding, maar eens als je dat door hebt gaat het vanzelf.
Dit wou ik even kwijt

Groetjes
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is een (van de vele) beitel met een (ringvormige) carbide/hardmetalen insert. Niet slijpen maar draaien en na 360 graden draaien weggooien en een nieuwe insert opsteken. Het is de facto een scheerschraper voor met name kops hout.
 

tuoh

Oud hout
Heb zelf ook een Huntertool 5 op de draaibank liggen, een fantastische beitel, en heel wat meer dan een scheerschraper. Bij het uithollen van kopshout draaiwerk werkt de tool als een uitdraaihaak, snel verspanen en een mooi en glad eindresultaat. Ook schalen in langshout uithollen is een fluitje van een cent, en inderdaad scheerschrapen kan je er ook mee.
Grootste verschil met de andere beitels van dit type is de cutter, oftewel het snijplaatje, heel wat kleiner van diameter, en heel wat harder van materiaal, en dus een langere standtijd van de snede.
door de kleine cutter en taps toelopende schacht goed ook bruikbaar bij vazen met een nauwe opening.
Heb me de aankoop nog geen minuut beklaagt, integendeel :D

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.