PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwaluwstaart Mal: Project Update

TH0M
11-02-11, 11:38
Hallo Iedereen,

Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van de voortgang van dit project.

10-feb, heb ik de frezen bij JVL en Trend besteld. Die van JVL verwacht ik vandaag al. Trend uit de UK zal wel even duren.

11-feb, Heb zojuist 2 voorbeeld mallen ontvangen. Ik ga ze van het weekend testen om eventuele kleinigheden te verhelpen. Zal daarna meteen de bestelling voor het snijden plaatsen.

11-feb, JVL frezen zijn binnen. Snelle services

11-feb, eerste test gedaan. Mal werkt gewoon goed!! Thom niet zo :D foto in nieuw antwoord!

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/24476=4777-Voorbeeld Mal.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/24476=4777-Voorbeeld Mal.jpg)

knutselaar
11-02-11, 13:05
ik ben zeer benieuwd naar het resultaat :D

groeten bas

Creatief_Met_Hout
11-02-11, 14:07
Ik sta te popelen om aan de slag te gaan.....

schrijnwerker
11-02-11, 17:16
Zien er goed uit de mallen.
Nu hopen dat ze ook goed werken.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat.

de Haan
11-02-11, 18:01
Ik wacht ook vol ongeduld, wil er mee aan het werk.

jpandriesse
11-02-11, 18:08
Ben heel benieuwd. Mooi project/initiatief man :D

janvandijk
11-02-11, 18:13
Ziet er mooi uit, ik ben heel benieuwd hoe het gaat werken.

Heb al een project in de planning staan met een hele rij lades :-)

TH0M
11-02-11, 21:59
Ik heb thuis nog niet zoveel hout, zeker geen dun massief. Had gelukkig nog een stukje gamma "hardhout" plint liggen van 10mm dik. Heb hem vastgeschroeft omdat ik niet de juiste klemmen had om het normaal te klemmen.

Het frezen moet ik nog even onder de knie krijgen. Het hout rafelde nogal, en was er "splinterig". Maar het principe van de mal werk uitstekend. het latje van 15cm paste over de hele lengte. Helaas was ik een beetje aan het testen hoe sterk het was, en braken daarmee een paar staarten af.

maar zo ziet het er uit na een super snelle test versie en zonder enige vorm van freesvaardigheid :D

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/24546=4794-11022011053.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/24546=4794-11022011053.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/24546=4793-11022011059.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/24546=4793-11022011059.jpg)

jpandriesse
11-02-11, 22:10
Ook in dit topic kan ik de foto's ineens niet meer zien :cry:

iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Edit: met IE lukt het me wel :? Anyway, 1e indruk is heel behoorlijk lijkt me zo :)

TH0M
11-02-11, 22:14
mmm, eigenlijk geen idee. :?

Dit forum heeft ook de zwaluwstaart topic. Zie je hem hier wel?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=13030

jpandriesse
11-02-11, 22:16
Ja daar zie ik ze wel, ook met Firefox, waar ik nu in werk/browse. Heel appart.

jpandriesse
11-02-11, 22:21
:oops:

Ik had met ad-block de avatar van Max geblokeerd omdat die zo irritant knippert. Hierdoor werden dus bepaalde andere uploads ook geblokeerd :oops:
Nu zie ik de foto's dus weer :mrgreen:

TH0M
13-02-11, 15:03
Test 2,

Lijkt er al meer op!

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/24784=4877-13022011063.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/24784=4877-13022011063.jpg)

knutselaar
13-02-11, 15:06
ziet er al goed uit :D

groeten bas

kiesvoorhout
13-02-11, 17:14
Heb meer waardering voor hand werk, maar moet eerlijk zeggen dit is wel errug netjes geworden.
Nog wel en vraag, waarom de plankje met de hartkant naar binnen?
Ik meen te weten dat dit eigenlijk andersom hoort.
Maar ik heb geen timmer of meubelmakersopleiding dus het kan anders zijn.

Mooi initiatief van Thom!

Kor

jpandriesse
13-02-11, 21:24
Waarschijnlijk omdat het enkel een proefje is om te laten zien wat het resultaat is van het werken met de mal. ;)

janvandijk
13-02-11, 21:29
Pik je toch weer even mee, dat wist ik nog niet, dat de hart kant buiten hoort.
Heerlijk om steeds weer wat bij te leren.

Het resultaat ziet er mooi uit, kan niet wachten hem zelf uit te proberen

jpandriesse
13-02-11, 21:36
Dat heeft te maken met de richting waarop hout krom gaat staan.

coko
13-02-11, 22:57
Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. Als ik er over na denk klinkt het wel logisch.
Bij kistjes kijk ik altijd naar de mooiste kant, gelukkig tot nu toe geen problemen mee ondervonden.

TH0M
14-02-11, 10:24
Nog wel en vraag, waarom de plankje met de hartkant naar binnen?

Kor

Hoi Kor,

Ik had geen flauw benul dat daar rekening mee gehouden moet worden! Ik heb geen enkele achtergrond in hout, vadaar! Tevens is het zoals jpandriesse zegt, het is een functie test dus heb ook niet heel veel achtergrond info opgezocht!

Groeten,
Thom

Creatief_Met_Hout
14-02-11, 19:40
Zwaluwstaarten beginnen er goed uit te zien.
Blijkbaar toch nog eerst een paar keer oefenen voordat men aan het echte werk gaat beginnen.

Komende week ga ik een bovenfrees kopen. het wordt de groene bosch POF1400ACE.
Kreeg net een krantje binnen van de praxis met een tegoedbon voor 20% korting.
Morgen maar eens gaan kijken......

kiesvoorhout
14-02-11, 21:54
Timmertje schreef:

bij buitenwerk bv potdekselwerk inderdaad hartkant buiten , maar bij lade's hartkant binnen

Hoe hoort het nou?
Nogmaals, ik ben wel zoon van een timmerman maar ben even kwijt hoe het nu echt zit.
Ik weet, dat bv kozijnen met de hartkant naar buiten horen. En buiten betimmering met de hartkant naar voren/buiten. Dit is, omdat de hartkant iets duurzamer is.
Het lijkt me dus inderdaad logisch dat bij laden deze hartkant toch binnen moet.
Dank je Timmertje!

Dries Haneborst
14-02-11, 23:04
Als ik mn duit in de zak mag doen (corrigeer waar nodig):

Bij lades neem je de hartkant buiten, o.a omdat als de binnenkant dan hol wordt, de ladebodem dit tegenwerkt. Omgekeerd zou de bodem kunnen hangen omdat de zijden zich naar buiten drukken en er minder steun is.

Als de hartzijde aan de binnenkant zit en de buitenkant wordt hol, dan kan de lade zich vastklemmen tegen de geleiders/slingerlatten.

Deze meneer vertelt dat er ook kieren kunnen ontstaan als je het omdraait:

http://www.youtube.com/watch?v=VHDQcmY3mtk[/video]]
http://www.youtube.com/watch?v=VHDQcmY3mtk (http://[video=youtube_share;VHDQcmY3mtk)

betyar
15-02-11, 08:56
Hier toch een ander verhaal

Hartkant van hout
De hartkant van bv. een houten plank is de kant van het hout waar het hart van de boom was, klik op de foto. De hartkant van hout is wat duurzamer dan de andere zijde.
Bij potdekselen met vurenhout e.d. moet de hartkant naar buiten gericht zijn: de plank gaat wat bol staan (de jaarringen, te zien op de kopse kant, willen recht worden) en als de plank wat kromtrekt blijft de onderzijde goed op de eronder liggende plank liggen en treedt niet snel water tussen de planken naar binnen.
Bij een houten kastlade hoort de hartkant juist aan de binnenzijde.
Overigens, hardhout trekt minder snel krom dus de hartkant is hier minder belangrijk.

Klopt helemaal. als de zijkant van de lade bol gaan staan heb je kans dat de lade gaat klemmen. (De lade zet als het ware uit).

TH0M
15-02-11, 09:20
Hartkant is de kant waar het hart van de boom gezeten heeft? Dus de kant waar de jaarringen geen wijzen. En in die richten wordt het hout hol / bol?

betyar
15-02-11, 09:35
Hartkant is de kant waar het hart van de boom gezeten heeft? Dus de kant waar de jaarringen geen wijzen. En in die richten wordt het hout hol / bol?
http://i51.tinypic.com/noyhqf.jpg

Dries Haneborst
15-02-11, 11:46
Klopt helemaal. als de zijkant van de lade bol gaan staan heb je kans dat de lade gaat klemmen. (De lade zet als het ware uit).

Dit lees ik net ook in mijn boekje, hartzijde binnenhouden.

Er staat echter wel bij: bij gebruik van een slingerlat hartzijde buiten ivm klemmen.

Eigenlijk wordt dit wel een lange discussie voor een onderwerp over zw.staartmallen.

primera
16-02-11, 00:02
Is er al iets bekend over de bezorg datum.

Wil hem eigenlijk snel uitproberen.

knutselaar
18-02-11, 10:12
ik ben ook wel benieuwd

groeten bas

Creatief_Met_Hout
18-02-11, 10:18
Kom maar op, kom maar op........

Ik heb gisteren een hele mooie bovenfrees aangeschaft. Alleen nog een kopieerring halen, dan ben ik er klaar voor :) :)

TH0M
18-02-11, 11:15
Hoi Allen,

Gisteren heb ik de mallen bij de lasersnijder opgehaald. Het wachten is nog op de Trend frezen die vandaag verzonden zijn.

Heb gisteren wel een paar pakketen gemaakt die geen Trend frees besteld hebben. Zal er van het weekend weer een aantal verpakken!

Zal ook een handleiding online zetten. Ik hoop veel mooie werkstukken te zien!

Groeten,

Thom

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/25350=4962-17022011065.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/25350=4962-17022011065.jpg)

TH0M
18-02-11, 11:55

Ik heb gisteren een hele mooie bovenfrees aangeschaft. Alleen nog een kopieerring halen, dan ben ik er klaar voor :) :)

Wat van moois heb je gekocht?

jpandriesse
18-02-11, 12:08
Zo, dat is een beste stapel mallen geworden.

En drie daarvan zijn voor mij :mrgreen:

Creatief_Met_Hout
18-02-11, 15:01

Heb de hobby Bosch gekocht POF1400ACE. Kon hem niet laten liggen voor dat geld.....

betyar
18-02-11, 17:30

Heb de hobby Bosch gekocht POF1400ACE. Kon hem niet laten liggen voor dat geld.....

Dat is een fijn machientje mijn zwager heeft die, volgens mij met een kopieerring van 17 mm standaard erbij.

Creatief_Met_Hout
18-02-11, 21:25
Dat is een fijn machientje mijn zwager heeft die, volgens mij met een kopieerring van 17 mm standaard erbij.

Vandaag de doos opengemaakt, en inderdaad 17mm ring zit erbij :)

Scheppie
18-02-11, 22:06
Ik heb gisteren een hele mooie bovenfrees aangeschaf

Vandaag de doos opengemaakt

Wat een zelfbeheersing.... :mrgreen:

janvandijk
19-02-11, 14:47
wat een tof project, ik heb volgende week of de week daarna 12 lades te maken. komt weer bijzonder goed uit.
Te gek hoe het forum tot zulke mooie projecten kan leiden

TH0M
21-02-11, 15:12
Heb snel een handleiding in elkaar gefutseld. Het staat denk ik vol spelfouten, maar heb helaas alleen engelse spellings correctie!

Attached files Handleiding Mal rev0.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/25650=4995-Handleiding Mal rev0.pdf) (399.9 KB)

jpandriesse
21-02-11, 15:46
Man man, het word net echt zo :D

schrijnwerker
21-02-11, 18:38
Het valt wel mee met de taalfouten. ;)
Alleen de maat van het blok dat onder mal A en B komt is deels weggevallen.

houtenklaas
25-02-11, 23:27
Mijn vrouw vroeg zich af of ik onderdelen voor de heggeschaar had besteld. Maar nee, het zijn de mallen, en ze zijn binnen!
Th0m, ontzettend bedankt!

Ik ga er nu nog niet mee aan de gang, ik ben een bakfietsje voor onze bijna 1-jarige kleinzoon aan het bouwen.
Maar daarna komt er vast wel een blokkendoos, met mooie hoekverbindingen.

Groet, Karel

de Haan
26-02-11, 09:47
Thom, ook bedankt voor de keurige verzending, ik ga het straks uitpakken en bekijken.
Ik ga binnenkort mijn bus als camper inrichten en daar wil ik het als eerste gaan gebruiken.

Creatief_Met_Hout
26-02-11, 10:51
Oef ben ik een paar dagen van huis, ligt er misschien een mooi pakketje op mij te wachten....
Ik hoop dan maar dat de buurman hem liefdevol in ontvangst zal nemen......

knutselaar
26-02-11, 12:09
hij past in de brievenbus hoor;)

groeten bas

janvandijk
26-02-11, 12:45
Ook ik heb hem binnen, ga een hele rij lades maken volgende week, als ik mijn plankjes op dikte kan krijgen :-)

betyar
26-02-11, 21:49
hier nog niks :x :x

Athanor
26-02-11, 22:28
Er waren volgens een eerdere posting sets bij met een trendfreesje die geloof ik nog wat levertijd vroegen...

Fons

knutselaar
26-02-11, 22:32
ik had ook de tren frees en ik had hem vrijdag binnen

groeten bas

Athanor
26-02-11, 22:36
Oké, ik wacht nog even op de uitbreidingsset van Scheppie die meegeleverd gaat worden.

Fons

jpandriesse
27-02-11, 00:44
Ik heb het spulletje gisteren ook binnen gekregen. Netjes verpakt en al, toppie.
Ik heb alleen 1 kanttekening, ik vind de passing van de 2 mallen aan elkaar niet echt strak, ben benieuwd hoe zich dat in de praktijk gaat houden.
Helaas het hele weekend niet thuis, maar ergens deze week zeker een momentje vrij maken om het spulletje uit te proberen 8-)

schrijnwerker
27-02-11, 16:19
Ook ik heb alles gisteren binnen gekregen.
Natuurlijk was het compleet.
THOM reuze bedankt voor de moeite en tijd die je erin gestopt hebt.

Creatief_Met_Hout
27-02-11, 20:19
Er lag een mooi pakketje op mijn deurmat.
Thom bedankt (en mijn buurman ook voor het in ontvangst nemen)

primera
28-02-11, 00:00
Het pakketje is binnen maar ik heb het nog niet gezien ik deze heb op laten sturen naar mijn schoonvader,

En daar kom ik pas dinsdag langs,

Maarre Thom bedankt voor de moeite en de tijd voor dit unieke project.

TH0M
28-02-11, 09:18
Ik hoop dat iedereen die de set ontvangen heeft mooie werkstukken gaat maken en ons er van mee laat genieten.

Iedereen die nog niks ontvangen heeft, even geduld nog. Ik probeer zo veel mogelijk te verzenden maar mijn vrije tijd is nogal schaars!

@ jpandriesse
Ik vind het spijtig dat e te ruim passen. Ik heb er een aantal getest die zelfs allen met iets vijlen in elkaar paste. Ik heb namelijk ook de staart te groot laten snijden +0.2mm.

Wat je zou kunnen proberen is om met een centerpons aan de rand van de staart en socket kleine putjes te slaan waardoor het metaal iets uit zet. Het geheel moet dan beter passen.

jpandriesse
28-02-11, 09:55
Hmm, dan heb ik wel een 'pech' model, want de speling is er ongeacht aan welke kant ze aan elkaar gezet worden. Dat met de centerpons is een goed idee, ga ik proberen.

Creatief_Met_Hout
28-02-11, 11:23
Ook bij mij zit er enige speling in, alhoewel ik nu nog niet kan beoordelen of het straks merkbaar zal zijn.
per slot van rekening schroef je ze straks toch beide vast op een plaat hout.

TH0M
28-02-11, 12:23
Wanneer je 2 mallen "voor altijd" op 1 stuk hout schroeft zal ik wel de maat tussen de rechte vingers meten en die exact overnemen voor de koppeling.

iwan
03-03-11, 19:59
hoi thom vandaag de mal ook binnen gekregen
was super verpakt.
nog bedankt voor de tijd die je er heb in gestoken
nu maar kijken of ik ook mooie zwaluwstaarten kan frezen
mvg frits

betyar
04-03-11, 20:28
Prima mal werkt goed. Bedankt!!

dif
05-03-11, 13:40
Voor hen die de frezen nog zoeken.
Voor optie A en optie B
Bij CMT:
zwaluwfrees 918.129.11 (22 euro) D 12,7 / I 20,6 / L 569,8 / A 8
groeffrees 174.120.11 (29 euro) D 12 / I 20 / L 60

Festool kopieerring OF 1400 17mm: 492 181

Ik heb de zwaluwfrees mee besteld met de mal, maar koop nog een set als spare.
Er zijn groeffrezen die beter koop zijn, maar ik heb bewust voor deze bij CMT te gaan.

bernad
11-03-11, 21:43
Heb ook een netjes verpakt werkset voor het maken van zwaluwstaart verbindingen mogen ontvangen.
Moet wel tot zondag wachten om een eerste test uit te voeren.
Ik wens Thom en Remco van harte te danken voor dit initiatief.
Bert

degele
13-03-11, 19:37
Hallo Thom en Remco, hier in Heist is het pakket vorige donderdag geleverd. Dank voor de moeite en om om alles te organiseren. Prima initiatief en perfect uitgewerkt! Jammer genoeg zal het nog een tijdje duren vooraleer ik zwaluwstaarten ga maken. :roll: Het materiaal gaat de kast in bij een paar mooie schaven die ik vorig jaar heb gekocht en die eventjes uit de verpakking gekomen zijn om eens te bekijken :oops: Het zal ooit wel eens beteren, en dan heb ik tenminste prima materiaal :D
gr,
Danny

beeldhouwer
13-03-11, 19:43
dát is zonde!
;-)

Ben zelf bij gebrek aan een mal zelf eens aan het denken geweest en ben nu bezig met het maken ervan.
Pfff. Wou dat ik een mal had om een mal te maken :D

Co.
13-03-11, 20:20
Ben zelf bij gebrek aan een mal zelf eens aan het denken geweest en ben nu bezig met het maken ervan.

Ik heb van THOM via een pb vernomen dat er nog veel vraag is bij hem voor die mallen.
Kans is groot dat er nog een tweede bestelronde komt. Ik wacht met spanning af want ik wil die mallen ook dolgraag hebben.

beeldhouwer
14-03-11, 08:17
haha, hier hetzelfde verhaal.
Ik hoop het ook,
hij weet al dat ik interesse heb :)