Wat is goedkoop massief hout?

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi,

Ik heb even gezocht maar niet een antwoord kunnen vinden. Mijn vraag:

Wat is relatief goedkoop massief hout, en waar koop je het?

Langzaam ben ik bezig stapjes te zetten in het meubelmaken. Voorheen gebruikte ik nog veel MDF maar die tijd is moet nu wel voorbij zijn. Ik zoek dus wat goedkoper masief hout om te beginnen met het maken van leuke / mooie projecten.

Alvast bedankt,

Thom
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Goedkoop -> vuren

Maar voor mooier hout met een relatief gunstige prijs kan je denken aan grenen / eiken. Wat ook een goed alternatief kan zijn, is het gebruik van oude meubelen. Dan koop je op marktplaats/de kringloop bijv. een tafel voor weinig en verwerk je dit hout in je eigen meubelen.
Uiteraard heeft de houthandel in Zwolle ook nog wel eens wat moois liggen voor een nette prijs :mrgreen:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Thom,

Er is een doos onderweg met daarin een scala van keuze mogelijkheden. "goedkoop" massief hout is een breed begrip. Er is zoveel te krijgen maar het moet ook maar net bij het project passen. Kijk anders eens op http://www.af.nl Zij vermelden ook hun prijzen op de site, zo krijg je redelijk snel een beeld tussen de verschillende houtsoorten.

Meer vragen? we horen het graag.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier: http://fijnhoutdrenthe.nl/ vind je ook prijzen en die zijn wat vriendelijker. Ik kijk ook regelmatig op marktplaats. Alle massief hout prijzen zijn in kubieke meters en dus moet je wel eens flink rekenen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Vuren is inderdaad ook een optie, maar vind het persoonlijk niet zo mooi! Eiken is bij AF toch best prijzig. Rekenvoorbeeldje: Balk 1 meter x 10 cm en 2.6 cm dik kost 9 euro. Mischien dat ik ook gewoon aan prijzen wennen moet!

Houthandel zwolle heeft een zending onderweg, ben erg benieuwd! Maar hiervan kun je maar een heel klein tafeltje maken ofzo! :D

Zal eens kijken op de site van fijnhout drente, dit is wel wat verder dan AF, wat ongeveer m'n buren zijn.

Hout scoren uit oude meubelen heb ik ook al vaak zitten denken. Je hebt dan wel goed gedroogd hout neem ik aan!

Bedankt allen!


Thom
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heb de prijzen even vergeleken van de Drentse fijnhout en de Arnhemse. Nu weet ik dat hout niet te vergelijlken is omdat elke stuk anders is, maar je moet ergens vanuit gaan neem ik aan.

Op de site van de drentse hout handel:
Europees Eiken, bekant recht, 2.5 -5 m. lang, 120-300 breed en 27mm dik: 1380 euro per kuub
http://fijnhoutdrenthe.nl/eikeneuropees.html

Op de site van de arnhemse hout handel:
Europees Eiken, bekant recht, 1.5 -2.9 m. lang, 90-150 breed en 27mm dik: 3175 euro per kuub
http://www.af.nl/voorraad/massief/eiken/prijslijst.html

Hoe is zo'n verschil te rechtvaardigen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een heel groot verschil bij planken is of ze kwartiers gezaagd zijn of bijvoorbeeld dosse.
Dat heeft te maken met de manier waarop ze uit een stam gezaagd zijn. Kwartiers gezaagd is het meest stabiel, maar is het minst rendabel om op die manier te zagen.

Geen idee of dat in de door jou aangehaalde voorbeelden het verschil is, maar het zou een groot verschil kunnen maken.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
TH0M zei:
Heb de prijzen even vergeleken van de Drentse fijnhout en de Arnhemse. Nu weet ik dat hout niet te vergelijlken is omdat elke stuk anders is, maar je moet ergens vanuit gaan neem ik aan.

Op de site van de drentse hout handel:
Europees Eiken, bekant recht, 2.5 -5 m. lang, 120-300 breed en 27mm dik: 1380 euro per kuub
http://fijnhoutdrenthe.nl/eikeneuropees.html

Op de site van de arnhemse hout handel:
Europees Eiken, bekant recht, 1.5 -2.9 m. lang, 90-150 breed en 27mm dik: 3175 euro per kuub
http://www.af.nl/voorraad/massief/eiken/prijslijst.html

Hoe is zo'n verschil te rechtvaardigen?

Ga dat eens vergelijken met de prijzen van jaap van Leersum...dan begrijp je het helemaal niet meer...
 

tuoh

Oud hout
De prijsstelling word voor het grootste deel bepaald door de kwaliteit van het hout, en de RV waarde ervan. Foutvrij, mooi recht draadverloop, fijne nerf, geen hartkanten aanwezig,kwartiers gezaagd, al dan niet uitgesorteerd en ovengedroogd, dat alles heeft zijn prijs. De waarde van een stam word al bepaald in de zagerij op de zaagmachine, tijdens het zagen geeft het hout zich bloot. De zager geeft dan een bepaalde waarde aan het hout aan de hand van bovenstaande kriteria, daar komen nadien dan nog de bijkomende bewerkingen bij, kantrechten, drogen, uitsorteren, etc. Hoe breder en langer de foutvrije delen hoe duurder het word.
Ook het afvalpercentage in de zagerij drijft de prijs op, sommige stammen laten zich enkel verzagen met een hele boel afval,(veel hartscheuren en barsten, vorstschade, verdoken kwasten, schade bij het vellen, etc;;) en dat betaald uiteindelijk de klant.
Een goede zager kan aan inferieure stammen toch nog een meerwaarde geven door de manier van zagen, en dat is dus zuivere winst voor het bedrijf.

Zo krijg je de grote prijsverschillen voor in wezen hetzelfde hout, maar dus niet dezelfde kwaliteit.
Dat geld voor bijna alle houtsoorten, maar de meeste mensen weten niet dat bool gezaagde stammen ook op kwaliteit worden gesorteerd en geprijsd.
Bij naaldhoutsoorten zoals Grenen is dit beter gekend, veronderstel ik toch, hier zijn vier kwaliteitsklassen, met elk hun specificaties, en hun verschillend prijskaartje.

Al dit bovenstaande is dan ook de reden dat wanneer je hout op bool wil aankopen voor een toekomstig project, je met de houtstaat bij je, zelf naar de houthandel moet gaan kijken en gaan meten om de voor jou geschikte stam of stamdelen uit te kiezen. Je kan dan bij het uitsmetten meestal voldoende kwaliteitshout vinden in een goedkopere stam. En dat is dan jouw profijt.

De meeste houthandelaren vinden het doodnormaal om voor een klant een stam eens open te bladeren, zo kan je de eventuele gebreken zien, en zelf meten wat je er nog kan uitzagen zonder al teveel verlies.

Zoek je een mooie houtsoort met een vriendelijk prijskaartje, kijk dan eens naar Yellow Polar :D
Een ondergewaardeerde houtsoort die zich heel vlot laat bewerken, en die mooi af te werken is.



Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo André

Ik begin hem een beetje te vatten. Eigenlijk komt het er op neer dat je gewoon moet gaan kijken voelen en heel goed kijken.
"wanneer je hout op bool wil aankopen voor een toekomstig project," wat bedoel je hier mee????

Alvast bedankt voor de goede uitleg Hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Beuk kan je ook aan een goede prijs vinden. Maar ook hier informeren. Ik heb voor mijn laatste project Pollmeier beuk gekocht.Die kostte ongeveer 900 euro/m3 voor duimse planken op verschillende breedtes. Bij aankoop per pak was het nog minder. De kwaliteit is uitstekend. Vrijwel foutloos en rechte planken. Bij een andere houthandel was het voor dezelfde kwaliteit 1300 euro. En ik heb er ook gehad (geen Pollmeier) van bijna 2000 euro/m3, en die was in kwaliteit iets minder.
Zoals al gezegd, goed rondkijken en informeren.

Mathieu
 

tuoh

Oud hout
Hout op bool, dit wil zeggen een stam in plakken gezaagd met de schors eraan, en zo ook gestapeld.
Deze delen zijn altijd goedkoper dan bekantrecht hout.
Bij bekantrecht hout is het grote voordeel de rechthoekige of vierkante sectie van de plank. Hier is het makkelijk om uit te rekenen hoeveel stuks van een bepaalde maat er in zitten. VB: wanneer je stukken nodig hebt die 60mm breed geschaafd moeten blijven, dan ga je op zoek naar planken van 130 à 150mm breed, thuis in de lengte doorzagen, en je hebt telkens twee stukken van ong. 65 à 75mm breed, gezaagde maat.
Bij hout op stam ( op bool) is dit niet zo eenvoudig, deze planken hebben onregelmatige afmetingen, je ziet er de vorm van de boom in. Hier komt wat pas en meetwerk bij kijken om je gewenste stukken hout uit te zagen. Je moet het stamdeel optimaliseren. ( zoveel mogelijk bruikbaar hout, en zo min mogelijk afval) Dit noemt men uitsmetten. Een heel belangrijk gegeven, hier bepaal je de uiteindelijke kwaliteit en het uitzicht van je werkstuk. In elke bool zit sowieso minstens één plank volledig kwartiers, en enkele op vals kwartiers hout, de rest is dosse gezaagd. Aan de vakman dus om het gewenste hout op de juiste plaats uit de stam te zagen. Heb je maar één plank nodig dan moeten er compromissen gesloten worden. Bij de meeste handelaars kan je niet zomaar een plank uit de stam kiezen, maar je moet steeds de op dat moment bovenste plank nemen :cry:

Heb je maar een beetje hout nodig en wil je toch kwartiers hout, of een beetje dosse gezaagd hout,dan ben je aangewezen op bekantrecht hout ( maar dat is aanmerklijk duurder)

Nog een punt, bekantrecht hout is altijd een mengeling van verschillende stammen dooreen, meestal is dit geen probleem, maar voor mooi meubelwerk is het soms aangewezen om hout van dezelfde stam te hebben. Dan ben je zeker dat het afgewerkte werkstuk dezelfde tekening en kleur heeft.
Een beetje zoals bij fineer, dat koop je ook best van één boek, dit kan je dan mooi spiegelen.

Effe wat hout halen is er voor een mooi werkstuk niet bij, dat vraagt heel wat voorwerk.
Daarom ook dat ik al jaren bij dezelfde houthandel mijn hout ga kiezen, je bouwt een band op met de firma, en dan kan er al eens wat meer. Ik kan soms wel losse planken uit een bool apart aankopen :D En dat scheelt een slok op de borrel.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Andre geeft terecht aan hoe belangrijk de band met je houtzagerij/houthandelaar is. Je moet hierop kunnen vertrouwen. Wanneer ik met een "groot"project bezig ga dan geef ik ruim van te voren dit aan. Tijdens hun reguliere handeling komen ze dan planken tegen die voor mij geschikt zijn en die worden apart gelegd.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik ben nu een jaar of 4 serieus met hout bezig. In die tijd heb ik nog maar erg weinig hout bij een officiele houthandelaar gekocht. Het meeste komt van marktplaats. Op het forum wel eens wat gescored. En afval, daar zit ook nog wel eens iets bruikbaars tussen. Voor een groot project moet je echt lang van te voren gaan kijken. En koop gerust heel erg ruim in, want zeker bij tweede keus heb je ook veel afval. Koop ook niet te dun hout, want het is vaak behoorlijk krom en scheluw getrokken, dus heb je extra schaafruimte nodig.

Wat Tuoh schrijft is allemaal helemaal waar. AF is wel duur, maar ik neem aan dat ze er perfecte kwaliteit leveren waar je met weinig schaaf en zaag verlies mee kunt werken. Dat scheelt uiteindelijk weer in de prijs.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Conclusie, voor kwaliteit betaal je!

Ik kan me voorstellen dat voor productie werk dit prijsverschil te rechtvaardigen is doordat er minder tijd besteed hoeft te worden aan zoeken en repareren van hout. Voor de hobby is dit normaal minder van belang verwacht ik. Ook afhankelijk van het project.

Yellow Poplar is overigens best een mooie houtsoort voor de prijs! Ga maar eens broeden op een mooi project.

Tevens zal ik een bevriend kringloopzaakje melden dat alle niet te verkopen massiefe meubelen voor mij zijn in plaats van de afvalbak!
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Een soort van tussen oplossing vind ik de plankencentrale.nl.

Dus in plaats van onbekantrecht hout uitzoeken bij de 'grotere' handelaren, hebben die alles al netjes geschaafd in planken, zodat het makkelijker is de fouten te herkennen, als ze er al inzitten en je stukken echt niet kan gebruiken. Zo kan je makkelijker inschatten hoeveel je nodig hebt. De hoeveelheid afval valt dan enorm mee.

Prijs is wel wat hoger, maar je hoeveelheid onbruikbaar hout is dan ook bijna nul.
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
TH0M zei:
Conclusie, voor kwaliteit betaal je!

Yep, ik kreeg een vraag om een ledikantje te maken van foutvrij eiken, geen eiken triplex verwerkt in de einden. Er kwam een prijskaartje dat 3 keer zo duur was als de winkel aanbood waar de man het ledikantje niet meer kon kopen.
Ik kon hem ook een bed aanbieden van rustiek eiken, dat scheelde bijna de helft in materialen.
Hij dacht dat ik hem wilde oplichten, want op internet zijn bedrijven waar je massief eiken bedden kan kopen voor "een paar" euro.
Ik vroeg een linkje en wat stond erbij: semi massief en het is natuurlijk productiewerk.
Ik stuurde de beste man een mailtje dat hij het beste daar een bed kan kopen dan.


ArieProduction zei:
Een soort van tussen oplossing vind ik de plankencentrale.nl.

Dus in plaats van onbekantrecht hout uitzoeken bij de 'grotere' handelaren, hebben die alles al netjes geschaafd in planken, zodat het makkelijker is de fouten te herkennen, als ze er al inzitten en je stukken echt niet kan gebruiken. Zo kan je makkelijker inschatten hoeveel je nodig hebt. De hoeveelheid afval valt dan enorm mee.

Prijs is wel wat hoger, maar je hoeveelheid onbruikbaar hout is dan ook bijna nul.

In nijnsel NB zit ook een bedrijfje dat daar in is begonnen. Prima geschaafd eiken vanaf €6.25 per m1.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo Fijne Forummers,

Ik heb net een naar de site van de plankencentrale zitten kijken maar echt goedkoop vind ik dat niet. Zo vragen ze voor padoek 16 euro per meter. Nu kan ik vanaf hier de kwaliteit niet bepalen maar daar schrik ik van. Mijn hobby houthandel moet hobby blijven maar bij deze prijzen dan kan ik dat beter fulltime gaan doen :D :D

Laat mij maar lekker af en toe eens een pakketje versturen per post!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.