verandering en verbeteringen aan ons forum

baas oud

Administrator
3 jan 2008
56
3
Hallo forumbezoekers, lezers en posters,

Het forum zou misschien wel een kleine voorjaars opknapbeurt mogen hebben. Er is wat gepost over leesbaarheid, embedded youtube, extra rubrieken zoals een ouwehoerhoekje, metaal. Misschien moeten we de bestaande rubrieken wat herschikken, ik laat het graag aan jullie creativiteit en wensen over.
Uitgangspunt is nog steeds om het forum reklame vrij te houden, daar waar het reklame van derden betreft en wat eenvoudige regels betreffende reklame van forumleden.

Misschien moeten we ook wat schrijven over hoffelijkheid en onderling respect.
Er zijn ook fora waar je geen fantasienaam mag gebruiken, er zijn fora waar je als bezoeker geen foto's te zien krijgt, daarvoor dien je jw eerst te registreren. Zelf neig ik naar de grootst mogelijke toegankelijkheid, ben niet zo van restricties en verboden.

Ik zit ook te denken aan een gallery waar elk forumlid zijn mooiste werkstukken permanent kan laten zien en misschien een soort link pagina waarop alle houthandelaren, gereedschapboeren etc op gerubriceerd staan; eventueel aangevuld met reviews van gereedschap, bouwtekeningen etc die op internet te vinden zijn.

Roep en schrijf maar!!!


uw beheerder
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik vind het een mooi iets dat je het forum niet af wil schermen van de buitenwereld, dit voorkomt veel leden die eenmalig iets willen weten.
En over de pagina met handelaren heb ik je een tijd geleden al een berichtje gestuurd, heb het systeem erachter nu voor zo'n 50% af, geen tijd meer in gestoken de laatste maanden :roll:

Een chat lijkt me ook een waardevolle toevoeging, hierbij denkende aan een IRC chat waar je ook JAVA voor hebt zodat leden niets hoeven te installeren.
Eventueel een soort artikelen systeem, waar men artikels toe kan voegen (en hun eigen kunnen bewerken) over onderwerpen als hoe bomen gezaagd worden in planken, welke benamingen er zijn en hoe je bepaalde verbindingen maakt.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Klein beetje reclame zoals van Baptist en zo zou geen kwaad kunnen,

Ik zit ook bij een aquarium forum en die moesten alle apparatuur op een gegeven moment vervangen.
Dit werd gedaan door het geld van de reclame inkomsten,

Moet er wel bij vermelden dat de reclame alleen over het vakgebied van de forum mag gaan,
En bij artikelen alleen iets over het artikel moet gaan,

Het moet geen storende reclame zijn, zoals bewegende reclame,
Gezien dit zeer onrustig oogt.

Kijk maar eens op
http://www.venividivissie.org/

Daarbij kan je wel regels opstellen maar niemand leest ze en lijkt mij dat de regels betreft hoffelijk heid voor zich zelf moeten spreken.

Betreft de gallerij dat zou wel mooi zijn.
Dat je de naam aan klikt en dat je zijn of haar werkstukken kan zien.

Het beste zou zijn de foto's op de zelfde server te zetten als het forum.
En dat de foto''s bij een artikel niet verwijderd kunnen worden waardoor de artikelen compleet en begrijpbaar blijven.

Betreft de link pagina wordt dat niet veel werk.

Je oppert voor aparte linkpagina's betreft bedrijven en artikelen.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Openheid is heel goed. Geslotenheid sluit meer uit dan het uitnodigt volgens mij( klinkt ook uiterst logisch).

Ik vind de huidige indeling best goed.

Wat mij wel mooi lijkt is een soort 'kenniscentrum/houtpedia' van de site met allerlei onderwerpen uitgelegd met plaatjes/filmpjes.

Mijn ervaring met chatfunctie op andere fora is dat het niet echt aanslaat, of even aanslaat en daarna wegebt.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Zoveel mensen, zoveel gedachten.
In principe vind ik de huidige indeling goed, een aanvulling met een metaal sector, dit is al eerder voorbij gekomen, lijkt me een goed idee.
Een aparte foto gallerie vind ik persoonlijk niet nodig.
Ad
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een Chat zie ik ook niet direct de meerwaarde van in. Direct youtube afspelen in het forum hoeft van mij ook niet, doe ik op andere forums ook zelden, mits het doorlinken maar direct gaat (zie enkele punten verder).

Wat ik oa. wel mis is een FAQ (frequently asked questions). Hierin worden onderwerpen/vragen behandeld die vaker langskomen, maar zijn om het overzichtelijk te lezen en kunnen slechts aangevuld worden door de moderator(s). Dit kan dan weer gecombineerd worden met het houtpedia waar Dries over spreekt.

Een klets hoekje zie ik ook wel wat in, met daarin een topic over bijvoorbeeld andere hobby's, het nieuws van de dag, eenvoudige hout weetjes waar je anders geen topic voor opent, een filmpjes topic etc. Of dat gaat lopen merk je snel zat.

Wat ik persoonlijk ook een positieve verandering zou vinden is dat er geen gebruik meer gemaakt hoeft te worden van voor het plaatsen van een link, maar dat een link altijd opent in een nieuw venster. Vele doen dat niet en met regelmaat vergeet ik dat, klik op een link, bekijk het filmpje, sluit de pagina en zie dan dat ik weer eens mn hout forum afgesloten heb :oops: en het lijkt me sterk als ik hier de enige in ben :D

Reclame, ja en nee, zo lang het niet storend is. Ik heb niet veel moeite met enkele banners, mits deze klein zijn, niet bewegen/knipperen etc. en aan 1 kant van de pagina zitten. Nu komt het draaien van dit forum nog uit de zak van 1 persoon, maar met de toename aan populariteit zal er steeds meer capaciteit (en de daaraan verbonden kosten) nodig zijn, ik vind dat dit best opgevangen mag worden met een beschaafde vorm van reclame. (Overigens ben ik ook lid van een bepaald auto forum, daar betalen de leden een jaarlijkse bijdrage van 10 euro en daarvan word de site gedraaid. Deze leden hebben dan weer meer rechten door bijvoorbeeld technische vragen te mogen posten, ten opzichte van de niet betalende bezoekers. Misschien dat een variant hierop bedenkbaar is.)

Voor zover, zal de grijze cellen er nog eens verder over breken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
primera zei:
Daarbij kan je wel regels opstellen maar niemand leest ze en lijkt mij dat de regels betreft hoffelijk heid voor zich zelf moeten spreken.
Omgangsvormen lijken voor zichzelf te spreken, maar dat doen ze niet. Ook al leest niemand ze: het is belangrijk om ergens te hebben staan wat we wel en niet acceptabel vinden zodat we ernaar kunnen verwijzen. En het is belangrijk dat we onacceptabel gedrag ook echt niet tolereren. Zelfs als dat betekent dat we iemand die zich niet aan de omgangsvormen wenst te conformeren van het forum moeten flikkeren.

Wat je nu bij woodworking.nl ziet gebeuren is heel normaal. Een groep ontstaat, ontwikkelt als vanzelf een bepaalde manier van doen en groeit omdat mensen zich aangetrokken voelen door de sfeer. Op een gegeven moment haken er mensen aan omdat de groep algemener bekend wordt en er een hoop informatie blijkt te vinden. Er is een omslagpunt waarbij de aanwas zó snel gaat dat de nieuwe leden, die zich de cultuur nog niet eigen hebben gemaakt, of (misschien) nog niet hebben besloten dat ze er geen deel van willen uitmaken, een duidelijk zichtbaar deel van je groep gaan worden. Je krijgt dan een punt waarop de nieuwkomers de cultuur gaan bepalen tenzij de "oude garde" heel aktief bijstuurt. Doen ze dat niet, dan is er een groot risico dat de oude garde afhaakt omdat ze moe worden van de zoveelste keer de vraag hoe je het best de randen van gemelamineerd MDF kan behandelen.

Het is bijna niet te doen om in je eentje de cultuur te bewaken en het met het hele forum doen is ook geen oplossing (geeft eindeloze discussies). Het best is als er een kleine groep is die kan beslissen of iets wel of niet acceptabel is en die daarop ook aktie mag ondernemen. "En wie denken zij dan wel dat ze zijn?" Wel, degenen die zijn uitgekozen om dat te doen. Dus ik stel voor om zo'n groepje aan te wijzen.

Een rubriek die volgens mij nog meerwaarde zou hebben: "Beginnersvragen". Je kan meestal zelf goed inschatten of je een beginnersvraag hebt of niet en zo'n rubriek heeft een lage drempel om een vraag te stellen. Bovendien heb je alle beginnersvragen bij elkaar en kan je makkelijker zien of je vraag al eens is beantwoord. Het zorgt er ook voor dat verschillende kennisniveau's een beetje gescheiden worden en da's voor zowel nieuwelingen als mensen die hier al wat langer rondlopen prettiger.

Arthur
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Kan me het in Joris zijn verhaal vinden.

Als het aan mij ligt mag er best reclame komen. Maar dan wel in de vorm van sponsoren die in een apart sub-forum nieuwe producten oid aanprijzen. Dus geen banners en dergelijke. Op een ander forum is er de zogenaamde "sponsor hoek"

Ik stel de volgende sub-forums voor:
- FAQ
-Sponsor hoek (wanneer er sponsor zijn)
- Kantine (voor al het ander, voorstellen etc)
- Beginnersvragen (zie uitleg Arthur)

Mischien is het een idee om er wat moderators bij te halen. Op die manier kunnen meer mensen de forum cultuur bewaken en komt niet alles op Jaap aan.

Foto's moeten wel met de upload fuctie weegegeven worden en niet linken vanuit photobucket en andere. Een appate foto site hoeft niet perse van mij!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben nu een kleine drie jaar lid van het forum, en wat mij die tijd het meeste is opgevallen wat betreft het forum zijn de volgende punten:

- De rubriek "toepassingen met hout in de jachtbouw" blijft zwaar achterwege qua populariteit in vergelijking met andere rubrieken. Is het nodig om die in zijn huidige vorm te behouden, of zou deze rubriek bij verdere uitbreiding van het forum ondergebracht moeten worden in een meer populaire rubriek? Anderzijds, het is wel een specifieke tak van houtbewerken, en niemand heeft er last van als deze rubriek gewoon gehandhaafd blijft.

- Nu het punt waar ik zelf het meest tegenaanloop; het uploaden van foto's op het forum. Dit vind ik zelf nogal omslachtig. Eerst moet je ze verkleinen naar een juist formaat, dan stuk voor stuk uploaden wat een tijdje duurt, en je kunt er maar vijf tegelijk uploaden. Ik vind dat zelf nogal een gedoe, gevolg daarvan is dat ik sommige foto's dan maar niet op het forum zet. En da's jammer.

- een aparte voorstelrubriek zou erg handig en overzichtelijk zijn.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Met het maken van een aparte beginners rubriek ben ik bang dat er een tweedeling komt tussen de gevestigde orde (ervaren houtbewerkers) en de nieuwkomers.
Het kan voor een vraagsteller een drempel opwerpen om een vraag die niet beantwoord ( kan) word(en) bij de beginners om die vervolgens nogmaals te stellen bij de andere groep.

Ervaren houtbewerkers hoeven natuurlijk ook niets steeds weer te reageren op vragen die al 10x zijn langsgekomen. De zoekfunctie is hiervoor.

Een aparte voorstelrubriek lijkt me een heel goed plan.

Ook het aanstellen van een aantal moderators (Mensen die kunnen ingrijpen als de richtlijnen van het forum niet worden nageleefd) lijkt me zinvol, dan hoeft de baas het niet allemaal in z'n eentje te doen.

Rustige reclame kan misschien zelfs een toegevoegde waarde zijn, en in ieder geval kan van dat geld het forum onderhouden worden. (En misschien kunnen we als lid van het forum zelfs een kleine korting krijgen als we wat bestellen bij deze winkels )

Een chat levert volgens mij geen toegevoegde waarde op, misschien wel een rubriek met persoonlijke reviews van gekocht gereedschap of winkels.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Toevoeging op de post van WW,

Daarom blijf ik toch uploaden via photobucket. Die sturen geen spam mee en zolang ik zelf mn foto's niet verwijder blijven ze toch hier zichtbaar.
Dat er af en toe foto's zullen verdwijnen is denk ik iets wat we maar op de koop toe moeten nemen, maar uploaden via bijv. PB scheelt voor het forum heel veel data verkeer en is een stuk gebruiksvriendelijker voor de gebruikers.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
jpandriesse zei:
Toevoeging op de post van WW,

Daarom blijf ik toch uploaden via photobucket. Die sturen geen spam mee en zolang ik zelf mn foto's niet verwijder blijven ze toch hier zichtbaar.
Dat er af en toe foto's zullen verdwijnen is denk ik iets wat we maar op de koop toe moeten nemen, maar uploaden via bijv. PB scheelt voor het forum heel veel data verkeer en is een stuk gebruiksvriendelijker voor de gebruikers.


Hier moet ik toch even op reageren, persoonlijk ben ik hier echt zwaar op tegen. Kijk maar bij fora die het toestaan, de oudere postings waar geen foto's meer bijstaan hebben nauwelijks nog waarde. Als ik het in kon stellen dat het verplicht via het forum moet, zou ik het direct doen, en bij deze vraag ik het iedereen nogmaals uit de grond van mijn hart. Upload aub je foto's naar het forum!!! Het is nauwelijks meer werk, je moet ze toch uploaden, dataverkeer is voor het forum geen enkel probleem en we voorkomen ook dat sommige postings aan de zijkant uit het scherm lopen omdat er veel te grote foto's gebruikt worden. Alsjeblieft Joris, moet ik voor je op de knieën :roll: ??

Als iemand een forum kent met een betere methode voor foto upload etc, laat het hier weten. Ik zie al zoveel bruikbare tips!! Het forum van bateau,com waar mijn bootje ook op staat is veel ingewikkelder dan bij ons. Ik wijs op mijn appletje de foto's aan, klik op exporteer, klik op het goede formaat en ze worden naar het juiste mapje gehannest. Op het forum klop ik mijn tekst, klik op kies bestand, de forumsoftware kijkt direct in het goede mapje, ik klik op het plaatje, klik op voeg bestand toe en daar gaat ie. Dan nog even in de tekst plaatsen, zo erg is het toch ook allemaal niet. Het meeste werk vind ik nog steeds het maken van echt goede foto's, belichting, schittering bij gelakte oppervlaktes, verkleuring door lamplicht, te veel schaduw door flits, alles uit model door te veel groothoek, kamer weer te klein om voldoende afstand te nemen. Mijn beste plaatjes waren de krullen in paars van de schaaf. Maar daar had ik eigenlijk geen goed verhaal bij..... :cry:

jaap
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jaap zei:
jpandriesse zei:
Toevoeging op de post van WW,

Daarom blijf ik toch uploaden via photobucket. Die sturen geen spam mee en zolang ik zelf mn foto's niet verwijder blijven ze toch hier zichtbaar.
Dat er af en toe foto's zullen verdwijnen is denk ik iets wat we maar op de koop toe moeten nemen, maar uploaden via bijv. PB scheelt voor het forum heel veel data verkeer en is een stuk gebruiksvriendelijker voor de gebruikers.


Hier moet ik toch even op reageren, persoonlijk ben ik hier echt zwaar op tegen. Kijk maar bij fora die het toestaan, de oudere postings waar geen foto's meer bijstaan hebben nauwelijks nog waarde. Als ik het in kon stellen dat het verplicht via het forum moet, zou ik het direct doen, en bij deze vraag ik het iedereen nogmaals uit de grond van mijn hart. Upload aub je foto's naar het forum!!! Het is nauwelijks meer werk, je moet ze toch uploaden, dataverkeer is voor het forum geen enkel probleem en we voorkomen ook dat sommige postings aan de zijkant uit het scherm lopen omdat er veel te grote foto's gebruikt worden.

jaap

Ik heb altijd mn foto's op het forum zelf gezet, en zal het ook blijven doen. Ik ben het wat dat betreft ook met je eens dat je anders van die belachelijk grote foto's krijgt die zich niet prettig laten bekijken. Ik vroeg me alleen af of het niet iets makelijker kan. Dat het forum ze zelf in de juiste grootte plaatst ofzo. Zoveel verstand heb ik er niet van.
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Natuurlijk mag in de nieuwe opzet een apart hoekje voor de houtsnijders onder ons niet ontbreken. :p

Burijn
 
A

Anonymous

Guest
Als ik mijn mening hier over geef,vind ik dat er wat meer gemodereerd mag worden,en men gerust eens
op de vingers getikt mag worden,als er bijv.sluikreclame gemaakt wordt.
Wat mij op een ander punt brengt,dat hoewel ik de adviezen etc waardeer van sommige " professionals" hier,ik niet perse hoef te weten wat ze in het dagelijks doen,doordat er een website vermeldt staat onder hun postings.
Ik persoonlijk vind dat als je hier komt,je vrijwillig advies geeft,zonder hierbij steeds weer je bedrijf naar boven te brengen,maw,sluikreclame.
Ik wil ook meer winkels ,keukens,kantoor inrichtingen etc verkopen,maar hou dat voor mezelf hier.

Ik heb veel bewondering voor het enthousiasme dat sommigen hier in een project steken,(beginners en gevorderden,en dan raad of advies vragen.Dit hoeft dan weer niet beloond te worden met gratis reclame.

Kortom,heb je een professionele site die geld opbrengt,zakelijk is of wat dan ook,betaal er voor,of laat hem weg.

Een ander punt is dat er op sommoige site,s wel eens inkoopakties worden gepost.
Misschien iets om hier te doen,en een bedrijf als Baptist te benaderen?

Als het aan mij ligt blijft alles gratis,maar ik begrijp dat webbie kosten heeft,en dit niet alleen kan/wil dragen.

:arrow:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Creatief_Met_Hout zei:
Met het maken van een aparte beginners rubriek ben ik bang dat er een tweedeling komt tussen de gevestigde orde (ervaren houtbewerkers) en de nieuwkomers.
Het kan voor een vraagsteller een drempel opwerpen om een vraag die niet beantwoord ( kan) word(en) bij de beginners om die vervolgens nogmaals te stellen bij de andere groep.

Ervaren houtbewerkers hoeven natuurlijk ook niets steeds weer te reageren op vragen die al 10x zijn langsgekomen. De zoekfunctie is hiervoor.
Er komt zéker een tweedeling, en da's ook precies de bedoeling. Het betekent niet dat je de groep nieuwkomers aan hun lot overlaat, er zijn er zat onder de oude garde die het leuk vinden om dingen uit te leggen. Die zullen dat ook bij de beginnersgroep doen. En nieuwkomers zullen ook best in andere rubrieken rondkijken, maar ze zullen minder snel geneigd zijn om er op hun eerste dag gelijk een vraag neer te zetten. Na verloop van tijd zullen de geïnteresseerden onder hen dat wel gaan doen, maar tegen die tijd hebben ze de omgangsvormen al opgepikt. Het forum wordt dus alleen wat overzichtelijker, zowel voor de nieuwkomers als de "vaste bewoners", dat is de enige bedoeling van zo'n beginners/nieuwkomersgroep.

De zoekfunctie als oplossing voor de nieuwkomer? Ummm... ik hang hier al een jaar of twee rond, en snel informatie vinden is een van de specialiteiten in mijn werk. Ik kan je vertellen dat je al redelijk goed in houtbewerking thuis moet zijn én ook ongeveer moet weten in welke context een vraag aan de orde is geweest voordat je met onze huidige zoekfunctie iets kunt vinden. Juist de beginnende bezoekers hebben er niks aan. Oefening om te begrijpen wat ik bedoel: je hebt net een ouwe metalen schaaf van je opa geërfd, maar het ding doet het voor geen meter. Gebruik de zoekfunctie van het forum om posts te vinden waar je wat aan hebt om 'm werkend te krijgen. Oefening voor gevorderden: probeer het nu zonder de woorden "beitel", "vouw", "wetten", "keerbeitel", "zool" of "mondopening" te gebruiken in je zoekopdracht. Daarvan weet je namelijk nog niet dat die iets met schaven te maken hebben...

Arthur
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
het plaatsen van websites bij postings vind ik juist handig,dan kan je gewoon kijken waar anderen mee bezig zijn,of als hobby houtbewerker of proffessionel.ik heb niet de indruk dat mensen (ik ook soms)het voor reclame doeleinden doen.
...misschien wel een idee,nu ik er over nadenk.... :twisted:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb met interesse de discussie zover gevolgd en even afgewacht voor iets aan te geven.

Puntsgewijs wat ik vind van hoe het gaat op het forum


  • * Over het algemeen dik tevreden hoe het gaat
    * Er zou iets aangepast kunnen worden in de hoofdstructuur zoals aantal mensen hebben aangeven, dwz een speciaal topic voor voorstellen, kantinetopic en dat soort dingen
    * Reclame mag in de vorm van een banner, kan ook in de vorm van een commercieel topic
    * Reclame in postings, geen probleem zodra het mensen zijn die open en eerlijk bijdragen aan discussies en waabij de reclame beperkt blijft tot het noemen van een website.
    * Als je je eigen produkten specifiek aanprijst zou je om twijfel te voorkomen ook moeten vertellen welke 2 concurrenten ze ook verkopen.
    * Moderatoren kan helpen om "kleine uitwassen" in met name fatsoen zoals we de afgelopen weken paar keer hebben gezien voorkomen maar liefst zou ik zien dat correctief vermogen uit de hele community komt. (je kunt iemand in je instelingen altijd "vijand" maken dan zie je zijn of haar postings niet meer)
    * Indien datagebruik het toelaat zou ik ook opteren voor foto's in het forum want topics waar ineens geen foto's meer inzetten is niet altijd even handig
    * Indien kosten een aspect worden en sponsors uitblijven kan een vrijwillige bijdrage denk ik wel uitsluitsel bieden.
    * Misschien wel en idee om een topic aan te maken met technieken bijvoorbeeld zaken als zwaluwstaarten, halfhout verbindingen, om eea overzichtelijk te houden zou er dan onder elke techniek een hoofdstuk aangemaakt moeten worden dus een menustructuur.

Voor mezelf ben ik dik tevreden en hoef geen grote aanpassingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.