Stanley en Stanley Handyman

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wie weet wat er precies het verschil is tussen een stanley en een stanley handyman? Als ik zo rond google komt het er op neer dat de handyman een voorloper is. Maar is dan de beitel dunner of van ander staal oid?

Alvast bedankt!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Handyman is altijd de goedkope, simpelere uitvoering geweest. Meer gericht op de hobbyist dan op de professional. Ze lijken wel op elkaar, maar de Handyman mist onder andere de schroef verstelling van de kikker en het hele beitel verstelmechanisme is goedkoper uitgevoerd. Wat nu nog in de bouwmarkt onder de naam Handyman wordt verkocht, zou ik niet aan beginnen. Zonde van je geld. Ik weet niet wat je met voorloper bedoelt? Een voorloper schaaf is bijv. de Stanley #5. Een wat langere schaaf dan de zoetschaaf, bedoelt voor het ruwere werk. Als je bedoelt met voorloper dat hij eerder kwam, dan heb je geen gelijk. De Bailey was eerder.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Met voorloper bedoelde ik dat hij bedoeld is voor het wat ruwere werk. Maar ik begin het te begrijpen.

Is er iemand bekend met het merk ETC?

ps Rick heeft wat schaven over, waar ik er een van wil uit kiezen. Ik weet alleen niet zo goed het verschil tussen al die schaven, vandaar al deze vraagjes.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb een Handyman. Voor zoetschaven heb ik die nooit aan de praat gekregen, ondanks alle trucs die ik kon verzamelen. Maar ik heb nu een flinke boog in de snede geslepen en de mond een stuk uitgevijld. Hij is nu heel goed te gebruiken voor het hele grove werk. Dus een plankje een halve cm dunner maken: even een tijdje dwars op de draad over het hout rossen.

ETC ken ik niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
ETC is een verzamelnaam voor gereedschap dat uit het verre oosten komt. Het meeste is wat wij betere rotzooi noemen. Van hun inbussleutels heb ik van een fabriek(dus niet etc) een vergelijkende test gezien waar deze als zeer goed uit de bus kwam. Maar de kwaliteit is niet constant van dit soort gereedschap. Ook hebben ze een profesionelere lijn van voornamelijk dopsleutels ed. Zelf heb ik voor een klant een paar houtsnijmessen geprobeert te slijpen. Ik hebze maar wegegooit en kirschen voor verkocht. Maar zoals zovaak alle waar naar zijn geld.

Wim Kluck
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm, okee. Nou ik zie wel wat het wordt. Rick heeft hem opgestuurd en ik wacht op de postbode.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.