Aanpassen spouwmes DW745

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Ik heb al veel gehoord dat mensen zagen zonder spouwmes :eek:.
Nu wil ik bij mijn zaagtafel een verdekte snede maken. Met het geleverde spouwmes gaat dit niet omdat deze boven het zaagblad komt (allen wel gekend).
Mijn oplossing was simpel. Bestel gewoon een 2de spouwmes.
360.jpg

Zoals jullie kunnen zien is dit reeds gebeurt maar deze is ook nog steeds te hoog.
We slijpen er dus een stukje af.
360.jpg


Beetje bijlakken en de scherpe punt wat afronden en natuurlijk monteren.
360.jpg


Dankzij deze aanpassing kan ik dus verdekte snedes maken.
Ook heb ik nog een hoog spouwmes voor als ik geen verdekte snede moet maken.
Ik weet natuurlijk niet of deze ooit nog gebruikt gaat worden maar het kan natuurlijk geen kwaad om ee nreserve spouwmes te hebben.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
***aargh het forum heeft mijn reactie weer eens opgegeten toen ik een bericht wou editen***

Goede zet! Bedankt voor het delen!

Snap sowieso niet waarom het standaard spouwmes niet korter is. Leidt alleen maar tot onveilige situaties omdat mensen 'em verwijderen. Je kan ook niet een te grote plank schulpen door em aan twee kanten in te zagen. Zonde.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Dankje pietjeekes! Ik vond al gauw duurdere alternatieven; goedkoper niet, dus heb 'm daar besteld. Kan ik veilig aan de gang met verdekte zaagsnedes.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik heb zelf ook een DW745 en heb het spouwmes er om een andere reden af: ik gebruik meestal een dun zaagblad (1,7 mm) dus het standaard spouwmes is te dik.
Bestaan er dunnere spouwmessen voor de DW745 of zijn er ideeën hoe je er zelf een kunt maken?

Groet
Martijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.