kagamibuta netsuke houtdraaien

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
Hallo alle houtdraaiers,
Ik ben momenteel bezig met een klein onderzoekje naar het maken van een kagamibuta netsuke.!k zou deze graag willen maken uit metaal in een houten kommetje.
Metaalbewerking wil ik volgens japanse technieken maken, dus ben al flink aan het zoeken voor de gereedschappen. Misschien niet al te interessant voor dit forum....
Maar ik zou graag een oude hobbyist zien te vinden (in de buurt van 't westland / schiedam)
die samen met mij de kommetjes wil draaien. Let wel de kommetjes zijn niet groter dan 3,5 cm tot 5,5 cm.... Hieronder heb ik een fotootje geplaatst met wat ongeveer de bedoeling is.
Ook een fotootje van een kagamibuta netsuke, zodat het idee een beetje duidelijk is...
Heb zelf trouwens wel wat houtsoorten, maar misschien heeft iem suggesties voor een houtsoort? Zelf zat ik te denken aan buxus, omdat ik die makkelijk kan kleuren...
Hoop op een leuke en gezellige middag houtdraaien ;)





Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
b_art zei:
Metaalbewerking wil ik volgens japanse technieken maken, dus ben al flink aan het zoeken voor de gereedschappen. Misschien niet al te interessant voor dit forum....

Hoho, dat vinden wij, en ik spreek even voor de rest hier, zeker interesant! Alle vormen van houtbewerking is juist wat dit forum zo leuk maakt.
Als je eraan toe bent aan je werk te laten zien, niet schromen.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Mooi ziet het eruit, Bart
maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dit gemaakt moet worden
ik ging googlen en vond deze afbeelding met bijbehorende website, maar kwam er nog niet uit
kan je wat duidelijker zijn?
ik vind ze wel héél erg mooi!
houtsoorten: bovenste is mogelijk 'desert ironwood' en de onderste walnoot
(de inzet is van mammoettand (!)
post-2-1268964925.jpg
b_art zei:
Hallo alle houtdraaiers,
Ik ben momenteel bezig met een klein onderzoekje naar het maken van een kagamibuta netsuke.!k zou deze graag willen maken uit metaal in een houten kommetje.
Metaalbewerking wil ik volgens japanse technieken maken, dus ben al flink aan het zoeken voor de gereedschappen. Misschien niet al te interessant voor dit forum....
Maar ik zou graag een oude hobbyist zien te vinden (in de buurt van 't westland / schiedam)
die samen met mij de kommetjes wil draaien. Let wel de kommetjes zijn niet groter dan 3,5 cm tot 5,5 cm.... Hieronder heb ik een fotootje geplaatst met wat ongeveer de bedoeling is.
Ook een fotootje van een kagamibuta netsuke, zodat het idee een beetje duidelijk is...
Heb zelf trouwens wel wat houtsoorten, maar misschien heeft iem suggesties voor een houtsoort? Zelf zat ik te denken aan buxus, omdat ik die makkelijk kan kleuren...
Hoop op een leuke en gezellige middag houtdraaien ;)
 

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
Ik begrijp dat mijn uitleg een beetje beknopt is en om eerlijk te zijn vind ik het ook wel lastig om in woorden te beschrijven...
Misschien moet ik even uitleggen hoe ik tot dit onderwerp ben gekomen. Zelf snijd ik netsuke uit verschillende materialen, voornamelijk hout. Ik ben hier al een aardige tijd mee bezig en vind het zelf interessant om verschillende materialen te combineren. Zo weet ik dat er verschillende stijlen netsukes zijn waaronder dus ook katabibuta netsuke. Deze netsuke is niet per defenitie van hout en metaal maar kan uit verschillende soorten materiaal bestaan. De naam beschrijft eerder de vorm...
Een tijd geleden heb ik een tweetal jaar metaalbewerking gedaan en zo ben ik gekomen bij het idee om een kagamibuta te maken van metaal en hout. as nu ben ik begonnen om met behulp van verschillende forums te beginnen aan mijn projectje. Ik wil hier eigenlijk verschillende technieken mee leren en leren omgaan met verschillende gereedschap...


Ariette,
Dit is een foto die de bevestiging aan de binnenkant weergeeft, misschien kun je een beetje uitleggen wat niet helemaal duidelijk is? Het maken van het kommetje, hoe het gebruikt word, hoe het beeldwerk gemaakt word (metaal, ivoor, hout)????
Misschien kan ik dan wat meer uitleg geven....
Tot zover....
Groetjes B_Art

Attached files
 

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
Oww sorry,
houthasses, heb wel wat foto's van netsuke die ik heb gemaakt maar staan niet op deze comp en ben momenteel in belgie ( vandaar ook nog geen foto's van mn gutsen burijn...)
maar neem anders even n kijkje op mn site, daar staan wel wat dingetjes op...
enjoy!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
b_art zei:
Oww sorry,
houthasses, heb wel wat foto's van netsuke die ik heb gemaakt maar staan niet op deze comp en ben momenteel in belgie ( vandaar ook nog geen foto's van mn gutsen burijn...)
maar neem anders even n kijkje op mn site, daar staan wel wat dingetjes op...
enjoy!
als we nu eens wisten wat je site is ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig wat maak jij enorm mooie dingen!! Het feit dat ze ook nog erg klein zijn maakt het nog mooier. Echt een aanrader voor alle liefhebbers van amacht.
 

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
He Rick,
Bedankt voor t compliment. Altijd fijn zulke dingen te horen!
Heb er net weer een af, een hondje met ingelegde ogen en neusje...

Zal m van het weekend op mn site zetten met meer foto's
Grt. Bart

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.