Afzuiging Startrite tafelzaag verbeteren

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo allemaal,

Ik heb een relatief oude Startrite tafelzaag in mijn werkplaats staan en doe hard mijn best om de afzuiging onder en boven de tafel te verbeteren. Nou weet ik dat afzuiging bij oude machines over het algemeen niet al te best is, maar met wat knutselwerk moet er toch wel een hoop te verbeteren zijn?

Dit is mijn opstelling:
IMG_4643.jpg
Alkojet 120 afzuiger met 100 mm buis die opsplitst naar boven (de blauwe buis met oranje mond of een standaard afzuiging die aan het spouwmes vast zit).

Onder op de machine zat een gigantische uitbouw voor bevestiging van de afzuiging. Die heb ik vervangen door een MDF plaat met koppelstuk.

Nadat ik flink aan het zagen geweest ben moet ik tot mijn grote verdriet de onderstaande foto maken. Het lijkt er toch niet echt op dat de afzuiging doet wat ie moet doen als ik dit zie. De Alkojet zuigt als een tierelier, maar ik krijg zin om elk luchtgaatje in de machinekast af te plakken met tape zodat het stof maar door 1 opening naar buiten kan.

IMG_4843.jpg

Mijn vraag is: is dat een dom idee? De gaten zitten er ongetwijfeld als koeling van de motor.

Zijn er forumleden die vergelijkbare problemen hebben opgelost. Hebben jullie foto's?

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik kijk erg uit naar de reacties!

groeten,

michel
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Dag Michel, momenteel ben ik bezig een Startrite op te knappen. Ik ben van plan om een kunsstof kap met afzuigaansluiting te maken. Deze moet dan tegen de draagarm van het spouwmes gemonteerd worden. Het zaagblad zal er dus in komen te draaien. Ik ben van plan dit te doen middels thermovormen van 2mm kunstofplaat. Helaas kan ik dus nog niet vertellen of het werkt. Daarnaast ga ik een spouwmes maken die boven het zaagblad uit steek, hieraan komt dan een veiligheidskap met een afzuigaansluiting.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
maar ik krijg zin om elk luchtgaatje in de machinekast af te plakken met tape zodat het stof maar door 1 opening naar buiten kan.

Ik zat met hetzelfde probleem als jij, en ben ook hiermee bezig. Door geen zin/tijdgebrek ben ik daar nog niet aan toegekomen om het af te maken.
Mijn idee, dat al deels is uitgevoerd, is om alle gaten dicht te maken of de afzuigopening na natuurlijk. Ik heb vorig jaar de machine uit elkaar gehaald omdat het schuinte verstel mechanisme kapot was, en deze gelast moest worden. Ik moest hierdoor het blad verwijderen om daar bij te kunnen. Ik heb toen maar gelijk van de mogelijkheid gebruikt gemaakt om bij de opbouw alle gaten die ik tegenkwam dicht te maken. Ook tussen het bovenblad en de onderbouw zit een cm ruimte. Ik heb dit opgevuld met een soort hardschuim. Ook heb ik alle gaten in de onderbouw dichtgemaakt van binnenuit.
Ik moet nu alleen nog de schuinte en hoogteverstelling dicht maken. Ik wil dit met met stofborstels die ook bij deuren worden gebruikt. Ik heb deze al in huis, en ook al op maat, maar ik moet ze er nog opzetten.
De luchtsleuven die jij op de foto laat zien zitten er bij mij ook in, maar ik wil het eerst proberen om deze open te laten. Ik denk namelijk dat deze wel open moeten blijven om het systeem goed te laten werken. Je hebt nl. een bepaalde diameter slang aan je machine hangen. Mijn gedachte is, dat dezelfde oppervlakte van de diameter van de slang ook open moet blijven bij je machine om die lucht aan te voeren. Bedek maar eens de helft van je slang, en je hebt minder zuigkracht. Als je deze wel dicht zou maken, heb je alleen nog de opening bij je zaagblad waar de slang zijn lucht kan aanzuigen.
Maar goed, dat is mijn, nog niet bewezen, theorie.

Ik vraag me trouwens wel af bij jouw huidige opstelling of dat wel optimaal werkt. Je hebt een 100mm buis, die opsplitst in 2x100mm. Volgens mij verlies je hier ook een hoop zuigkracht. Beter zou zijn om 125mm hoofdbuis aan te houden, en opsplitsen naar 100mm onderin de machine en 80 naar de afzuigkap bovenop.


Bovenop heb ik zelf nog geen afzuiging. Ik heb nog geen goed plan hiervoor kunnen bedenken/gezien, welke voor mij goed gaat werken. Ik heb geen zin om steeds de afzuigkap te moeten verplaatsen naar omhoog of beneden. Ook qua zicht op het werk wil ik wel goed hebben, en met een afzuigkap ben je dit al vrij snel kwijt. Ik heb er wel een afzuigkap bij, maar deze heeft dus alle kenmerken die ik niet wil.
Ik ben benieuwd wat Arjen hierop bedacht heeft. Daar mag je wat mij betreft wel wat foto's van plaatsen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik heb voor mijn wadkin zaag bij axminster een universele boven afzuig arm met verstelbare stofkap gekocht.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
dank allemaal voor de reacties, en excuus voor mijn late reactie. Was wat druk hier.

Heb nog eens goed gekeken naar die Startrite kast. Het is echt gatenkaas... ik denk dat als ik alle kieren bij elkaar optel dat het gezamelijke oppervlak groter is dan de aanzuig opening zelf... laat staan dat er dan genoeg zuigkracht is om langs het gaatje naast het zaagblad te zuigen. Vraag ik me echt af hoe dat bij moderne kasten is gedaan.
Dus heb eerst maar eens een goede zero-clearance insert gemaakt. Los van de afzuiging levert dat natuurlijk sowieso al een mooier zaagresultaat op, maar ik dacht vooral: als er dan toch niet eens gezogen wordt rondom het zaagblad... dan kan ik beter gewoon het gat minimaliseren :)
IMG_5159.jpg

Ik loop trouwens ook met het idee te spelen om een buizensysteem aan te leggen omdat mijn werkplaatsje erg klein is voor mijn grote Alkojet 120. Het ontwerp van het buizenstelsel is een andere discussie (en misschien wat onorthodox gezien de afmetingen en beperkingen van mijn ruimte) maar puur uit nieuwsgierigheid ben ik geneigd om de kastafzuiging en de afzuiging boven op de zaag van een afzonderlijke klep te voorzien zodat ik kan spelen met verhoudingen of allicht is dat een onzinnig idee omdat er zaagsel achter een half geopende klep kan blijven hangen...

Screenshot 2019-05-15 at 23.08.17.jpg
IMG_5189.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij zijn die gaten niet het probleem. Ga je die dichtmaken dan kreëer je alleen een vacuum in de kast. Dat wil je helemaal niet - je wilt een zo groot mogelijk debiet (van lucht) door de kast, om het zaagsel op mee te transporteren. Dat kan alleen als je zowel afvoer (afzuiging) als aanvoer ('gaten') van lucht hebt - bovendien wil je niet dat je motor oververhit raakt omdat er geen luchttoevoer meer is. Het probleem is m.i. OF dat de afzuigcapaciteit niet voldoende is (het gaat niet om hoeveel vacuum je afzuiging trekt, maar hoeveel debiet hij (netto, effectief - dus aan het einde van de slang) genereert), of dat de routing van de lucht door de machine heen zodanig is dat het zaagsel niet in de luchtstroom terecht komt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.