grenen vaas op driepoot

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een grenen vaas met dekseltje uit één stuk gezwart eiken op metalen driepoot.
Metaal hamerslag gespoten.
Hoogte/Diameter vaas: 18x10
Hoogte deksel: 8 cm
Totale hoogte 35 cm.
Afwerking shellac.
vr.gr. Jan Pranger

Attached files
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Jan,

De charme van een vaas op losse voet vind ik vooral de grote vrijheid bij het vormen van de onderkant. Dit vaasje ziet er goed uit.
De combinatie met de voet is waarschijnlijk beter te beoordelen aan de hand van het object dan van de foto. De pinakel spreekt me niet erg aan, maar de achtergrond helpt daar ook niet bij.

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Hans, dat is het probleem bij een vaas op zo'n driepoot. De vorm van de onderzijde komt zeer precies. Maak je hem te diep dan is het als het ware dat ie door de ring gaat en is de verhouding met het bovengedeelte zoek. Zet je de bodem onvoldoende door dan ligt de vaas er als het ware bovenop van: hij heeft een driepoot gevonden bij een vaasje dat ie toch al had.
Ik heb de onderkant in één lijn door laten lopen (met een geringe inkeping t.b.v. de opleggen op de ring) en vervolgens ietwat weer afgebogen tot een afgeronde punt, waardoor een relatie onstaat met het samenvoegingspunt van de staander.
Zou ik hem weer maken, dat laat ik hem nog een paar milimeter zakken.
Ja de top komt voor geen meter uit de verf op de foto, maar is dun en zonder veel tierelantijnen gedraaid. Het uithollen ging prima met de uitholset van Jo Winter.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.