bovenfrees tafel aanschaffen

Crmn

Nieuw lid
12 feb 2011
1
0
Beste houtbewerkers,

Ik ben op zoek naar een bovenfrees + tafel als kado voor mijn vriend, na wat onderzoek op internet heb ik nog geen flauw idee wat een goede keus zou kunnen zijn. De prijzen verschillen enorm en ik vraag me af of een duurdere variant nou echt wel zo nodig is voor de bewerkingen die wij ermee willen gaan doen, maar het moet wel een goede investering zijn die niet na tien keer gebruiken het loodje legt.

We hebben afgelopen jaar een eind 19e eeuwse boerderij gekocht en willen deze geheel zelf opknappen. De bovenfrees kunnen we goed gebruiken voor allerlei houtbewerkingen, zoals de deuren en kozijnen die we op de vroegere stijl willen baseren en weet ik wat voor meer toepassingen het voor gebruikt kan worden (gebintverbindingen?). Krachtstroom willen we sowieso aansluiten en wie weet is dit ook wel handig voor een bovenfrees.

Wie kan mij wat informatie geven over bijvoorbeeld waar ik vooral op moet letten, of de werkzaamheden die we willen doen met een wat goedkopere variant ook mogelijk is, of het niet net zo handig is (in dit geval) zelf een tafel te maken en welke merken goede extra’s zoals hulpmiddelen aanbieden? Etc..

Het merk is vaak een persoonlijke voorkeur, maar ik zou toch graag wat meer hierover willen weten voor aanschaf. Ik kan natuurlijk niet aankomen met een kado dat het nét niet is..

Alvast bedankt voor de info!
 

keescar

Nieuw lid
6 feb 2011
4
0
Hallo,
Mijn opa heeft in het verleden een frees gekocht bij de Groot houtbewerkingsmachine.
Omdat je het had over kraachtstroom.
Hij had een machine van hofman en was er zeer tevreden over.
Zoals je zegt we gaan met deuren aan de slag kan je niet aankomen met een frres van de Gamma..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr Kees
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zou als je profiel voor kozijnen en deuren wil gaan frezen geen bovenfrees omgekeerd in een tafeltje zetten. Dat is daarvoor niet geschikt, onstabiel (te) weinig vermogen en niet geheel veilig. Je kan overwegen om een freestafel aan te schaffen voor krachtstroom. Genoeg goede tweedehands te vinden op marktplaats.

@ keescar: bij je eigen posts heb je rechts boven het knopje 'wijzigen'. Hiermee kan je je post wijzigen, en hoef je je niet een nieuwe post te plaatsen;)
 

tuoh

Oud hout
Bovenfrezen op krachtstroom, type "Scheer" en "Holzer" werden meest gebruikt voor de bouw van trappen, en meer specifiek voor het uitfrezen van de nesten. Tegenwoordig vind je dergelijke machines niet meer in de handel, tenzij op de tweedehands markt.
Met een bovenfrees kan je veel, maar deuren en ramen fabriceren met enkel een bovenfrees? dat is wat veel gevraagd. Maar in combinatie met een goede zaagtafel gaat één en ander al heel wat vlotter gaan.
Halfhoutse verbindingen bij dakgebinten dat is geen enkel probleem voor een zware bovenfrees (2000W) deze machines hebben een opnameschacht van 12mm, en dat is een must voor het zware werk.
Ik zou dus opteren voor een degelijke zware bovenfrees, Hitachi, Makita, Bosch, Trend, etc... kies in elk geval voor een bekend merk, dan krijg je kwaliteit. Een bijhorende freestafel zelf bouwen is al een mooie opdracht om mee te starten, voorbeelden genoeg, ook hier op het forum.

Een verticale freesmachine is inderdaad meer aangewezen voor dergelijke jobs, maar dan dien je wel met die machine te kunnen werken, heb je er geen ervaring mee begin er dan niet aan ( levensgevaarlijk)

Mvg,

André
 

houtbewerking

Nieuw lid
24 jul 2011
4
0
Met een verticale freesmachine moet je inderdaad oppassen als je er geen ervaring mee hebt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een bovenfrees van Hitachi of Maikita.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.