Welke lak voor Purperhart theedoos?

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Hya,

Voor de theedoos die ik gemaakt heb, zoek ik een mooie harde lak. Wilde graag even de meningen peilen welke lakken jullie voor deze toepassing gebruiken. Heb zelf alleen nog maar ervaring met Rustin Plastic Coating. We hebben wel een compressor, maar geen spuit, dus ben gebonden aan een kwast denk ik :roll:

De theedoos waar het om gaat (nog niet helemaal af btw)

thee1.jpg


thee2.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Berrie

Mooi doosje man. Ik vraag me af hoe je de strips in de deksels heb gekregen. Van het afwerken heb ik geen verstand maar verwacht een antwoord wel te lezen. Er zijn zat liefhebbers van mooie glans.

Hartelijke groet Hugo
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Armadaman: Thanx! Ik heb gewoon het deksel gelijmd door goed te klemmen. Hierna heb ik de bovenfrees met een groeffrees over de esdoorn strips heen getrokken. Daardoor kreeg je de verzonken strips.

@jpandriesse: Waar het me voornamelijk om gaat, is dat de kleur straks behouden blijft. En dit gebeurt het beste wanneer het hout helemaal is afgesloten van de lucht had ik begrepen. Dus vandaar ging mijn gedachte uit naar een harde lak. Mat of glimmend maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit. Heeft allebei z'n charmes, maar nogmaals, het gaat me vooral om de kleur.

Mocht het met een olie ook kunnen, dan hoor ik dat graag natuurlijk.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Tuoh heeft daar een keer iets over geschreven, hij verwees toen naar Biopin bootolie en Biopin bootlak. Dat is UV-bestendig en zeewaterwerend. Volgens hem zou het hout dan niet meer verkleuren.

Mooi doosje trouwens!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Purperhart verkleurt voornamelijk oxidatief, afsluiten van zuurstof vertraagt/stop het verkleuren dus. Warmte versnelt het - boven een gasvlam of in de oven kun je purperhart zo kastanjebruin maken; ook oververhitting tijdens bewerking (draaien, schuren, leidt tot bruinverkleuring.

Mijn ervaring met lakken is echter dat purperhart (dat het niet van de tekening moet hebben, maar vooral van de kleur) niet mooier wordt van lak - ik zou gaan voor een (flink) aantal lagen olie; uiteindelijk zal het dan wel verkleuren, maar blijft het hout op zich mooi.

Purperhart is overigens bijzonder duurzaam (in de klassieke betekenis ;-) ongevoelig voor rot en zo) en zou dus prima geschikt zijn om als tuinhout te gebruiken; het is ook niet zo duur. Daarnaast is het qua fysieke eigenschappen erg geschikt als meshandvat. Ik heb ooit een broodmes en een keukenmesje van een nieuw, purperhart, handvat voorzien.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Wat ik begrepen heb verkleurd purperhart uiteindelijk naar bruin. UV bescherming vertraagt het proces wel maar zorgt er niet voor dat de huidige kleur definitief behouden blijft.
Dat als antwoord op je vraag. Dan blijft nog over om te vertellen dat het en mooie theedoos is geworden. Mooi model met een strakke afwerking.

Groet Jos
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik behandel mijn draaiwerk met shellac. Tot nu toe blijven de kleuren prima. Ook al staan ze in het daglicht. Volgens mijn bron zal er op den duur echter toch verkleuring optreden. Dat wacht ik dan maar af. Of is de Japanse urushi techniek een afdoend middel - waar Sergej Kirilov van http://www.intarsio.nl les in geeft.
Een paar foto's ter illustratie.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een knap doosje geworden Berrie!! Ik zou het doosje eerst eens goed insmeren met citroensap. Daarna het doosje nog een keer erg fijn schuren(tot welke korrel ben je nu gekomen??) en dan afwerken met het middel van je keuze.Citroensap schijnt te helpen op de kleur meer vast te houden. Ik smeer DanishOil op mijn doosjes(eigenlijk puur voor het gebruiksgemak) maar er zijn vast betere optie's voor.

Tropische houtsoorten zonder behandeling krijgen bijna allemaal dezelfde kleuren : grijs/bruin/zwart.

Veel succes met de afwerking van je mooie project!!!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Een fan van lakken ben ik niet, het geeft te vaak een erg kunstmatige plastic look aan de houten objecten. Ik zou net als Jan zegt, ook voor schellak gaan. 2 lagen of meer om de boel luchtdicht af te sluiten, en daarna een beschermlaag van ofwel een vernis (is voldoende omdat het object toch weinig slijtage ondergaat) zoals Danish oil. Als extra kan je natuurlijk ook een vernis met UV-bescherming gebruiken, zoals Biopin bootolie of Biopin bootlak. Je kan het ook zelf maken door een PU jachtlak met UV blocker te mengen met een olie (tung of lijnzaad) en nog een deel verdunner.

Zoveel mensen zoveel ideeën, leuk is dat! :)
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Zo dan, dat is even wat je noemt een hoop info :mrgreen: Wordt er dan ook niet echt makkelijker op, maar denk dat ik er wel uit ben :geek:

Wil ik als eerste even iedereen hartelijk danken voor de reacties :D

Als ik zo de reacties lees, wordt de lak afgeraden in combinatie met purperhart... Dan denk ik dat ik maar op de tips af ga die Schellak voorstellen. Is wel makkelijker aanbrengen dan lak in ieder geval...

Is dit dan de Schellak die ik nodig heb? Of is dit weer een verkeerde soort? http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=6&sid=42&pid=860&detail=true

Ik ben niet zo'n chemicus dat ik zelf m'n lakken ga samenstellen. Dus als Danish Oil als laatste stap zijn werk ook goed doet, dan hou ik het daar maar bij denk ik. Dat is ook gewoon makkelijk te verkrijgen.

@Rick: Ik heb de doos al behandeld met citroensap. Ik heb alles grondig geschuurd met korrel 80, 120, 180, 320. Hierna behandeld met citroensap en weer geschuurd met korrel 320. Dit laatste heb ik zelfs na een dag nog een keer herhaald.

Bedankt voor de info mensen! ;)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Berrie zei:
Is dit dan de Schellak die ik nodig heb? Of is dit weer een verkeerde soort? http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=6&sid=42&pid=860&detail=true

Die gebruik ik ook. Ik raad aan om ook een fles ethylalcohol te kopen om het naar eigen inzicht het nog wat te kunnen verdunner. De alcohol in de fles verdampt toch elke keer ene beetje na openen, dus het word ietsjes dikker, en onhandiger. Je moet daarna wel schuren trouwens, het is onmogelijk (of ik ben gewoon raar bezig) om het netjes op te brengen zonder strepen. Wellicht kunnen de politoermensen dat wel, je zou dan een minerale olie op een doek moeten gebruiken waardoor het beter glijdt..
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Oke dan, op de site staat iets van verdunnen met Terpetijn. Is dat hetzelfde als Ethylalcohol of is dit weer heel wat anders?

Na elke laag Schellak schuren? Of pas na het volledige aantal lagen Schellak?

Dank u :mrgreen: ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet waar het precies om gaat maar schellak lost volgens mij niet op in terpentijn. Mogelijk is het product een 'friction polish' een emulsie met gedeeltelijk schellak en gedeeltelijk olie of was?
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Oeps, mijn fout. Bij Danish Oil stond dus dat je het 1:1 kon verdunnen voor de eerste laag. Dus niet bij Schellak :oops:

Dan schaffen we er gewoon een potje Ethylalcohol bij aan :mrgreen:
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Berrie zei:
Na elke laag Schellak schuren? Of pas na het volledige aantal lagen Schellak?

Dank u :mrgreen: ;)

Ethylalcohol kan je gewoon kopen bij de drogist of soms ook gewoon de supermarkt.
Even tussenlaags schuren met 360 of 500 en klaar.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Berrie.
Kijk anders even op de site van de importeur van shellawax http://www.ronsbiz Daar vind je alle informatie of kunt het hem per email vragen. Op zijn site staat ook praktisch alle informatie over http://www.politoeren.com. Je kunt bij hem ook on-line bestellen.
Het schuren tussendoor doe met shellawax schuurpasta en daarna weer schellawax. Met schuurpapier wil haast niet omdat het direct dichtslibt. Je kunt je ook aanmelden voor zijn nieuwsbrief boordevol met "afwerkingsweetjes". Voor mij de bron voor een perfecte afwerking op galerieniveau.
Mooi doosje trouwens!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Mooie link Jan! Ga ik eens even goed doorspitten :mrgreen:

Denk dat ik er nu wel uit kom...het resultaat van de theedoos zal binnenkort wel te zien zijn op deze site :D

@Schrijnwerker: Ook jij bedankt voor je bijdrage ;) Heb daar ook aardig wat informatie op gedaan :!:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.