Cursus schuren.

D

DervishD

Guest
Er is blijkbaar geld te verdienen met het geven van cursussen dus bij mij kun je een cursus volgen om te leren hoe je schuurpapier op de juiste wijze moet gebruiken. Ik leer je hoe je het van de rol moet afscheuren en hoe je het moet vouwen en natuurlijk het schuren zelf . De cursus duurt ongeveer 10 minuten en kost 25 euro per persoon. Laat maar weten of je interesse hebt.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Vanwaar deze zielige reactie? Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat niet iedereen houtbewerking als broodwinning ziet? Soms kan het ook gewoon een hobby zijn en is het handmatig werken met (in de ogen van profs) achterhaalde gereedschappen en technieken gewoon leuk!
Ik geloof echt dat je als scheepstimmerman een echte stielman bent, maar inplaats van neer te kijken op de hobby-houtbewerker, laat ze delen in je kennis.
Ik sta zelf ook beroepsmatig in het hout maar ik kan schrijnwerkerij tegen de tijd en om den brode wel scheiden van het, in mijn geval, instrumenten maken waar ik waarschijnlijk veel te lang aan werk maar het is gewoon leuk.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Zowel Annette als Caspar hebben met hun werk laten zien dat ze vaklui zijn. Ik vind het leuk om van hen wat te leren (al heeft schaven maken nou toevallig even niet mijn belangstelling).
Ja, ze vragen er geld voor, maar is dat nou zo erg? Ik ken ze niet persoonlijk, maar heb niet het idee met een stel gewetenloze geldschrapers te maken te hebben. Eerder met bezeten vakidioten en dat bedoel ik als een compliment.

Nee, dan DervishD, een zelfverklaard vakman van wie we nog geen werk hebben gezien, die zal wel eens even laten zien over een goed gevoel voor humor te beschikken. Het is een gave hoor, een forum te verzieken.
 
D

DervishD

Guest
jokke zei:
Vanwaar deze zielige reactie?

Ik vond het geen zielige reactie maar goed. Waarom? Omdat een cursus schaven of iets dergelijks geld klopperij is. Op de werf waar ik werk zijn ook een aantal klanten die zelf aan hun boot meewerken of liggeld betalen om bij ons op de werf aan hun boot te hobbyen. Een van de klanten die liggeld betaald en zelf aan z'n bootje klust zei tegen ons dat hij in 2 weken meer van ons heeft geleerd door alleen maar te kijken hoe wij werken dan van alle cursussen die hij heeft gevolgd. Ik snap best wel dat het voor de meesten hier een hobby is maar kom op zeg, je gaat toch niet betalen om te leren hoe je een handschaaf moet gebruiken. Gewoon een stuk hout en een schaaf pakken en beginnen. Je merkt vanzelf wel wat wel en niet werkt.

En wat foto's van mijn werk.
http://www.privateeryachts.com/vletteninterior.html De keuken op de eerste rij foto's heb ik gemaakt, de stuurstand daarnaast ook. De salon op de eerste foto van de middelste rij ook, de vloer op die foto heb ik ook gelegd en ik heb de ovale tafel gemaakt.

http://www.privateeryachts.com/Kotterinterior.html
De linker badkamer heb ik gemaakt evenals de keuken en de achterhut op de onderste rij.

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar het idee is duidelijk.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
moet wel zeggen dat ik de reactie begrijp van de schrijver.

Jullie lopen algemeen te zeuren als er een inca verkoper langs komt die de machinetjes hobbymatig maakt.

En over schaven en derg. maken niet.

Daarbij horen die punten ook thuis in Markplein en niet bij handgereedschap.
Gezien je iets aanbied,

De reactie van de schrijver is ook lollig bedoelt.
Dus er niet te zwaar aan tillen.

Dan wordt de sfeer van het forum ook niet bezoedeld.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
DervishD; waar heb jij je vak geleerd? Op een gratis school? Ik snap je reactie enigzins wel. Maar ik moet ook toegeven dat jij er best wel over de top mee omgaat. Niet iedereen heeft het geld, nog de ruimte om een vierzijdige, een goede grote freestafel en ander mooi elektrisch materieel in zn hobby-schuurtje neer te zetten. En als je niet in de houtwereld zit, maar het toch als hobby gebruikt. Dan mag je best aan die mensen een cursus geven tegen een vergoeding.

Jullie klanten kunnen wel liggeld en alles betalen. Maar als ze nu thuis zijn, kunnen zij ook nog steeds niet een paneeltje profielen. Noch de machines hebben ze er voor, noch het handgereedschap. Degene die meedoen aan de cursus die zullen in hun eigen schuur in elk geval meer kunnen dan jullie klanten.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Waar gaat dit allemaal over?

Waarom niet al die energie in de hobby steken i.p.v. zo een nutteloze discussie.

( gebeurt laatste tijd best regelmatig)

Groeten Berton
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Een dergelijk topic maken zegt erg veel over je. Ga liever ergens anders heen dit soort gedrag is gewoonweg zielig. Man hoe oud ben je...
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste forumleden,

Dit lijkt mij te ontaarden in een oeverloze discussie over vaardig/onvaardigheden.
Laat alsjeblieft ieder in zijn waarde en gebruik dit forum waar het voor bedoeld is:
Een fantastische hobby met elkaar delen op welk niveau dan ook!
Met vriendelijke groet,

Kor (liefhebber van hout en van dit forum zowel professioneel als hobbymatig)
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
pffff

Lijkt me heel verstandig als deze laatste vraag niet beantwoord wordt !

Ben bang dat dit dan het langste topic wordt, maar ZEKER niet het leukste.

En gezien alle reacties ben ik bang dat de cursus schuren niet doorgaat.

Dus waarom dan doorgaan met verder reageren.

Berton
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wel reageren / niet reageren.... ik doen het toch maar wel want doodzwijgen lost ook niets op.

Ik dien een motie van treurnis in over dit topic en in het bijzonder de start ervan....... zullen we gewoon afspreken met zijn allen dat we elkaar in onze waarde laten en niet op een manier als hier gebeurd ons gram proberen te halen?

Je hoeft toch niet altijd perse je punt te maken op een negatieve / sarcastische manier als je het ergens niet mee eens bent of je een andere mening bent toegedaan.

Iemand riep hierboven dat dit soort negatieve discussie vaker voorkomt de laatste tijd, dat was mij ook opgevallen. Het forum groeit als kool maar laten we met zijn allen de positieve sfeer behouden en niet verworden in een sarcastisch forum waarin we elkaar afzeiken....
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi Scheppie,

Helemaal met je eens!

En ik steun je motie van treurnis.

Berton

p.s. laten we er nu mee stoppen na de de woorden van Scheppie.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Op de een of andere manier voel ik me geroepen om een anwtoord te geven, terwijl ik niet persoonlijk ben aangesproken...

Ik zou van deze gelegenheid gebruik willen maken om even aan te kaarten dat het ook goed mogenlijk is om professioneel met handgereedschap te werken, zeker in een kleine werkplaats.

Dat veel technieken vergeten en eenvoudigweg niet meer gedoceert worden.

Technieken die essentieel zijn om handgereedschap efficient te gebruiken in een moderne werkplaats.

Het mogelijk maken om te kunnen kiezen wat je maakt. Volgens een idee, in plaats van naar de mogelijkheden te werken die de machines in jou bezit ter beschikking stellen.

Hoe gecompliceerder een ontwerp, hoe meer je afhankelijk word van de beheersing over je handgereedschap.

Ook handgereedschap kan steeds sneller en efficienter gebruikt worden en daar zit een bepaalde ontwikkeling in.

Het zou absurd zijn om aan te nemen dat je nu wel genoeg je best hebt gedaan om prof voetballer te worden en nu je het bent op houd met ontwikkelen...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Scheppie zei:
Wel reageren / niet reageren.... ik doen het toch maar wel want doodzwijgen lost ook niets op.

Ik dien een motie van treurnis in over dit topic en in het bijzonder de start ervan....... zullen we gewoon afspreken met zijn allen dat we elkaar in onze waarde laten en niet op een manier als hier gebeurd ons gram proberen te halen?

Je hoeft toch niet altijd perse je punt te maken op een negatieve / sarcastische manier als je het ergens niet mee eens bent of je een andere mening bent toegedaan.

Iemand riep hierboven dat dit soort negatieve discussie vaker voorkomt de laatste tijd, dat was mij ook opgevallen. Het forum groeit als kool maar laten we met zijn allen de positieve sfeer behouden en niet verworden in een sarcastisch forum waarin we elkaar afzeiken....

Ik zat met exact dezelfde punten in mijn hoofd als scheppie..wel/net reageren enz. Ik ben het dan op op al je vier punten eens met je!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja...
Wat zal ik hiervan zeggen. Dit soort posts past bij een gefrustreerd pubertje en niet bij een vakman met 15 + jaar ervaring in de exclusieve jachtbouw.
Een echte vakman zal het waarderen dat mensen zich willen bekwamen. En helaas hebben de meeste van ons niet het dure lesgeld dat DervishD liggeld noemt.
Daarom is het juist mooi dat er nog echte vakmensen zoals Caspar zijn die van hun werk houden en hun kennis willen delen tegen een reeele vergoeding.

Maar DervishD, wat staat je in de weg om op je vrije zondag een gigantische bak geld bij te verdienen door je kennis in houtbewerking te delen met andere die de fijne kneepjes van het vak willen leren?
Je zal dan in ieder geval wel, om in hout termen te blijven,je omgangsvorm enigzins bij moeten schaven. Maar dat moet niet moeilijk zijn voor jou, want
Gewoon een stuk hout en een schaaf pakken en beginnen. Je merkt vanzelf wel wat wel en niet werkt.
;)

Maar wat dacht je er van om de forumleden uit te nodigen voor een excursie op de werf waar jij werkzaam bent? Kost ons niets (je bent tenslotte tegen geldklopperij), is leerzaam en draag jij een nuttig steentje bij.
Iedereen tevreden,toch?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Intentie van een bericht

Tot nu hadden we posters die zelf wat maakten of vragen stelden en dat graag wilden delen met de overige forumlezers. De vragen waren van eenvoudig tot complex, de getoonde werkstukken van beginners tot de absolute top op meubelmakersgebied. Maar altijd was er respect, bewondering en was de intentie van de reactie positief en stimulerend. En nu hebben we een vrij nieuw forumlid dervishd die een andere intentie schijnt te hebben. Hij komt het forum binnen met vragen over beitels en krijgt van velen uitgebreid antwoord, maar heeft zelf nog geen enkele positieve reactie geschreven over vragen of werkstukken van zijn collega forumleden. Sterker, als Wilco een mooi gemaakt kruishout laat zien, wordt het nut van het kruishout becommentarieerd, maar geen woord over het vakwerk van Wilco. En dat steekt bij velen en ik kreeg daar de nodige reactie op in mijn pb.
Zet ik vanmorgen mijn computer aan en stroomt mijn inbox vol over deze topic. Nu loop ik de hele ochtend al te denken wat ik hier weer mee moet en wilde je eerst een mail sturen, maar gezien je zelf graag in publiek mag reageren doe ik dat ook maar. En het gaat dan ook van dik hout!!

Ik vind deze topic zeer onder de maat, beneden alle peil en de eerste posting heeft de diepgang van een platbodem.
Inhoudelijk: als je niet langer dan 10 minuten wat over schuurpapier kunt vertellen, heb je er maar een zeer geringen kennis over. Schuurpapier en de verschillende toepassingen is technisch een zeer complex onderwerp, waar b.v. Festool dagen knowhow over kan vertellen. Van de verschillende type schuurmiddelen, het bindmiddel, de drager, de flex in de tussenlagen in combinatie met de pad, de wijze van verwerken, het afvoeren van stof, het afvoeren van warmte, de standtijd, waar toepasbaar en natuurlijk is schuren een voorbehandeling, dus waarmee en hoe schuur om de volgende stap in je finishing te maken, etc.
En over de documentatie die je toont als zijnde je werk, daar was ik al bang voor toen ik je te keer las gaan over het kruishout. Dit is niet zoveel bijzonders, gefineerd watervast multiplex op de randen afgewerkt met kant-en-klaar gekochte afwerklatjes, standaard ronde hoekstukken etc. Dan hoef je ook niet nauwkeurig te werken, alle randen worden bedekt; lekker makkelijk. Nauwelijks massief hout, je hoeft nooit na te denken over de werking van grote planken en balken, alles staat op tekening, eigen creativiteit is tot een minimum beperkt. Misschien is je baas zo slim om een deel al cnc gefreest aan te laten leveren. Ben de laatste jaren veel over de vloer geweest bij de Vries in Makkum en Oceanco, daar zitten echte scheepsmeubelmakers.
Ga eens praten met Annette, hoe die haar hout begrijpt en haar (deels zelfgemaakte) gereedschap. Die gebruikt geen gekochte ladegeleiders Serge van Intarsio kan zo 2 weken volpraten over fineren, wanneer je lijm van huid, zenuwen, haas, konijn of vis moet gebruiken, bij welke soorten fineer en toepassingen. Dat zijn meubelmakers net als b.v. Roelandt in Akkrum die je alles over verschillende meubelstijlen kunnen vertellen, en welk type verbinding er bij welke stijl hoort, welke afwerking etc etc. Of een Caspar die hele mooie dingen maakt met zijn handgereedschap, maar naast kennis van dat gereedschap en hoe het te gebruiken, ook heel veel kennis heeft van houtsoorten, verbindingen etc. want anders kun je zijn meubelen niet maken. En wie ben jij nou DervishD om dat belachelijk te maken, dat mensen voor een paar tientjes een hele zaterdag geinteresseerde forumleden wat over hun passie willen vertellen en vooral kennis willen delen, het mooi vinden dat het gezelschap aan het eind van de dag met meer naar huis gaat dan toen ze binnenkwamen.
Dus houd aub op met je flauwe opmerkingen, toon je een houtbewerker en laat ons zien hoe je je ding doet en stimuleer de overige forumlezers met positieve opmerkingen en tips en je beloning is de waardering die je dan krijgt.

jaap

ps. om je te helpen bij het zoeken

Annette http://www.fingerprintfurniture.nl
Serge http://www.intarsio.nl
Roelandt http://www.meubelmakerijbrekelmans.nl
caspar http://casparlabarre.com/

of scheepsbetimmering en meubilair http://www.silverliningfurniture.co.uk/home/
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jaap hartelijk dank voor deze duidelijke en de zaak tot normale proporties terugbrengende bijdrage. Het zegt: laat ieder in zijn waarde met zijn vakkennis/ervaring -gebruik je eigen ervaring/kennis als stimulerende bijdrage - waar de ander is, was jij ook eens of moet je nog komen.
De bijdragen op dit fijne forum helpen mensen verder, behalve wanneer een "mening van ik vind" gebaseerd is op slechts "eigen ervaring/kennis" want die is per definitie beperkt en achterhaald. Laat daarom in je bijdrage altijd ruimte voor andere inzichten en doe daar je voordeel mee.
Dat geldt ook voor DervishD: misschien leert hij via dit forum wel zoveel over het ambacht met handgereedschap, dat hij die goed afgestelde vaak CNC gestuurde machines niet meer nodig heeft in zijn houtplaatbeklederij die ook wel jachtbouw wordt genoemd.
Als forumleden willen we iets nieuws ontdekken (van misschien iets wat er ooit is geweest). Dat bereiken we niet door in de voetsporen van een ander te lopen, want dan haal je niemand in............als je begrijpt wat ik bedoel.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.