Shaper Origin....zijn er mensen die hem al hebben?

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Vorige week is de Europese release van Shaper origin geweest. Nu vroeg ik me af of er al mensen op het forum zijn die hem hebben aangeschaft. Ben natuurlijk benieuwd naar hoe hij bevalt.

Link naar Shaper origin

hartelijk,
Rik
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik vind het te veel geld voor een machine waarvan de voordelen voor de gebruiker buiten professionele toepassingen beperkt zijn (met andere woorden: de dingen die je ermee kunt doen, kun je ook op een andere manier, ook al is dat meer werk… wat voor de gemiddelde hobbyïst geen punt is).

Wel slimme marketing: Origin geeft ze weg aan YouTube-influencers. Die maken dan het verplichte filmpje ermee en gaan vervolgens weer lekker verder klooien met wat ze normaal doen (Ik geef Laura en Jimmy geen ongelijk — de schoorsteen moet ook roken).

Wel interessant voor ons: steeds vaker zijn ze in makerspaces te huur, dan heb je ondersteuning, en kun je er eens mee experimenteren. Of zo'n ding gebruiken als het echt veel makkelijker is.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat is idd wel een argument dat hout snijdt, Als hobby gebruiker is het idd veel geld. Kan me voorstellen dat het voor sommige ook geld op kan leveren, iemand die vloeren legt bijvoorbeeld, of als je fineer inleg stukken maakt. Voor mij is het ook nog een sprong te ver, maar misschien over een tijdje.

Ben nog wel steeds benieuwd of er mensen zijn die hem al hebben aangeschaft.
 

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Heb even met een shaper mogen werken op een beurs. Ongelofelijk slim apparaat maar inderdaad voor amateur-gebruik een behoorlijke klap geld. Daarnaast moet, wil je andere vormen, cijfers, etc frezen, je wellicht ook weer software-matige sjablonen aanschaffen...
En laten we wel zijn; het ‘vakmanschap’ met dit apparaat is ver te zoeken..
 
  • Leuk
Waarderingen: Gam.damen

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
'vakmanschap' verandert met innovatie, het vakmanschap zoals we het nu kennen is dan misschien ver te zoeken, maar een ander soort vakmanschap staat op.
Met dit toestel weet je als vakman dat je kan maken wat je bedenkt, nu ligt het vakmanschap in het bedenken.

Je gaat een goede fietser ook niet vergelijken met een loper... het zijn andere vakken.

Kris
 
  • Leuk
Waarderingen: MatthijsG en Vener

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Ach, de bedoeling van mijn laatste opmerking was denk ik wel duidelijk. Maar verder helemaal mee eens hoor!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Gelukkig mag een mens in deze streken nog van mening veranderen… Nu ik wat filmpjes gekeken heb waarin de Workstation geïntroduceerd wordt (dat is een accessoire voor de Shaper met een beperkt werkformaat, maar wel veel mogelijkheden), kijk ik er toch een beetje anders tegenaan als eerder. Je kunt met dat WS erbij opeens heel veel meer; het wordt er een soort Woodrat door.

Vooralsnog staat-ie nog niet hoog op de wenslijst, maar… (De combo met WS is trouwens uitverkocht & pas in september weer beschikbaar).
 

Kwarts

Nieuw lid
5 jul 2020
1
1
Vorige week is de Europese release van Shaper origin geweest. Nu vroeg ik me af of er al mensen op het forum zijn die hem hebben aangeschaft. Ben natuurlijk benieuwd naar hoe hij bevalt.

Link naar Shaper origin

hartelijk,
Rik
Dag Rik,

Ik heb de Shaper Origin sinds een maand in huis en wacht op het workstation accessoire. Ik heb er alleen nog maar een beetje mee gespeeld en o.a. de houten workstation versie mee gemaakt.
Het mooie van de Shaper Origin is de hoeveelheid bestanden die je nu al kunt downloaden van hun website. Zelf ontwerp ik mijn files met Fusion 3D en de workflow In combinatie met de shaper plug-in werkt gewoon goed. Ik heb een tekening van een inbouw klepscharnier gemaakt en met de Origin gefreesd. Dat was echt perfect!
Ik ben zelf een gadget freak en hou van houtbewerken. Dat rechtvaardigde voor mij de aanschaf van de Shaper Origin.
Stofafzuiging met mijn Festool midi werkt prima!
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

Jimmy_

Nieuw lid
6 okt 2015
9
2
Ik heb er ook een gekocht, afgelopen jaar bezig geweest om een garage te zetten met een werkplaats om wat houtbewerking te doen en voornamelijk wat (bas)gitaren te bouwen, maar heb niet genoeg plek voor een hele CNC machine, dus dan is de Origin een ideale tool.
Inderdaad wel pijzig, maar ben net als Kwarts een gadget freak. Door de garage zelf te bouwen heb ik zoveel geld uitgespaard dat vond dat wel een geode besteding was :)

Ondertussen een leuk plaatje met tekst gegraveerd en een soort puzzelstuk houtverbinding gemaakt voor een van de werkbank onderstellen om wat te testen. Binnenkort een ontwerp maken en hout bestellen voor mijn volgende basgitaar project.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en rik

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Mijn hout is zo stoffig en ruw, daar blijven de stikkerstroken met de dominostenen niet kleven....
Te ingewikkeld allemaal. Afmetingen spelen zeker een rol maar CNC acht ik bruikbaarder.
Kan Jimmy ons dat ding niet eens om beurten uitlenen? Ben er wel nieuwsgierig naar of het werkt. Je ziet Laura Kampfff er iig. nooit boos bij kijken.
 

Ro Derrick

Nieuw lid
25 nov 2020
9
2
Hier ook een shaper.... overgenomen 110v versie, heb een grote omvormer dus geen probleem...
Schijnt dat hij naar 220 kan, dat nog even nazien.

Tape is een dingetje , maar kan je ook zelf mee klooien :

Shaper Taper 🀺🁘🁊🁜 Generate repeatable Shaper Origin dominoes (wraybowling.github.io)

Overigens heeft het ding ten opzichte van een cnc bank een andere toepassing.... ik zou het ook cnc noemen, assisted cnc welliswaar....
Ik zou er geen massa's standaard gravures op panelen mee gaan uithakken, voor dat soort repeteerwerk is een freesbank van tig bij tig handig.

Dit ding past echter in een koffer , en kan ook mee.... een stuk uit een vloer , tafel , bureau frezen / personaliseren kan dan op locatie.
 
Laatst bewerkt:

Ro Derrick

Nieuw lid
25 nov 2020
9
2
Kris G schreef al : vakmanschap' verandert met innovatie... ben je een beitel artiest dan is dit wellicht niks...

Ben je een computer nerd met design skills , kans groot dat je t snapt...
Fusion360 , en bijbehorende PC kennis is wel handig.
Materiaal kennis en iets van freesjes afweten ook...

Dus tja voor een ieder is de leercurve anders.

Maaarrrr ze helpen je graag op weg : www.shapertools.com/en-gb/tutorials
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmy_

beqwaam

Nieuw lid
14 dec 2008
15
1
Baarn
www.beqwaam.nl
Ik heb 'm nu een week. En al een paar leuke dingen gemaakt. Als je productie wil draaien, dan is een laser handiger, snijplanken-origin.jpg en een xy CNC ook wel. Maar ik geniet er enorm van. De leercurve is heel laag. De eerste paar minuten kan je al een inlegwerkje frezen. Heerlijk dit houtbewerking 2.0!
 

BiemansWoodDesign

Nieuw lid
9 mrt 2021
2
0
Waalwijk
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar iemand die mogelijk op locatie een gravering kan maken in een tafelblad.
Het betreft een Eiken tafel van ±4000x1000 mm met in het midden al een gravering, maar deze dient aangepast te worden.

Ik las hier over de Shaper-Origin en aankopen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groet Rob
 

Houtworm72

Nieuw lid
1 okt 2019
2
1
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar iemand die mogelijk op locatie een gravering kan maken in een tafelblad.
Het betreft een Eiken tafel van ±4000x1000 mm met in het midden al een gravering, maar deze dient aangepast te worden.

Ik las hier over de Shaper-Origin en aankopen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groet Rob
ben zelf in het bezit van een shaper origin. mocht het nodig zijn dan kan ik je helpen.
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Ik heb er ook één, vind het een fantastische machine, heb er al heel leuke dingen mee gedaan. Zaken waarover je soms je hoofd breekt zijn vaak heel simpel op te lossen met de Shaper, het heeft misschien een zeker gadget-gehalte maar de mogelijkheden zijn eindeloos en de online community is heel inspirerend... Er zijn online heel wat leuke projecten te vinden. Voor mij is er met deze machine een heel leuke wereld opengegaan. Ik gebruik hem naast een hoop andere klassieke toestellen zoals tafelzaag, lintzaag, afkortzaag etc... Ik zou hem niet meer kunnen missen. Ook de kids heb ik er hier al mee aan het werk gezet en die vinden het fantastisch! Als er iemand vragen heeft, laat maar horen, ik help ook graag mee verder!
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.