Shopping spree bij Woodcraft

WR1944

Oud hout
Bij m'n locale Woodcraft vestiging is er voorjaarsuitverkoop oftewel spring sale. Het is niet echt een uitverkoop in de zin van het opruimen van de oude collectie maar een kleine maand met aanbiedingen. Daar maak ik als zuinige Hollander graag gebruik van.
Ik had een folder toegestuurd gekregen over de sale dus ik kon de zaken van m'n verlanglijstje gelijk aankruisen.
Vanmiddag in het zonnetje met helaas een erg frisse noordenwind naar de Woodcraft gepeddeld en in 10 minuten m'n wensen kenbaar gemaakt en het aanwezige materiaal klaar laten zetten.
Een messing beitelhoeken meetmal en een Wixey hoekmeter kon ik in m'n jaszak meenemen maar de WorkSharp 3000 beitelslijper en de Porter Cable 16" Deluxe zwaluwstaart mal ging in bewaring. De Triton bovenfrees moest besteld worden en wordt in 1 tot 2 weken verwacht.
Alles bij elkaar $84 bespaard en bovendien een tegoedbon van $20 gekregen.
Ik ben nu met iets heel anders bezig maar als de stof is opgetrokken en alles binnen is zal ik het in detail testen en m'n bevindingen doorgeven.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hardstikke leuk !! Het lijkt me erg leuk om eens een Woodcraft winkel te bezoeken. Succes met je aankopen!! Welke triton heb je gekocht?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is ook leuk. Een soort van luilekkerland. Denk aan iets met de oppervlakte van Buitelaar in Waddinxveen, maar dan gevuld als ware het Baptist. En dan nog groter... Gelukkig kun je met het vliegtuig terug niet zo veel meenemen...
 

WR1944

Oud hout
rickkoorman zei:
Hardstikke leuk !! Het lijkt me erg leuk om eens een Woodcraft winkel te bezoeken. Succes met je aankopen!! Welke triton heb je gekocht?

Woodcraft is een franchise formule. Je bent voor een deel afhankelijk van de inspanning en intenties van de franchise nemer. De Woodcraft in Allentown, PA is relatief klein maar de mensen zijn erg vriendelijk en attent. En enkele medewerkers zijn tevens docent tijdens de diverse workshops, dus voldoende deskundig op hun gebied. En als je eenmaal binnenstapt is het erg moeilijk met lege handen weer te vertrekken.
Ik heb de kleine Triton gekocht, die had iets meer mogelijkheden voor inbouw in een tafel.
Ik ben nu met iets heel anders bezig en kan m'n werkplaatsje niet gebruiken. Maar zodra ik ruimte en mogelijkheden heb zal ik het nieuwe spul inwijden en m'n commentaar geven.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Tsja... toen ik er eens geweest was keken ze wel op bij de douane van de 2 verrijdbare onderstellen voor zware machines die in mijn trolley zaten... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De timberwolff lintzaagbladen vinden ze bij de scanner vast ook interessant
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
WR1944 zei:
Vanmiddag in het zonnetje met helaas een erg frisse noordenwind naar de Woodcraft gepeddeld en in 10 minuten m'n wensen kenbaar gem....


Gepeddeld? Keertje wat anders dan de fiets :mrgreen:

Triton schijnen erg fijne machientjes te zijn.
 

WR1944

Oud hout
Renault zei:
WR1944 zei:
Vanmiddag in het zonnetje met helaas een erg frisse noordenwind naar de Woodcraft gepeddeld en in 10 minuten m'n wensen kenbaar gem....
Gepeddeld? Keertje wat anders dan de fiets :mrgreen:

Volgens mijn woordenboek kan peddelen ook op de fiets. ;)

Maar het op de fiets verplaatsen is wel vrij bijzonder hier. Meestal zijn het kinderen of pubers als je iemand op een fiets ziet. Als je een volwassene op de fiets tegenkomt groet je net zoals bij motorrijders in Europa.
Aan alles kan je zien dat de infrastructuur is gebaseerd op auto's. Overal gigantische parkeerplaatsen en brede wegen. De autoindustrie en de benzinemaatschappijen hebben hun best gedaan openbaar vervoer om zeep te helpen in de 50er en 60er jaren. En nu hebben ze er spijt van met die hoge benzineprijzen. Er gaan stemmen op om weer rails te gaan leggen op de verlaten spoorbeddingen. Maar nu gaan we wel heel erg off-topic. Strafpunten?
 

WR1944

Oud hout
Gisteren heb ik een deel van de spullen bij Woodcraft opgehaald. Ik moest even wachten tot de auto beschakbaar was.
Nu ben ik de trotse bezitter van een Porter Cable zwaluwstaartmal DeLuxe van 12". In de beginposting schreef ik 16" maar dat was een vergissing na al die verschillende jigs die ik die middag gezien had. Ik was niet van plan dekenkisten te gaan maken dus groter hoeft voor mij niet. De mal is compleet met mallen voor 1/2" en 1/4" blinde en doorgaande staarten en vingerverbindingen in die maten. Het zal wel even studeren en proberen worden voordat ik het een beetje onder de knie heb. Maar het geheel ziet er degelijk en goed doordacht uit.
Ook heb ik een WorkSharp 3000 opgehaald. Ik wilde eindelijk eens met scherp gereedschap werken. Gisteren heb het machientje geinstalleerd en de eerste pogingen gedaan. Het is even wennen maar na wat oefenen krijg je perfect scherpe beitels en schaafbladen. Althans scherp in mijn beleving. Ik heb niet geprobeerd om m'n armen er mee te scheren, als het hout er goed mee bewerkt kan worden ben ik dik tevreden. Ik heb een klein blokschaafje onder handen genomen en ik hoorde aan het geluid van het schaven dat het goed werkte. Dat geluid klinkt als muziek in mijn oren. Dat geluid herinnert me ook altijd aan m'n oom die meubelmaker was.
Met het uitpakken had ik het zelfde gevoel als met Sinterklaas of Kerstmis als klein jochie. Maar dat zullen er meer hebben vermoed ik.

Attached files
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik ben erg benieuwd naar de dovetail jig. Zou je er een review achtig iets van willen schrijven? Momenteel ben ik namelijk op zoek naar een goede jig voor niet te veel geld :) .
 

WR1944

Oud hout
Ik was inderdaad van plan om een uitgebreid verslag te maken van m'n eerste stappen met de mal. Ik heb tegenwoordig m'n camera constant stand-by in de werkplaats (klinkt te mooi voor een deel van de basement). Even m'n huidige klusje afwerken om voldoende ruimte te hebben. Dan wat restjes hout verzamelen voor een test run. Ik ben al driftig aan het studeren in de manual. Ik wil ook een meer systematische stap voor stap handleiding maken voor dummies. Wat voor mij goed werkt moet zeker voor anderen goed werken. :mrgreen:
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heb heel veel goede dingen gehoord van de worksharp

heb er ook nog even naar gekeken maar vindt het toch wel aan de dure kant

maar de mensen die hem hebben zijn er heel erg tevreden over

Ik heb eenzelfde dovetail jig maar dan van trend. werkt heel erg goed

success met de aankopen
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen, you lucky bastard :D

Dat moet echt fijn zijn om naast zo'n snoepwinkel te wonen.

Zo'n wixeytje is super handig. Helaas vertoont de mijne nogal kuren, volle batterij en het ding licht nauwelijks op. Al vanalles geprobeerd, 'k vermoed da'k een nieuwe moet kopen.

Zwaluwstaarten ga je toch niet met de bovenfrees maken :shock: :p :D

Ben echt benieuwd naar je werkstukken...
 

WR1944

Oud hout
Gisteren heb ik m'n laatste apparaat bij Woodcraft opgehaald, de Triton 2 1/4 hp bovenfrees. En bij thuiskomst natuurlijk uitgepakt.
De frees ziet en voelt erg solide aan, geen voelbare speling op de bewegende delen. Ik moest wel eerst uitvogelen hoe de hoogteverstelling werkte. Het wijkt duidelijk af van de Festool OF1400 die ik heb maar het werkt lekker soepel en precies. Er zit een super glimmende extra bodemplaat bij ter grootte van een formaat A5 en een even hard glimmende zijgeleider. Ook was er een 1/2" rechte frees bijgevoegd alsmede een sleutel voor de freeshouder. En de slinger om bij gebruik in een tafel de frees van boven de tafel te kunnen verstellen.
Uiteindelijk ga ik er een freestafel mee maken, daarvan zal ik tegen die tijd wel weer over berichten.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Sorry voor het enigszins kromme taalgebruik. Ik moest de posting snel wegsturen want er moest geshopt worden.
Het was het laatste apparaat van de laatste bestelling bij Woodcraft. Er staat nog het een en ander op m'n verlanglijstje. Zoals een tafelboormachine, een bankschroef en een slijpmachientje voor op de werkbank. En waarschijnlijk de nieuwe slijper van Festool. Meestal wacht ik tot ik het echt nodig heb. Als je dan al weet wat je hebben wil is het kopen een makkie. Je hebt dan alleen nog wat dollars nodig. :mrgreen:
Door de vertekening van de groothoeklens lijkt de Tritondoos veel groter dan de Festool, De Triton is iets lager maar weer iets dikker dan de Festool. De Festool is door z'n greep wel wat prettiger te hanteren, maar dat zijn maar kleine details.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb gisteren en vandaag voor het eerst de resultaten kunnen merken van de slijpbeurt met de WorkSharp 3000. Ik heb m'n beitels en de schaafmessen er mee geslepen. De schaaf gaf dat bijzondere knisperende geluid en er kwamen mooie gladde krullen van het hout. Met de beitels moest ik wat freeswerk bijwerken. Ik merkte dat je met goed geslepen beitels veel precieser kan sturen en met minder moeite door het hout gaat. Je zou gewoon plezier kunnen krijgen van het gebruik van handgereedschap. Festool spullen: pas op je tellen! :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.