Belangstelling nieuwe rubriek, REVIEWS EIGEN GEREEDSCHAP????

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De tekst is maar even zo bedacht, maar het idee kreeg ik toen er 2 vragen kwamen op mijn nieuwe diamantsteen van Trend, die ze voor garantie gestuurd hebben. De vraag is of een diamant net zo slijpt als een andere steen. Ik kan wel ja zeggen, maar als je geen enkele referentie hebt is dat een antwoord van niks.
Heel in het begin van het forum hebben Tjeerd en Athanor al eens iets geschreven over het testen van je eigen gereedschap, maar dan zo, dat in de review een aantal standaard zaken behandeld worden, zodat de review ook een beetje als vergelijking kan dienen. Dus als er belangstelling is, om een rubriek testen of review gereedschap aan te maken, dan moeten we met elkaar in deze post tot een eensluidend oordeel komen wat er dan in zo'n review in ieder geval moet staan. En dat verschilt natuurlijk per apparaat soort. Dus we moeten volgen mij een aantal apparaatsoorten bepalen en dan per soort wat specifieke vragen, zoals, zaaghoogte, accuduur, lichtsterkte, verzin het maar.

Ik ben benieuwd naar de reacties, brandt maar los!!!

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lijkt me een prima idee.
Dan voor niet electrisch en electrisch en die weer onderverdeeld in sub catagorien.

Niet electrisch
- schaven
- zagen
- slijpen
- beitels
- etc.
- etc.


Electrisch (misschien weer te verdelen in accu/snoer en stationair/draagbaar)
- zagen
- boren
- slijpen
- etc.
- etc.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, prima idee, zoals Joris dat omschrijft lijkt me super.
Wel eens gedacht aan een off topic subforum voor dingen die niets te maken hebben met hout of gereedschappen. Dus puur en alleen voor persoonlijke dingen zoals verjaardagen, vakanties of andere leuke dingen die je meegemaakt hebt. Ik had en heb wel eens leuke persoonlijke videos die ik niet kwijt kan op dit forum, maar wel op andere forums.
Beste groetjes, Ad
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Lijkt me een uitstekend plan! Alleen wil ik even de kanttekening maken dat vaak er een hele bak categorieën gemaakt worden om alles te verdelen. Ik zou dat toch wat versimpelen omdat het wisselen tussen de categorieën vervelend is als je snel informatie wilt opdoen. Zoveel mogelijk zaken bij elkaar houden maakt het ook levendiger. Liever een paar levendige rubrieken dan veel verschillende die uitgestorven zijn..
Mijn voorstel:

Voor elektrisch alleen de verdeling in elektrisch gereedschap en (grote) machines.
Voor handgereedschap de verdeling in het gereedschap zelf, en onderhoudsmiddelen
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap

Mijn forum gedrag komt er op neer dat ik vaak alleen de nieuwe berichten doorlees. Als er meer onder categorieën komen denk ik zelf dat ik meer ga missen en dat het een soort hokjes gebeuren word. Ik kan me wel in de gedachte van Wouter voegen. Ik zat vroeger op een vliegerforum dat zo onderverdeeld was dat je eigenlijk geen idee had wat de rest deed. Dat zou ik jammer vinden.

Het is niet gemakkelijk om te veranderen ;) niet iedereen wil veranderen, het onbekende is vaak ook een beetje eng :cool:

Succes met de veranderingen. Het zoeken is er best op vooruit gegaan.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het idee is leuk, zelf heb ik hier in het verleden ook wel eens een "review" geplaatst. Gewoon om te vertellen wat mijn ervaring was met mijn aankoop. Zonder ervaring met gelijke producten was dat natuurlijk een totaal niet representatieve review.

Maar om een goede review te kunnen schrijven moet je natuurlijk wel weten waarover je praat. Dit geld voor films, muziek en natuurlijk ook voor gereedschap. Als je bv een No 4 schaaf reviewd zonder maar ooit met een handschaaf gewerkt te hebben zal dit weinig toevoegen behalve dat het leuk is om te lezen wat de rewiewer er van vind.

Wat mij betreft hoeft dit geen aparte rubriek te worden en kan ieder zijn review plaatsen in de andere rubrieken.
Persoonlijk denk ik dat een cafe/koffiecorner meer toevoegd aan het forum.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik sluit me ook aan bij wouter, liever 1 (of 2) algemene review-sectie dan 10.

En een cafe-hoekje is ook een must denk ik :)
Of tenminste een sectie "overig" (kan je meteen al je minder houtgerelateerde vragen kwijt)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ok, daar komen we dus wel uit, maar nu nog de specifieke dingen die we van een bepaald soort gereedschap willen weten, om de review een beetje met elkaar vergelijkbaar te maken.

jaap
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
jaap zei:
Ok, daar komen we dus wel uit, maar nu nog de specifieke dingen die we van een bepaald soort gereedschap willen weten, om de review een beetje met elkaar vergelijkbaar te maken.
Hoi Jaap, hier ben ik weer na een behoorlijke poos inactiviteit (op dit forum dan).
Heb het de afgelopen tijd druk gehad met 'met pensioen gaan".
Het is gelukt maar het is er niet rustiger op geworden!
De "specifieke dingen". Ik houd van systematiek.
Ik zie graag:
1 merk, type en jaar van aanschaf (en prijs?);
2 specifieke technische eigenschappen van het apparaat;
3 waarvoor gebruik je het vooral;
4 ervaringen in gebruik (zou het je weer kopen - wel eerlijk zijn!);
5 eventueel aanpassingen /hulpstukken die je gemaakt hebt en waarvoor.
Hiermee zou ik goed uit de voeten kunnen.
Groeten, Tjeerd
 

WR1944

Oud hout
Tjeerd zei:
...................
De "specifieke dingen". Ik houd van systematiek.
Ik zie graag:
1 merk, type en jaar van aanschaf (en prijs?);
2 specifieke technische eigenschappen van het apparaat;
3 waarvoor gebruik je het vooral;
4 ervaringen in gebruik (zou het je weer kopen - wel eerlijk zijn!);
5 eventueel aanpassingen /hulpstukken die je gemaakt hebt en waarvoor.
Hiermee zou ik goed uit de voeten kunnen.
Groeten, Tjeerd

Ik kan me voorstellen dat je bepaalde gereedschappen maar één keer in je leven koopt. Daarom zou punt 4 beter kunnen luiden: Ervaring in het gebruik (zou je het een vriend aanbevelen);
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.