Freestafel

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb vorige zomer een bovenfrees van bosch groen (1400W) gekocht, omdat ik mij wou verdiepen in de houtbewerking. Daarvoor had ik nog nooit met een bovenfrees gewerkt, en ondertussen ben ik bezig met het maken van een freestafel. Eigenlijk een werkbank (wat ik al langer nodig had), met daarin een ingebouwde frees toupie. De plannen heb ik niet zelf bedacht, maar op het internet gevonden. Ik weet de site niet direct vanbuiten, maar als je googelt naar "bob's plans" vind je ze wel. Dit leek me in de eerste plaats een hele mooie werkbank, en de ingebouwde frees is gewoon mooi meegenomen. Nu heb ik op een andere topic in dit forum gelezen dat de triton bovenfrees (2400W) heel geschikt is voor onder de tafel in te bouwen, en dus ben ik van plan deze aan te schaffen. Als top heb ik 2x 18mm MDF (zie bob's plan) en daar heb ik de tafelplaat van rockler ingewerkt. Nu zou ik die triton bovenfrees willen kopen vanuit engeland (veel goedkoper daar, hopelijk geen invoerkosten/taxen). Weet iemand of er aan/uit schakelaars bestaan waar je een engels contact kan insteken?

Verder ben ik hier nieuw, en hoop ik hier veel bij te leren. En morgen na het werk, werk ik verder aan m'n werkbank :)
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
wo0dy zei:
Weet iemand of er aan/uit schakelaars bestaan waar je een engels contact kan insteken?

om mee tebeginnen : welkom op het forum :)

apparaten uit andere landen hebben vaak andere stekkers dan wij hier in nederland hebben oplossing : stekker er afhalen en er een nederlandse stekker opzetten dit is niet erg moeilijk maar als je er geen verstand van hebt even iemand er bij halen die er handig mee is
stroom is gevaarlijk !!
wel altijd even er opletten dan je apparatuur koopt die geschikt is voor 220 - 230 volt en 50 hz
anders gebeuren er vreemde dingen in je werkplaats.

veel plezier

-BaN-
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Woody, welkom op ons forum!

Hierbij de link naar bob's plans http://www.bobsplans.com/BobsPlans/GarageWorkbench/GarageWorkbenchPlans.php

Wat ga je maken van hout, naast natuurlijk je werkbank? En zie je mogelijkheden om wat foto's te maken van je werkstukken? Daar zijn we namelijk 'gek' op!

Ben ook benieuwd naar je ervaringen met de Triton, zeker voor een freestafel een goede machine, las ik op een engelstalig forum.

Voor meer informatie omtrent een freestafel, zie één van de eerdere topics, of zoek via de zoekfunctie rechtsboven in de hoek.

Succes met alles!
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
bananiel zei:
apparaten uit andere landen hebben vaak andere stekkers dan wij hier in nederland hebben oplossing : stekker er afhalen en er een nederlandse stekker opzetten dit is niet erg moeilijk maar als je er geen verstand van hebt even iemand er bij halen die er handig mee is
stroom is gevaarlijk !!
wel altijd even er opletten dan je apparatuur koopt die geschikt is voor 220 - 230 volt en 50 hz
anders gebeuren er vreemde dingen in je werkplaats.

Ja, maar ik heb toch een aparte start/stop schakelaar nodig, dus waarom geen waar ik dat engels stopcontact rechtstreek kan insteken? Als dat bestaat ...

Houtbewerker zei:
Dag Woody, welkom op ons forum!

Hierbij de link naar bob's plans http://www.bobsplans.com/BobsPlans/GarageWorkbench/GarageWorkbenchPlans.php

Wat ga je maken van hout, naast natuurlijk je werkbank? En zie je mogelijkheden om wat foto's te maken van je werkstukken? Daar zijn we namelijk 'gek' op!

Ben ook benieuwd naar je ervaringen met de Triton, zeker voor een freestafel een goede machine, las ik op een engelstalig forum.

Voor meer informatie omtrent een freestafel, zie één van de eerdere topics, of zoek via de zoekfunctie rechtsboven in de hoek.

Succes met alles!

Ja, ik kan foto's nemen. Ik zal er proberen aan te denken, en als ik eens tijd heb ze uploaden hier. Aangezien ik nogal een leek ben voorlopig, zal het voor sommigen misschien nogal amateuristisch overkomen, maar ik ben tot nu toe wel tevreden over mijn werkbank :)

Nog geen idee wat ik hierna ga maken. Wat houten speelgoed of zo misschien. Alleszinds een leuke hobby, en ben van plan nog wat mee door te gaan!
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
wo0dy zei:
bananiel zei:
apparaten uit andere landen hebben vaak andere stekkers dan wij hier in nederland hebben oplossing : stekker er afhalen en er een nederlandse stekker opzetten dit is niet erg moeilijk maar als je er geen verstand van hebt even iemand er bij halen die er handig mee is
stroom is gevaarlijk !!
wel altijd even er opletten dan je apparatuur koopt die geschikt is voor 220 - 230 volt en 50 hz
anders gebeuren er vreemde dingen in je werkplaats.

Ja, maar ik heb toch een aparte start/stop schakelaar nodig, dus waarom geen waar ik dat engels stopcontact rechtstreek kan insteken? Als dat bestaat ...

woody,

ik weet niet precies wat je wil bestellen maar aan engelse apparatuur is lastig tekomen in nederland ze hebben daar van die platte pennen aan de stekkers zitten ipv ronde die we hier hebben als ik het goed heb.
als je toch al een nieuwe schakkelaar er bij wil hebben met een stekker door waarom dan niet gewoon "onze" standaard gebruiken ? dan kan je andere apparatuur er eventueel ook op
en als er later ooit eens wat stuk gaat kan je het makkelijker vervangen
een stekker vervangen van engels naar nederlands kost je niet meer dan 5 euro denk ik
en bespaart je later een hoop elende.
mischien als je er een fototje ofzo van hebt dat het makkelijker tezien is wat je bedoelt.

groetjes

-BaN-
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Beste Woody, past de Triton wel op de Rockler plaat die je gekocht hebt??????? Het is maar een vraagje.
Wij krijgen/kregen regelmatig machines met amerikaans/engelse stekkers. Simpel, afknippen en een Nederlandse gekeurde in de plaats aan de kabel.
Mijn intuitie vertelt me dat als je daar al eigenwijs in bent dat er dan nog een hele hoop problemen op je staan te wachten.
Maar terugkijkend moet ik zeggen dat ik het meeste geleerd heb van mijn fouten en daarna door te luisteren naar goede raad van echte vaklui. Probleem is dat je dan weer eerst moet kunnen bepalen wie die goede vakman is.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
ja de stekker vervangen zal waarschijnlijk de beste oplossing zijn.

Rockler heeft freesplaten voor triton, maar degene die ik momenteel heb is niet geschikt voor triton. Ze heeft drie schroefgaten symmetrisch ten opzichte van het centrum, en triton heeft er vier. Qua grootte is ze wel in orde. Ik zal dus met andere woorden nieuwe gaten moeten maken in mijn freesplaat, of gewoon een nieuwe bestellen voor triton. Maar ondertussen kan ik wel mijn top van mijn werkbank al afwerken.

Verder moet ik ook nog de afgeronde sierrand frezen voor de lades, maar daarmee ga ik wachten tot ik die triton frees onder m'n werkbank heb geinstalleerd, omdat dat kantenfrezen niet gemakkelijk gaat met die bosch bovenfrees.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heel af en toe zie ik wel eens van die "internationale stekkers" bij winkels zoals Blokker en Hema.
Daar zitten van allerlei aansluitingen aan voor buitenlandse typen stekkers, met aan de achterkant een gewone Hollandse die je in het stopcontact kunt doen. Ik weet niet meer of ze nog ergens te verkrijgen zijn, het is al een hele poos geleden dat ik ze gezien heb. Maar mischien heb je er wat aan.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
Woodworker zei:
Heel af en toe zie ik wel eens van die "internationale stekkers" bij winkels zoals Blokker en Hema.
Daar zitten van allerlei aansluitingen aan voor buitenlandse typen stekkers, met aan de achterkant een gewone Hollandse die je in het stopcontact kunt doen. Ik weet niet meer of ze nog ergens te verkrijgen zijn, het is al een hele poos geleden dat ik ze gezien heb. Maar mischien heb je er wat aan.

die zijn leuk voor je wekker, telefoon lader, en laptopje maar ik zou er geen zware machines aan hangen zo als een frees of zaag dikke kans dat die dan smelt :twisted:

-BaN-
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Wanneer ik mijn bovenfrees heb, zal ik die engelse stekker vervangen. Maar kan iemand eens uitleggen wat ik precies nog nodig heb om het toestel via een aan/uitschakelaar, die ik op de zijkant van mijn werkbank ga bevestigen, te kunnen bedienen.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
wo0dy zei:
Wanneer ik mijn bovenfrees heb, zal ik die engelse stekker vervangen. Maar kan iemand eens uitleggen wat ik precies nog nodig heb om het toestel via een aan/uitschakelaar, die ik op de zijkant van mijn werkbank ga bevestigen, te kunnen bedienen.

wo0dy,

ik denk dat je alleen een extra stekker (nederlands model) en een aan/uitschakelaar nodig hebt
het beste is er een tenemen met nullspannings beveiliding
dit houd in dat de schakkelaar ook uit gaat als de spanning weg valt
als de spanning dan weer terug komt gaat het apparaat niet meer vanzelf aan
dan moet je weer op AAN drukken.

de andere moeilijkere oplossing is om het zelf temaken met een 230 volt relais en een normale schakelaar maar zo als ik al zei.. das moeilijker en meer werk :roll:

ik kan zo even snel niet vinden waar je deze kan kopen maar volgens mij hebben ze ze wel bij de betere electro onderdelen winkels.
ik weet niet in welke omgeving je woont maar als het een beetje in de buurt is kan ik het wel even bij je aansluiten.

-BaN-
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
als voorbeeld even snel gevonden :

http://www.jaarsma.nl/asp/main.asp?Tbl_Id=18110&Pg_id=72&Rub_id=146
deze is volgens mij wel een beetje duur :eek:
maare wel wat je zoekt

08-8108.jpg


-BaN-
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
bananiel zei:
wo0dy zei:
Wanneer ik mijn bovenfrees heb, zal ik die engelse stekker vervangen. Maar kan iemand eens uitleggen wat ik precies nog nodig heb om het toestel via een aan/uitschakelaar, die ik op de zijkant van mijn werkbank ga bevestigen, te kunnen bedienen.

wo0dy,

ik denk dat je alleen een extra stekker (nederlands model) en een aan/uitschakelaar nodig hebt
het beste is er een tenemen met nullspannings beveiliding
dit houd in dat de schakkelaar ook uit gaat als de spanning weg valt
als de spanning dan weer terug komt gaat het apparaat niet meer vanzelf aan
dan moet je weer op AAN drukken.

de andere moeilijkere oplossing is om het zelf temaken met een 230 volt relais en een normale schakelaar maar zo als ik al zei.. das moeilijker en meer werk :roll:

ik kan zo even snel niet vinden waar je deze kan kopen maar volgens mij hebben ze ze wel bij de betere electro onderdelen winkels.
ik weet niet in welke omgeving je woont maar als het een beetje in de buurt is kan ik het wel even bij je aansluiten.

-BaN-

Ik woon in de omgeving gent (belgie), dus waarschijnlijk wel een eindje weg. Maar het aanschakelen zal wel lukken. Nu enkel nog wachten op mijn triton frees die besteld is, dan kan ik zaterdagnamiddag hopelijk wat verder werken.

Als de bank af is, zal ik eens een paar foto's nemen en op het forum plaatsen.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
borre zei:

Kan iemand mij zeggen of hierin nulspanningsbeveiliging aanwezig is? Of zal ik een relais moeten tussen plaatsen?

Ondertussen is mijn bovenfrees Triton trb001 toegekomen. Nog geen 200 pond (ook geen douanekosten moeten betalen, wel nog een stekker van zo'n 7 euro), in tegenstelling tot de meer dan 400 euro die dezelfde machine mij in belgie zou gekost hebben.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
7 euro voor een stekker? Ik heb er toevallig gisteren een paar gekocht voor €1,99 per stuk. Of gaat het om een speciaal model?
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
wo0dy zei:
borre zei:

Kan iemand mij zeggen of hierin nulspanningsbeveiliging aanwezig is? Of zal ik een relais moeten tussen plaatsen?

Ondertussen is mijn bovenfrees Triton trb001 toegekomen. Nog geen 200 pond (ook geen douanekosten moeten betalen, wel nog een stekker van zo'n 7 euro), in tegenstelling tot de meer dan 400 euro die dezelfde machine mij in belgie zou gekost hebben.

staat niet bij dat er een null schakelaar inzit .. dus neem ik aan dat die er ook niet in zit.

-BaN-
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
peterderooij zei:
7 euro voor een stekker? Ik heb er toevallig gisteren een paar gekocht voor €1,99 per stuk. Of gaat het om een speciaal model?

voor 2 euro ?? dan heb je denk ik stekkers gekocht voor je lampje naast je bed ofzo :D

-BaN-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.