PDA

Bekijk Volledige Versie : Cursus Dus...

Caspar Labarre
12-02-11, 15:18
Nou ik bied aan om op een zondag wat te vertellen over schaven, slijpen, werken met schaven...

Weet niet meer wat ik de vorige keer rekende voor de cursussen die ik reeds heb gegeven, mischien wil iemand mij hier aan herrineren, dan lijkt het me fair om die prijs weer te gebruiken.
Mochten mensen het teveel vinden, spreek en onderhandel zou ik zeggen, doe daar niet moeilijk over.
Ik zou zeggen 3 tientjes bij meer dan 5 personen en 4 tienjes als het onder de vijf zit.
daarvoor kan ik wel uitgebreid wat voorbereiden om te kunnen laten zien.

Ik hoor het wel

nol
12-02-11, 15:42
Okť Caspar ik ben geinteresseerd, waar vindt het plaats?
groetjes Nol

DervishD
12-02-11, 15:51
Zoveel valt er niet over te vertellen. Gewoon zorgen dat de beitel scherp is en op de juiste diepte is ingesteld. Het is maar een schaaf, geen vierzijdige vandiktbank.

jpandriesse
12-02-11, 15:55
Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niks :roll:

Caspar, tof initiatief. In principe (beetje afhankelijk van de dag), ben ik ook graag van de partij.

DervishD
12-02-11, 16:16
Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niks :roll:

Draai maar eens een week met mij mee op de werf waar ik werk, dan kom je er achter of ik wel of niet weet waar ik over praat.

jpandriesse
12-02-11, 16:20
Dan zou juist jij moeten weten waar je over praat ipv zo'n onzinnig antwoord neer te zetten.

Elke hansworst kan met een klein beetje uitleg werken met een 4-zijdige vlakbank (inclusief ikzelf :mrgreen: ), maar het echt hand-vakwerk, dat is er maar voor weinig weggelegd.

rickkoorman
12-02-11, 16:21
Casper,

Leuk idee, er is zeker interesse hiervoor op het forum.

SamPonette
12-02-11, 16:31
zoals al aangegeven: interesse

haasjetik
12-02-11, 16:38
Caspar,

Zeker interesse!

ArtHarg
12-02-11, 17:10
Weet niet meer wat ik de vorige keer rekende voor de cursussen die ik reeds heb gegeven, mischien wil iemand mij hier aan herrineren, dan lijkt het me fair om die prijs weer te gebruiken.Vorige keer waren we met drie (later twee) en toen heb je Ä40 gerekend. Je hebt dus geen last van inflatie ;-) Ik vond het de moeite waard in elk geval.

Arthur

rendew
12-02-11, 17:34
Vind het hoogst intressant !

Ben een beginner en ik vind schaven erg moeilijk.
Moest van een stukje je hout alles haaks en opdikte schaven .... bleef schaven .
Moest een steel van een houten hamer worden die ook weer taps toe loopt heb me er de @$%#@#!@@ (PIEP) op zitten schaven.

En heb voornamelijk een scheve schaaf geschaafd en af en toe (vaak) was het mij niet meer duidelijk wat ik aan het doen was alhoewel het was mij wel duidelijk dat ik behoorlijk aan het klooien was.

klusfoobje
12-02-11, 18:41
mocht het nog niet zijn opgevallen, ikkuh wil erg graag een dagje komen :lol:

De genoemde bedragen zijn het me meer dan waard.

Mochten er mensen vervoer nodig hebben dan ben ik wel bereid ze mee te nemen mocht het een beetje te doen zijn qua oppikken.

oh ja, wat betreft de opmerking dat het erg simpel is...

stuccen is ook niet moeilijk. Als je tenminste niet meer eisen stelt dan wat gips op de muur smeren. Wil je het strak krijgen dan moet echt de kneepjes leren. :ugeek:

Caspar Labarre
12-02-11, 19:11
Wat dachten jullie van volgende week zondag, dus niet morgen maar de zondag daarna?

Steven Gauwberg
12-02-11, 19:27
Ik ben ook heel erg geÔnteresseerd, maar volgende zondag kan ik jammer genoeg niet.
De week nadien zou me beter uitkomen ;) .
Surfie, ik woon niet echt ver van Antwerpen, kan je gerust meenemen hoor.

haasjetik
12-02-11, 19:30
ja, bingo

Caspar Labarre
12-02-11, 20:12
smijt ff met wat datums dan...

jpandriesse
12-02-11, 20:22
Volgende week zondag (de 20e) is voor mij een optie.

Caspar Labarre
12-02-11, 21:28
maar voor steven niet zei die net, dus moeten we een datum bedneken waneer iedereen kan!

dus kijk in jullie agenda en noem de dichtst bijzijnde zondag die je kunt en eventueel ook andere zondagen. Dan komen we er op die manier uit...

Athanor
12-02-11, 21:48
Zoveel valt er niet over te vertellen. Gewoon zorgen dat de beitel scherp is en op de juiste diepte is ingesteld. Het is maar een schaaf, geen vierzijdige vandiktbank.

Jammer dat je met je reactie de behoefte ontkent van anderen die niet jaaaaren in de scheepsbetimmering hebben gewerkt. Je begrijpt toch wel dat er een niveauverschil kan zijn tussen forumdeelnemers?

Ik zou je willen uitnodigen zelf eens te komen foto's en beschrijvingen van waarschijnlijk fraaie werkstukken die je in de praktijk hebt gemaakt. Op die manier kun je je grote ervaring op een meer constructieve wijze etaleren en steken wij er wat van op. Bovendien wordt het forum daarmee waardevoller. Kijk daarbij ook eens naar de manier waarop je collega Tuoh ons in zijn brede vakkennis laat delen.

Groet van Fons

haasjetik
12-02-11, 22:01
De komende tijd kan ik alle zondagen, behalve liever niet op 6 maart.

Edit: met schuifwerk zou 6 maart evt wel kunnen.

coko
12-02-11, 22:20
Weer een mooi initiatief van dit forum!!!
De schaafcursus laat ik aan me voorbijgaan, maar als Caspar weer een zaagslijp cursus van plan is dan hou ik mij aanbevolen.

Steven Gauwberg
12-02-11, 22:51
Ik kan enkel de 20e niet, de 5 zondagen daarna vormen normaal gezien geen probleem voor me.
Kijk er alvast naar uit!

Caspar Labarre
12-02-11, 23:12
Een zaag slijpen voor goed resultaat is makkelijker dan een schaaf instellen en er goed mee werken.
Ga Langs bij Seek, die kan het je zo uitleggen!

Caspar Labarre
12-02-11, 23:20
Vind het hoogst intressant !

Ben een beginner en ik vind schaven erg moeilijk.
Moest van een stukje je hout alles haaks en opdikte schaven .... bleef schaven .
Moest een steel van een houten hamer worden die ook weer taps toe loopt heb me er de @$%#@#!@@ (PIEP) op zitten schaven.

En heb voornamelijk een scheve schaaf geschaafd en af en toe (vaak) was het mij niet meer duidelijk wat ik aan het doen was alhoewel het was mij wel duidelijk dat ik behoorlijk aan het klooien was.

Ik ben erg geintereseerd wat een scheve schaaf is.... Zit je op het HMC?
Hebben ze je niet goed geinstrueerd? Verkeerde leraar?
Mijn docent kon in mijn eerste jaar niets voordoen omdat ze een tennis arm had....waardeloos...

SamPonette
13-02-11, 02:58
Volgende week zondag wordt zeer moeilijk qua werk, 27 februari kan wel denk ik. Maar om zeker te zijn liefst de week erna als dat mogelijk is?

Moeten we trouwens iets meenemen? Ik denk aan een schaaf, wetsteen, hout, ...

@Steven Gauwberg: lijkt me een strak plan!

jaap
13-02-11, 07:04
Mooi initiatief!! Was graag gekomen, maar de reisafstand laat het deze keer niet toe, maar ooit kom ik ook een keer bij je kijken!

jaap

August
13-02-11, 09:45
Hier zat ik op te wachten. Ik baalde dat ik het de vorige keer gemist had zeker gezien de positieve reacties. Mocht je nog een plek hebben dan kom ik heel graag!

Ralph

Seek
13-02-11, 11:31
Een zaag slijpen voor goed resultaat is makkelijker dan een schaaf instellen en er goed mee werken.
Ga Langs bij Seek, die kan het je zo uitleggen!

Oh je! Ik zit zelf nog volop in het experimenteer stadium. Eigenlijk is dat met alles, schaven en slijpen kan ik nu een beetje, maar het is allemaal nog erg experimenteel.

rendew
13-02-11, 11:50
@Caspar Labarre

Heb zo een 10 daagse avond cursusje gevolgd voor amateurs op de HMC in amsterdam en dat was best leuk en die leraar deed echt wel zijn best.

Maar enige handvaardigheid was mij totaal onbekend en dan krijg je zo'n schaaf in de hand en een stukje hout , wordt natuurlijk ook uitgelegd en dat ziet er allemaal logisch uit maar eeeuuh de werkelijk is toch wel anders.
Om de een of andere reden wanneer de schaaf van mij afduw staat ie scheef alleen zie ik het het niet het gevolg is dat ik steeds zo'n opstaande rand krijg en dan blijf je corrigeren.
Op het eind van het werk stuk dook ik steeds naar beneden zelfs met de handschaaf is snipe ook mogelijk :mrgreen:

En niet te vergeten en dat vind ik het aller belangrijkste is dat ik mijzelf ook goed in de weg zit ben een rasechte chaotische zenuwelijer en dat is absoluut geen goede eigenschap bij het meubelmaken .

mathieu
13-02-11, 15:14
Rendew,
Houtbewerken is voor mij tot rust komen. Ook al is de werkdag heel lang geweest, en heb ik niet echt zin om nog de werkplaats in te gaan, dan doe ik het vaak toch nog. Al is het maar een half uurtje. En dat brengt rust. Maar je moet het ondergaan en geen tijdslimiet voor resultaat stellen. Hout stelt geen vragen.

Maar enkele goede tips kunnen een wereld van verschil maken tot het bekomen van een goed resultaat. Het is voor mij echt te ver om even te doen, spijtig genoeg.

klusfoobje
13-02-11, 16:37
komende zondag ga ik er hier ws niet doorkrijgen...

daarna is geen probleem.

Wat moeten we meenemen Caspar? eigen beitels en schaaf ofzo ? Lijkt me het meest effectief naar mijn idee.

Caspar Labarre
13-02-11, 18:54
Het beste idee lijkt mij dat iedereen zijn schaaf/ schaven mee brengt in een zo goed mogelijke staat.
Breng dus de schaaf waar je mee werkt.
Dan kunnen we ieders schaaf bekijken samen en verbeteren, dan komt uiteraard de theorie vanzelf maar vanuit een probleem dat zich voordoet.
Dat is denk ik het leerzaamst gezien goed gebruik maken van een schaaf afhangt van het samenbrengen van verschillende facetten. Problemen kunnen dus uiteenlopen en zijn zelden enkel een van die facetten.
Vergeet niet dat er niet met z'n alleen geschaafd kan gaan worden, het is een informatieve cursus geen practicum.
Wel ga ik dingen voordoen en kunnen jullie dat uitproberen omstebeurd.

zondag 27? of die daarna?

Steven Gauwberg
13-02-11, 22:09
Zondag 27/02/2011 is goed voor mij, de zondag nadien vormt ook geen probleem.
Kijk er al naar uit!;-)

SamPonette
13-02-11, 22:12
liefst de zondag erna voor mij :) (6 maart dus)

heb ik ook nog even de tijd om mijn stanley no 4 wat verder schoon te maken.

rendew
13-02-11, 22:19
27/2 , 6/3 allebij goed.

Wacht af

haasjetik
13-02-11, 22:24
Helaas valt 6 maart toch voor mij af. Andere zondagen geen probleem.

Scheppie
14-02-11, 00:35
Als de dag mij schikt heb ik evt ook wel interesse. Vaak wel druk op zondagen maar wie weet. I ser een max aantal deelnemers?

Donald Duck
14-02-11, 12:50
Hey allemaal,

zeer mooi iniatief.

Caspar: Ken je Doodle al. Online agenda waar je aanduidt welke dagen je wel of niet kan. Ik vermoed dat dit handig is voor je cursus(sen).

Ik heb ook veel interesse ! Die krul van je Anant schaaf ergens in een lange topic wil ik ook kunnen maken met mijn Stanley :-)

http://www.doodle.com/

Caspar Labarre
14-02-11, 13:16
Is er volgens mij maar een die de 27ste liever niet kan...

dus zondag 27 februari vanaf 13.00 present zijn op de Durgerdammerdijk 155 Amsterdam

zit in noord, a10 cirkelen tot afslag durgerdam.

neem schaaf mee en waar je mee slijpt ( tip van arthuur) ook waar je mee meet, rei etc.

dan gaan we ieders spullen bekijken en verbeteren en daar leren we dan hopelijk allemaal van

groet en tot zondag 27.

mochten er heel veel mensen toch niet kunnen praten we weer, maar dit is voorlopig de datum.

SamPonette
14-02-11, 14:14
ik probeer de planning wel om te gooien. De dag lijkt me net iets te interessant ;)

TH0M
14-02-11, 15:27
Poeh, klinkt wel erg interresant zeg, ben alleen bang dat ik er nie bij kan zijn.

Is het mogelijk om het geheel te filmen zodat het bewaart blijft voor ons nageslacht en de thuisblijvers :?:

nol
14-02-11, 17:44
27 febr. is prima wat mij betreft,
gr. NOl

haasjetik
14-02-11, 18:14
I... dus zondag 27 maart vanaf 13.00 present zijn ....

Caspar, bedoel je echt 27 maart?

Caspar Labarre
14-02-11, 18:17
feb natuurlijk sorry jongens

zondag 27 februari

haasjetik
14-02-11, 18:30
Dan ben ik graag van de partij!

jpandriesse
15-02-11, 12:34
Ben er ook graag bij.

Lijstje deelnemers: (als je je ook wil opgeven even dit lijstje in je eigen post kopiŽren en je eigen naam er bij zetten).

-Rendew
-Haasjetik
-Nol
-Joris Andriesse

@Caspar,
Is 13.00 uur beginnen niet een beetje laat? Kan me voorstellen dat de meeste toch wel weer omstreeks 17.00 uur richting huis willen en dan lijkt me 4 uurtjes, zeker als je met een wat grotere groep bent, wel erg aan de korte kant.
Persoonlijk vind ik het geen probleem om om 10.00 uur te beginnen met een lekkere bak koffie :mgreen: en uitleg over schaven, om daarna een paar uurtjes te schaven/slijpen.

SamPonette
15-02-11, 12:36
-Rendew
-Haasjetik
-Nol
-Joris Andriesse
- Surfie

Sjoerd
15-02-11, 15:58
Waarom is 27 februari nou net die ene dag deze periode dat ik echt niet kan? :(

Baal, baal, baal...

Prachtig werk wat op je site staat Caspar, hopelijk komt er nog eens zo'n cursus!

Caspar Labarre
15-02-11, 16:27
nou 12.00 uur dan, maar moet wel leuk blijven voor diegene die uit antwerpen komen. 10 uur is een beetje aan de vroege kant voor mij.

Ik heb helaas geen plek om iedereen tegelijk te laten slijpen en schaven, dat lijkt me ook niet de meest efficiente tijdsbesteding.
Ik stel voor dat we omstebeurd kijken naar ieders schaaf, proberen hem omstebeurd uit en gaan hem waar nodig verbeteren. hoe slijp je, wat kun je daar aan verbeteren, wat voor stenen- meetgereedschap gebruik je etc.
Alle therorie komt dan via de praktijk, waar nodig en de link word meteen gelegd.
Ik zorg voor verschillende stukken hout, verschillende handelingen en we kijken wel hoe ver we komen.
Iedereen heeft problemen waar die tegenaan loopt, die kunnen we proberen te verbeteren.
Uiteraard zullen er vanzelf wel vaardigheden aan bod komen, handelingen en truukjes etc.

Mocht de animo naar cursussen blijven bestaan, voor de deelnemers of mensen die niet kunnen. Is het mogenlijk om het een andere zondag weer te organiseren uiteraard. Er is zoveel te vertellen.

groet,

Geert Schoonhoven
16-02-11, 10:26
Beste Caspar,

Is het ook mogelijk om een keer een cursus op zaterdag te organiseren. Misschien zijn er mensen op dit prachtige forum die de zondags rust in ere houden.
Het lijkt me wel heel gaaf om eens mee te maken. Ik ben echt nog een beginner voor wat betreft werken met handgereedschap en vooral schaven vind ik erg moeilijk.

Het iedee van een filmpje is misschien ook wel handig om eens terug te kijken.

Caspar Labarre
16-02-11, 11:01
Nou Geert het probleem is dat ik werk op zaterdag, eventueel later op de middag na 15.00 zou wel een keer kunnen, beetje afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers.

Geert Schoonhoven
16-02-11, 11:37
Dat zou helemaal super zijn!!!
Ik wacht gewoon af.

klusfoobje
16-02-11, 17:00
-Rendew
-Haasjetik
-Nol
-Joris Andriesse
- Surfie
- klusfoobje

ps, zaterdag na 3en is mij ook prima hoor

jpandriesse
16-02-11, 19:28
Ik heb een beetje mn vraagtekens bij het programma, of dat wel wat voor mij is.
Mijn schaaf ervaring -> zeer beperkt (schaaf ook zeer weinig, mede door het gebrek aan kennis)
Mijn schaaf -> Een zeer basic stanley ding
Mijn slijpsteen -> Een naam/merkloos ding, waar ik tot op heden enkel mn hand beitels op gescherpt heb, maar mn schaafbeitel nog nooit.

Zoals ik je programma lees mis ik een beetje aansluiting. Wel/niet een aanrader om te komen?

SamPonette
16-02-11, 20:02
jan, mijn schaaf ervaring is ook vrij beperkt hoor en ik heb ook een stanley no 4. En wetsteen.. dat moet nog blijken :mrgreen:

net daarom lijkt het mij zeer boeiend om te leren van iemand die het wel kan!

bjorn
16-02-11, 22:34
Op zaterdagmiddag zou ik eventueel ook wel een keer willen leren schaven, als er tenminste nog iemand uit het oosten komt die mee wil. Dan zit ik tenminste niet in m'n eentje in de auto te kijken de lange weg naar Amsterdam.
mvg, bjorn

Caspar Labarre
17-02-11, 11:01
Nou bjorn en geert, jullie zijn zaterdag 26 welkom, ik heb er over nagedacht en denk dat ik dit weekend maar aan schaven cursussen besteed. Zeker gezien er zo veel animo is.

De tijden en dagen volgen:

Zaterdag 26 feb vanaf 15.00

Zondag 27 feb vanaf 12.00

Laten we hiermee beginnen en kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Mocht dit leerzaam en goed bevallen zou ik er een maandelijkse cursus van kunnen maken. Dit is wellicht iets te voorbarig maar ik wil hiermee aangeven dat het lesgeven mij erg intereseerd en een idee is waar ik al tijden mee speel.

Jpandriessen: Ik kan je twijfel ben ik bang niet wegnemen, je zult het moeten uitproberen of het iets voor je is. Wel kan ik zeggen dat niveau geen rol speeld. Ik denk dat je niet de enige bent, als ik dat zo hoor, die geintereseerd is in de basis. Zelfs de meest geavanceerde schaver gaat daar altijd naar terug als hij zijn gereedschap en zijn kunnen wil verbeteren.
Ik stel voor dat je komt, als het je tegen valt, betaal je me niet, even goede vrienden!
vriendelijke groet,

jpandriesse
17-02-11, 11:44
Het gaat me 'niet' om het geld, maar was meer de vraag of het wat voor mij zou zijn.
Je kan de 27e op mij rekenen ;)

SamPonette
17-02-11, 14:38
Ik ben ook heel erg geÔnteresseerd, maar volgende zondag kan ik jammer genoeg niet.
De week nadien zou me beter uitkomen ;) .
Surfie, ik woon niet echt ver van Antwerpen, kan je gerust meenemen hoor.
Hey steven heb je mijn pb gehad?

klusfoobje
17-02-11, 16:01
jp, maak je geen zorgen, jou tekst van ervaringen zou de mijne kunnen zijn :-)

maaruh ff voor de beeldvorming, je kunt dus kiezen wanneer je komt ???? of zijn het twee verschillende cursussen ?

Caspar Labarre
17-02-11, 19:47
Je kan zeker kiezen ja als je dat wenst!

Zorg dat het een beetje verdeeld is!

Zondag is er uiteraard meer dag!

Steven Gauwberg
18-02-11, 10:49
Hallo,

Mij mag je zondag ook verwachten, de basis is inderdaad enorm belangrijk.
Ik hoop eigenlijk dat we het ook even een tipje van de sluier kunnen oplichten over profielschaven, heb op de site van Caspar gezien wat voor mooie dingen je daarmee kan!
Als ik eens gezien heb hoe dat in z'n werk gaat kan ik daar thuis een beetje mee experimenteren;-)

-Rendew
-Haasjetik
-Nol
-Joris Andriesse
- Surfie
- klusfoobje
-Steven

Groeten

Steven Gauwberg
22-02-11, 12:20
Aan allen die aanstaande zondag komen opdagen:
Ik heb enkele gigabytes leuke houtbewerkersboeken.
Wie een memorystick of laptop meebrengt kan met een heleboel interessante info terug huiswaarts 's avonds;-)

Groeten,
Steven

Caspar Labarre
22-02-11, 20:33
oh daar ben ik ok wel blij mee! heb een externe harde schijf thuis!

Steven Gauwberg
22-02-11, 20:39
Haha, dan zal je je de eerste weken zeker niet vervelen;-)
'k Vind het zelf een gigantische hoeveelheid info, met heel veel bruikbare tips!

SamPonette
23-02-11, 02:14
Aan allen die aanstaande zondag komen opdagen:
Ik heb enkele gigabytes leuke houtbewerkersboeken.
Wie een memorystick of laptop meebrengt kan met een heleboel interessante info terug huiswaarts 's avonds;-)

Groeten,
Steven
idem trouwens ;)

bjorn
23-02-11, 18:03
Zaterdagmiddag de 26e heb ik verjaardag van m'n moeder, dus dan kan ik niet.
Als de cursus schaven een maandelijkse cursus wordt zou het dan ook een keer op zaterdagmiddag kunnen?

Mvg, bjorn

klusfoobje
25-02-11, 14:22
ik kom zondag... Zaterdag een reunie met me Yugo dienst maten...

ben alleen ff op zoek naar het adres enzo ....

jpandriesse
25-02-11, 15:43
Pagina 4 of staat dat geloof ik.

Caspar Labarre
26-02-11, 16:04
Hey Geert!

Heb je besloten om de zaterdagsrust ook in ere te houden?

Heb op je zitten wachten! Ben mischien wat goed gelovig en denk als hij niets meer zegt dan komt hij gewoon, maar goed.

ben nu bang dat morgen ook niemand komt...

rendew
26-02-11, 17:57
Hoop dat het niet pijpenstelen regent het is zeer zeker de bedoeling dat ik met het fietsie kom.

Neem mijn stanley sw 4 mee dat is het aller nieuwste type van stanley .

Steven Gauwberg
26-02-11, 19:37
Hai Caspar!

Morgen komen we zeker al met z'n tweeŽn uit BelgiŽ hoor, tegen twaalven komen we normaal gezien aan.

Groeten en alvast tot morgen

haasjetik
26-02-11, 20:29
Gelukkig, de Zuiderburen redden de eer. Krijg net te horen dat ik morgen ergens moet opdraven en dat combineert slecht met het schaven. Nadeel van een soms operationele baan. Kan er helaas niet bij zijn dus.

jpandriesse
27-02-11, 00:40
Ik ben ook gewoon van de partij hoor. Heb je de koffie klaar?

*iets met een heel zwaar weekend hebben enzo :? :mrgreen: *

rendew
27-02-11, 09:26
getver ,wat een rot weer

klusfoobje
27-02-11, 09:40
moet hier nog ff lakken, plankje aan paneelte epoxyen en dan ben ik tegen 13 uur op de Durgerdammerdijk 155

rendew
27-02-11, 09:45
@klusfoobje
Er was toch om 12:00 afgesproken

klusfoobje
27-02-11, 09:59
bij mijn weten om 13:00

Is er volgens mij maar een die de 27ste liever niet kan...

dus zondag 27 februari vanaf 13.00 present zijn op de Durgerdammerdijk 155 Amsterdam

zit in noord, a10 cirkelen tot afslag durgerdam.

neem schaaf mee en waar je mee slijpt ( tip van arthuur) ook waar je mee meet, rei etc.

dan gaan we ieders spullen bekijken en verbeteren en daar leren we dan hopelijk allemaal van

groet en tot zondag 27.

mochten er heel veel mensen toch niet kunnen praten we weer, maar dit is voorlopig de datum.

klusfoobje
27-02-11, 10:02
oooopss....

overigens vraagje, heeft er iemand nog een paar grote lamelo's over die hij kan meenemen ?

moet hier nog wat lijmen en zit zonder die krengen. Ja, heb er nog 3 ....

Nou bjorn en geert, jullie zijn zaterdag 26 welkom, ik heb er over nagedacht en denk dat ik dit weekend maar aan schaven cursussen besteed. Zeker gezien er zo veel animo is.

De tijden en dagen volgen:

Zaterdag 26 feb vanaf 15.00

Zondag 27 feb vanaf 12.00

Laten we hiermee beginnen en kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Mocht dit leerzaam en goed bevallen zou ik er een maandelijkse cursus van kunnen maken. Dit is wellicht iets te voorbarig maar ik wil hiermee aangeven dat het lesgeven mij erg intereseerd en een idee is waar ik al tijden mee speel.

Jpandriessen: Ik kan je twijfel ben ik bang niet wegnemen, je zult het moeten uitproberen of het iets voor je is. Wel kan ik zeggen dat niveau geen rol speeld. Ik denk dat je niet de enige bent, als ik dat zo hoor, die geintereseerd is in de basis. Zelfs de meest geavanceerde schaver gaat daar altijd naar terug als hij zijn gereedschap en zijn kunnen wil verbeteren.
Ik stel voor dat je komt, als het je tegen valt, betaal je me niet, even goede vrienden!
vriendelijke groet,

jpandriesse
27-02-11, 17:52
Zo en weer thuis.

Caspar, hartelijk dank voor deze gezellige en leerzame middag.

klusfoobje
28-02-11, 10:31
Eindelijk er achte rgekomen waar het plaatje "in the middle of nowhere" ligt :mrgreen:

Het was echt een goede bestede middag zeg, goed ontvangen en hoop geleerd.

Vanavond toch nog maar eens aan het wetten gaan met de schaaf. OP de cursus ging het prima met mijn eigen schaaf. Thuis op eiken ging het ook nog even goed en plots alleen nog maar happen. Die praxix Stanley is ws gewoon snel bot :cry:

Steven Gauwberg
28-02-11, 19:09
Cursus was uitermate informatief, zowel veel bijgeleerd als bevestiging gekregen van zaken waar ik nog onzeker over was...
Ging lekker, Caspar;-)

Wil me tussen enkele opdrachtjes door volop in het profielschaven storten :lol:

Ook wel leuk als je bedenkt dat jij de jongste was, en toch zo goed uitgelegd kreeg wat er essentieel is aan het 'schaafproces'...

Het was de rit zeker meer dan waard!

Steven Gauwberg
28-02-11, 19:10
Oh, @klusfoobje:
Misschien was je tegendraads aan het schaven op het laatst, of wou je teveel ineens afnemen?
Eikenhout is wat harder dan het iepen van gisteren hť;-)

Succes met het slijpen en wetten!

nol
28-02-11, 19:24
Hoi Caspar,
Het was inderdaad zeer de moeite waard en ik heb me erover verbaasd dat jij zoveel bruikbare en nuttige informatie kan vertellen over schaven.
Bedankt Nol

klusfoobje
28-02-11, 23:33
Oh, @klusfoobje:
Misschien was je tegendraads aan het schaven op het laatst, of wou je teveel ineens afnemen?
Eikenhout is wat harder dan het iepen van gisteren hť;-)

Succes met het slijpen en wetten!

Ik moet aan het wetten vermoed ik :)

In eerste instantie ging het prima mooie dunne krullen, maar daarna trok de schaaf het niet meer op het eiken ( niet tegendraads). Vuren ging daarna nog wel even.

wetten dus :)

SamPonette
01-03-11, 00:01
Mijn wetstenen zijn intussen gevlakt, dus ik kan er ook tegenaan! Vandaag nog eens wat geoefend tijdens de avondles en dat stuk grenen was nog nooit zo glad geweest ;) Eik was idd ook hier een stuk lastiger, maar dat ligt vermoedelijk aan de vouw denk ik?

Mijn leraar had in elk geval nog niet vaak zo'n glad stuk hout in handen gehad (tenzij na vernis). Weer goeie punten gescoord :mrgreen:

Caspar Labarre
01-03-11, 00:45
Ik wil jullie allen bedanken voor een prettige sfeer, voelde me erg voldaan achteraf.

Jullie moeten niet vergeten dat ik net zoveel leer van dit soort dingen als jullie...

groet,

Caspar

Caspar Labarre
01-03-11, 00:48
hey klusfobie!

Een haalbare afnamen met iep is zoals steven zegt, niet haalbaar op eik...

SamPonette
10-04-11, 11:01
ohja, ik ging de foto's posten zeker :mrgreen:

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5740-P1130499.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5740-P1130499.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5739-P1130501.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5739-P1130501.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5738-P1130503.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5738-P1130503.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5737-P1130504.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5737-P1130504.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5736-P1130507.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29571=5736-P1130507.jpg)

SamPonette
10-04-11, 11:20
deel 2

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5744-P1130508.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5744-P1130508.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5741-P1130509.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5741-P1130509.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5742-P1130510.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5742-P1130510.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5743-P1130514.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5743-P1130514.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5745-P1130516.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29573=5745-P1130516.jpg)

SamPonette
10-04-11, 11:22
deel 3

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5747-P1130517.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5747-P1130517.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5746-P1130519.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5746-P1130519.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5748-P1130521.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5748-P1130521.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5749-P1130522.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5749-P1130522.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5750-P1130523.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29574=5750-P1130523.jpg)

SamPonette
10-04-11, 11:23
en de laatste foto's!

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/29575=5751-P1130524.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29575=5751-P1130524.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/29575=5752-P1130525.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/29575=5752-P1130525.jpg)

jpandriesse
10-04-11, 12:22
Ik ben blij dat ik er niet zo vaak op sta :roll:

:mrgreen: