Keuze juiste Festool Bovenfrees (vervolg op de zaagtafel)

Vuursteen

Nieuw lid
3 feb 2011
11
0
Na veel wikken en wegen de knoop doorgehakt en de Festool CMS 55 TS zaagtafel gekocht met losse FS 1400 geleiderails. Mooi spul dat Festool, ik ga de set binnenkort van haar maagdelijke status afhelpen.

Het lijkt mij ook wel leuk om een freesmodule met bijpassende bovenfrees aan te gaan schaffen. Bij de CMS tafel is het een peuleschilletje om de zaagmodule eruit te halen en deze te vervangen door de freesmodule. Mijn keuze is gevallen op de Festool OF 1010 of de OF 1400.

Aangezien de OF 1010 een stuk lichter is denk ik dat deze voor freeswerkzaamheden uit de hand beter geschikt is dan de 1400, deze is erg zwaar. Ik weet alleen niet of de 1400 een betere keuze is voor montage in de module en deze als freestafel te gaan gebruiken. Kan iemand mij een advies geven waarom ik de 1010 of de 1400 zou moeten kiezen. Alvast bedankt :roll:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Een festool dealer heeft mij afgeraden om een OF-1010 in de freesmodule te monteren. Risico op te zwaar belasten is best groot met als gevolg kapotte lagers en vooral verbrandde motor.

Ik zou ook zeker opteren voor de 1400 als je 1 frees neemt of de OF-101 en de OF-2020 als je er 2 overweegt. De OF-1400 is zeker niet te lomp voor lichter werk en je kunt er 12mm frezen in monteren. Als je tafelmontage nu al als optie ziet zou ik gaan voor minimaal de 1400 of de 2200 voor onder de tafel en de 1010 voor uit de hand frezen.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Als je het er voor over hebt zeker voor de 1400 of 2200 gaan! Ik vind de 1400 prettiger werken dan zn kleine broertje, hij is alleen wat zwaarder. In een freestafel is dat extra vermogen zeer welkom.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo,

Ik heb beide machines. Ik zou voor de 1400 gaan. Hier kunnen ook 12 mm frezen in (ook 8 mm), voor bijvoorbeeld het bouwenvan profieldeurtjes> Hij is inderdaan wat zwaarder dan de 1010 maar hij loopt ook lekker rustig. Verder gaat het wisselen van frezen iets sneller in de 1400

Succes met beslissen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.