uitholen op de draaibank ?

mio pim

Nieuw lid
10 apr 2009
7
0
hey beste mensen.

ik had een vraagje as beginnende houtdraaier. als ik een tol of een beker (vaasje) wil draaien inclusief het uitholen der van heb je aan een mee draaiend center genoeg? of zijn daar speciaale opspan stukken voor ?

alvast bedankt.

pim (nieuwe houtdraaier)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tol uithollen?

Voor uithollen heb je weinig aan een meedraaiend (tegencenter), want a] je kunt er niet bij, en b] wil je dat stuk hout waar je tegencenter tegenaan drukt ook weg hebben. Alleen bij grote schalen kun je een deel van het uithollen doen tussen de centers (da's dan ook wel handig, zeker als je een lichte draaibank hebt), maar dan nog moet je op een gegeven moment dat tegencenter weghalen om het nog aanwezige stuk hout in het midden weg te halen.

Voor uithollen heb je een klauw nodig (of ander klem- of schroefmechanisme) zodat je het werkstuk aan de aandrijfkant kunt opspannen en aan de andere kant niet hoeft te ondersteunen. Dit heet ijldraaien. Je kunt er dan met je uitholgereedschappen goed bij. Vaak moet je wel het tegencenter helemaal van je draaibank verwijderen. Op deze manier kun je zowel kopshout (langshout) als dwarshout uithollen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Het is wel een verschil tussen het draaien van een tol of een vaas.
Een tol zoals ik die ken kun je tussen de centers draaien, voor het maken van een vaas span je het hout eerst tussen de centers om het netjes rond te draaien en gebruik je een chuck als je die hebt, door er eerst een rand aan te draaien en door middel van die rand in de chuck te klemmen waarna je hem uit kunt hollen.
Ook is het mogelijk om een opspanplaat te gebruiken d.m.v. schroeven en zo de vaas te draaien en uit te hollen.
Er zijn op youtube nogal wat videotjes te bekijken omtrent dit onderwerp zoals deze video:
Groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.