Reparatie klittenband steunschijf

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik hoop dat hier kunstofkenners zitten, ik probeer namelijk mijn veelgebruikte steunschijf te repareren, maar kan er niet achter komen wat de materialen zijn (om een correcte lijmstof te kiezen).

Het gaat om een mini Ø 5cm schuim steunschijf voor de haakse slijper met klithechting.
De schuurschijfjes die ik erbij kreeg waren shit, die zijn zo dun dat de wrijvingshitte direct werd doorgegeven aan het klittenband. Gevolg, buitenste anderhalve centimeter aan rand gesmolten waardoor de schijfjes er soms af vliegen. Erg irritant.
Het klittenband heeft een eigen hotmelt kleeflaag maar dat lijkt me niet voldoende voor een goede hechting, de ondergrond is immers van zacht schuim. Dus ja, welke lijmstof? De lijm moet flexibel zijn, hittebestendig en beide kunststoffen niet aantasten. En wat is beter voor de hechting, alle oude haakjes eraf schuren tot de textiel ondergrond, of doorgaan tot aan het schuim? :?:

Alvast dank.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Toevoeging, na nog een paar uur uitsluiten is het schuim hoogstwaarschijnlijk Ethyleen Vinyl Acetaat of Polyether, PU schuim, polyesterschuim of PE celschuim.

Het deed me denken aan die schuimen vellen die je in hobbywinkels kan kopen, zelfde structuur meen ik me te herinneren. Dan zou gewone Bison kit moeten werken..
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
He houthasses, doe jij je postings in je eentje :lol: ? Zou ook mijn eerste gedachte zijn, een contactlijm.
Je merkt het wel bij het opbrengen, dat de lijm het schuim niet oplost. Op beide vlakken opbrengen, 10 minuten wachten en dan beide delen op elkaar en klemmen. Ben benieuwd.

jaap
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
timmertje zei:
weet je zeker dat je de goede hebt , er staat hakenband .
voor schuurschijven moet je toch deze hebben.
http://www.fastech.ch/index.php?page=191

Scherp timmertje. Ik kon er niet achter komen welk type gebruikt werd voor schuurmachines. En jij vindt hem zo eventjes. :p Ik heb dus de haakband gekocht, en uiteraard even getest of de hechting goed was op mijn huidige assortiment schuurpapier. Dat ging prima, al weet ik niet hoe het zich gedraagd tijdens gebruik... Wie weet moet ik dit er weer af slopen en dit andere type gebruiken.

@ Jaap, ik ga de contactlijm gewoon proberen, als het niet wil jammer dan.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
een gokje ;) > ik denk aan de lijm die de gevorderde tafeltennisser gebruikt om zijn rubbers (en schuimrubbers) aan zijn houten pallet te lijmen. Zeer goede hechting en terug afneembaar :!: .
Ik heb deze vroeger zelf gebruikt en de lijm was niet duur.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
pme001 zei:
Hallo,

Wat is het toerental van de haakse slijper die je gebruikt?

mvg
Peter

De laagste stand van mijn machine, (Makita 9562 CVR) 2800 toeren. Bij grotere schijven gaat dit uitstekend, maar doordat deze kleine schijf een kleiner oppervlak heeft kan die de hitte moeilijker kwijt. Ik zal het nieuwe klittenband binnenkort testen, kijken of het zo werkt
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hitte is niet alleen afhankelijk van het toerental he, maar ook van de druk die op de schijf gezet word. Het is dus kijken naar het materiaal wat je gebruikt, maar ook de manier hoe je er mee om gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.