geleidingsrails ?

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo,

ik ben er nog niet uit of ik een degelijke zaagtafel ga kopen, ik zou wel willen, maar wil geen supergoedkoop ding kopen dat een week later stuk is.

daarom een paar vragen en opmerkingen

1)ik kan een simepele geleider maken voor een cirkelzaag.
a) je koopt een plaat mesoniet,
b) je zaagt 10cm ongeveer parrallel aan een de lange zijde
c)dan zaag je nog een stuk van (10cm+breedte zoolvoet cirkelzaag)
d)dan plak je het stuk van 10cm op het bredere stuk
e)dan zet je je cirkelzaag op het de stukken mesoniet: tegen het bovenste stuk en op het breedste stuk
f)dan zagen: dan heb een geleider

maar ik zou graag een geleider maken zoals festool, een geleider die eigenlijk vastzit aan de machine.
fs_fs_491498_z_01a.jpg


daarnaast zou ik graag een parrallel geleider maken zoals die van festtool
PIC_1800sm.jpg


al deze zaken zou ik graag uit alu profielen maken. een mooi voorbeeld hiervan (toegepast op een zaagtafel weliswaar)
P1120043.JPG


deze laatste foto komt van een url : http://lumberjocks.com/Hutch/blog/2740
daar zie je ook hoe het ding is opgebouwd en waar hij zijn materiaal haalt.

ik ben op zoek naar
a)mensen die dit al gebouwd hebben en een goed design hebben
b)een winkel waar je al die profielen kan krijgen. Blijkbaar zijn dat "constructieprofielen".

merci
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
afhankelijk wat voor werk je doet

als je veel groote stukken board inkoopt, 2400 bij 1200 dan is een festool /mafell (VEEEEEEEEEEEEL) beter :D dan om deze op de zaagtafel te gooien (tenzij) je een slider op de zaag tafel hebt.

als je alleen kleine stukken hout zaagt, en het gaat om super precisie dan is een zaagtafel beter.

als je het veroorloven tja dan is beide beter

Ik heb een pkf255 met slider en een bosch gts10 (die kan je mee overal mee heen slepen)

natuurlijk kan je ook een geleiderails maken. maar de precisie van een mafell of Festool is subliem en ze hebben een ingebouwde splinterguard

Je legt de rails op de zaaglijn en klaar is kees, je hoeft ze niet eens vast te klampen omdat de rubber strip aan de onderkant ervoorzorgt dat ze goed blijven liggen.

Ik heb de klemmen geloof ik maar twee/drie keer gebruikt
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik wil hier wel een kanttekening bij maken hoor. Die festool geleide railsen zijn idd erg mooi, MAAR...

Neem er maar eens een paar nieuw uit doos. en kijk eens hoe recht ze zijn... dat valt vies tegen. Althans niet wat ik ervan verwacht. 90 euro voor een strip alu, dan mag je toch wel verwachten dat het in het midden geen lichtspleet vertoont.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik neem aan dat je hem op zijn zijkant zet en dan op de rubber strip

What voor lengte heb je dan de 2100 of langer, en hoe weet je dat het materiaal waartegen je hem aanhout niet krom is

en wie zegt dat de rubber strip niet een beetje ingedeukt is in het midden

Indien ze echt krom zijn, gewoon terug sturen, Festool heeft een hele lange garantie

en ook een diefstal garantie. daar betaal je ook voor hoor!!
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
ik ga er even vanuit dat een HR++ glasplaat en een hardstenen aanrecht redelijk vlak zijn.

Idd , met de rubberen strip na de eerste zaagsnede ertegen aan gezet. Je zaag volgt echter het profiel en dat vind je terug in de strip. Ze zijn gewoon niet zo recht als je zo verwachten... Ook niet nieuw uit doos. Ga maar eens op het FOG forum kijken, daar zijn er nog meer die die conclusie trekken.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik neem aan dat het de korte rail is (gezien de 90 euro) :lol:

Ik verdedig Festool helemaal niet hoor, maar het vergelijk en de conclusie moet wel goed zijn

als het 2/3mm op de korte lengte is, tja dan vindt ik dat onacceptabel
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Ik heb sinds 2 weken de ts 55 met geleiderails gekocht en heb zojuist nog even gekeken naar de geleiderails. Ik hield de 2 rubberen strips tegen elkaar en ik kon toch geen 'lichtkier' ontdekken in het midden. Mijn rails hebben overigens niet de oude zwarte rubberen strook maar een doorzichtige. Misschien dat deze rails een zo gezegde nieuwe serie zijn en hier geen last van hebben?
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
mcluma zei:
Ik neem aan dat het de korte rail is (gezien de 90 euro) :lol:

Ik verdedig Festool helemaal niet hoor, maar het vergelijk en de conclusie moet wel goed zijn

als het 2/3mm op de korte lengte is, tja dan vindt ik dat onacceptabel



uhm euh.... das dus de lange hoor... 140 cm en 3 mm in het midden. maar goed.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik herken ook totaal niet dat ze niet recht zouden zijn. Ze zijn bij mij echt recht en geven een super strakke zaagsnede.

Ik heb nu beide, festtol ts55 en een zaagtafel. Idd voor grootwerk en mobiliteit is en blijft de festool ideaal. Ik breng wat dat betreft liever mij gereedschap naar het hout dan andersom. Voor kleinere stukken is de zaagtafel veel comfortabeler en heb je ook beter zicht op je werkstuk. Met name als je meerdere stukken op dezelfde maat wil inkorten etc werkt een zaatafel uiteraard een stuk sneller dan met de geleiderails. Het systeem van de parallel geleider heb ik niet, maar zou ik gezien de prijs etc ook niet zo snel aanschaffen. Als je op zoek gaat naar een 2e hands zaagtafel (liefst oud, gietijzer etc) dan is er voor leuke bedragen genoeg te vinden waar je aardig mee uit de voeten kan.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Da's nog eens een mooi systeem!
Ik zit ook vaak te hannesen met de klemmen op de festool rails en dit lijkt mij wel ideaal.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
klusfoobje zei:
ik ga er even vanuit dat een HR++ glasplaat en een hardstenen aanrecht redelijk vlak zijn.

Volgens mij mag je er niet vanuit gaan dat HR++ glas vlak is. Het zijn relatief dunne lagen glas met daartussen een luchtkamer die aan beide zijden onder invloed staat van de 'buitenluchtdruk'. Aangezien deze kamer niet kan nivelleren zal er een onder- of overdruk aanwezig kunnen zijn die een convex of concaaf glasoppervlak tot gevolg zal hebben.


@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.