Vandiktebank triton tpt125

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Beste mensen,

Ik wilde graag een vandiktebank aanschaffen, en de triton tpt125 leek me prijs kwaliteit een prima machine. Echter heb ik een vraag over Vandiktebanken algemeen.

Ik ben een echte beginner met hout. Ik kan wel wat, maar heb nooit les gehad anders dan de handvaardigheid lessen op school.

Ik krijg vak gebruikt hout en mak er dan wat van, zoals recentelijk 2 plantenbakken voor mijn olijfboompjes. Het is supermooi Frake hout, echter veel van deze delen zijn krom of ongelijk of de plank staat bol. Omdat ik in de toekomst wel vaker oud hout zal krijgen heb ik het besluit genomen deze vandiktebank aan te schaffen. Ik kan hem nog steeds niet verantwoorden, maar dat laat ik los.

Het enige wat ik zeker wol weten is of ik met deze machine planken, balken en dergelijk weer recht kan maken. Klopt het als ik denk dat ik een plank invoer, hij eerst de ene kant vlak (kwartiers?) kan maken en daarna de andere kant? Of heb ik het dan compleet mis?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mey een vlakvank kan dat, een vandiktebank maakt de schaafkant gelijk aan de zijde ertegenover.een kromme plank duw je dus recht, maar komt er aan de andere kant weer krom uit.

Kwartiers betekent de zaagwijze. Met allemaal rechtopstaande nerven. Er circuleert oo Google we een plaatje wat dosse en wat kwartiers is
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Burnit,

Zoals Rizz al zegt: met een vandiktebank kan je krom hout niet recht maken. Dat kan wel met een vlakbank. Dat vereist wel de nodige vaardigheid. Maar door op youtube te kijken kan je al veel te weten komen.
Er bestaan gecombineerde vlakvandikte banken: bovenop kan je dan vlakken, onderin vandikte schaven.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello