bovenfrees - Gebruik van copieerringen

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
hallo,

sinds enkele weken heb ik een Triton TRA001, normaal hangt die onder een tafel en gebruik ik een kleine makita RT0700CX3 als bovenfrees

ik heb eigenlijk nog nooit met copieerringen gewerkt, meestal gebruik ik frezen met lager of een mal waarbinnen de freesgrondplaat tegen botst.
Nu zag ik dat je voor de triton een uitgebreide copieer ringenset kan kopen maar wel helaas enkel in inch
https://www.gereedschappro.nl/artik...ider-kopieerringen-set-tbv-triton-tra001.html

mijn vragen
  • is dit toch de moeite om te hebben?
  • kan iemand de voor en -nadelen van het gebruik van copieerringen oplijsten?
  • is het een "probleem" dat die ring afmetingen in inch zijn ipv mm of is hier ook gewoon mee te werken

wou de ringen evt gebruiken in combinatie met de 3D alu profielen (stappenmotor.nl) zoals beschreven door Erik
https://www.woodworking.nl/showthre...-werkplaats/page70&highlight=werkplaats+fijne

bedankt voor de feedback en het delen van jullie ervaringen

thnx
Wim
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo Wim,

Ik gebruik regelmatig een kopieer-ring. Dat de maten in inches zijn maakt niets uit. Gewoon uitrekenen hoeveel kleiner je freesmal moet worden.
De diameter van je ring bepaald hoe klein de bochtige vormen in je mal kunnen zijn. De hoogte bepaald hoe dik je mal kan zijn. Als mallen-materiaal gebruik ik eerst
hardboard. Dat is snel fijn af werken met rasp en schuurpapier. Met die mal en een lage kopieer-ring maak ik dan mallen van 9mm MDF (zeker als ik ze vaker nodig heb).
Afvalstukken Trespa is eigenlijk fantastisch materiaal maar ja hoe kom je daar aan (uit de bouwcontainer?).

Extra voordeeltje is dat je frezen zonder lager kunt kopen. Scheelt toch ook weer in de prijs.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het voordeel van een ring is dat je elke diepte kunt frezen met de zelfde mal.
met een lager aan je frees is dat niet zo
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Dat setje is zeker handig, heb deze zelf ook. Je kunt eventueel ook een setje frezen in " maten kopen als je dat makkelijker vind. Nu de brexit nog niet rond is, kan dat bij bv axminster nog :)
Zorg wel dat je een centreerdoorn gebruikt, want exact het center plaatsen lukt niet alleen met de koppeling. Ik heb zelf ook de tra001 en deze set. Nu is dit best nauwkeurig gemaakt. Kwam steeds kleine afwijkingen tegen bij het frezen van sleuven en ontdekte zo dat de frees niet exact in het midden van de kopieerring liep. Heb van bosch een centreerdoorn gekocht (was de eerste die ik tegenkwam, waarmee ik de kopieerring op het midden stel en de frees dan perfect in het midden heb lopen. Koste geloof ik iets van 12 euro, dus dat is nog te doen. Heb even geen link bij de hand.
Zag trouwens dat dit setje bij Toolstation net iets goedkoper is :)

Succes!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.