Vandiktebank triton tpt125

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Beste mensen,

Ik wilde graag een vandiktebank aanschaffen, en de triton tpt125 leek me prijs kwaliteit een prima machine. Echter heb ik een vraag over Vandiktebanken algemeen.

Ik ben een echte beginner met hout. Ik kan wel wat, maar heb nooit les gehad anders dan de handvaardigheid lessen op school.

Ik krijg vak gebruikt hout en mak er dan wat van, zoals recentelijk 2 plantenbakken voor mijn olijfboompjes. Het is supermooi Frake hout, echter veel van deze delen zijn krom of ongelijk of de plank staat bol. Omdat ik in de toekomst wel vaker oud hout zal krijgen heb ik het besluit genomen deze vandiktebank aan te schaffen. Ik kan hem nog steeds niet verantwoorden, maar dat laat ik los.

Het enige wat ik zeker wol weten is of ik met deze machine planken, balken en dergelijk weer recht kan maken. Klopt het als ik denk dat ik een plank invoer, hij eerst de ene kant vlak (kwartiers?) kan maken en daarna de andere kant? Of heb ik het dan compleet mis?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mey een vlakvank kan dat, een vandiktebank maakt de schaafkant gelijk aan de zijde ertegenover.een kromme plank duw je dus recht, maar komt er aan de andere kant weer krom uit.

Kwartiers betekent de zaagwijze. Met allemaal rechtopstaande nerven. Er circuleert oo Google we een plaatje wat dosse en wat kwartiers is
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Burnit,

Zoals Rizz al zegt: met een vandiktebank kan je krom hout niet recht maken. Dat kan wel met een vlakbank. Dat vereist wel de nodige vaardigheid. Maar door op youtube te kijken kan je al veel te weten komen.
Er bestaan gecombineerde vlakvandikte banken: bovenop kan je dan vlakken, onderin vandikte schaven.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Of je maakt een slee. Daar staan er ook genoeg van op YT. Je zorgt dat het hout niet door kan buigen (als het door de machine gaat) door er wigjes onder te lijmen met sec lijm (bijvoorbeeld). Als je dan 1 kant recht hebt keer je het om en heb je een rechte plank.
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Heren expers,

thomasz, voor ik wat aanschaf ga ik me er maar wat beter in verdiepen. Wellicht gewoon een elektrische schaaf, om eens mee te beginnen.
kahlbatsch, bedankt voor de link! Ik dacht aan een elektrische schaaf, maar twijfel weer. :) Ik moet echt even beter kijken. Het schaven op een vlakbank lijkt volgens mij makkelijker dan het is.
Vurenhout, Eerst maar eens beter leren schaven. Ik heb een keer eerder een freestafel gemaakt. Was aardig wat werk. Ook een freesmal voor een dikke plank om een plank die getorpedeerd was weer vlak te krijgen. Daar zat ik aan te denken om nu weer dat te gebruiken, maar is best wat werk!
Rizz, bedankt voor je antwoord! Top. Ik had er niet bij nagedacht.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Werken met gebruikt / oud hout doe ik ook. Maar als je elektrische schaaf, je vlakbank of je vandikte bank een (rest) van een spijker / afgebroken schroef raakt de beitel(s) van dat apparaat een beste haal hebben en niet meer goed schaven. Dat betekent dan (iedere keer) vervanging van ven de schaafbeitel. Hoe zekerder je bent dat dat fijne uitgewerkte hout echt metaalvrij is des te minder risico je loopt.
Voor het recht maken van oud hout; op een vlakbank eerst een brede zijde en dan haaks daarop ook een smalle zijde, dan een vandikte bank om de beide andere zijden aan de eerste twee gelijk /parallel te maken.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ook een freesmal voor een dikke plank om een plank die getorpedeerd was weer vlak te krijgen.

Oe, da's een knappe freesmal dan, vertel daar gerust meer over!

(Sorry, flauw... ;) )

Overigens valt mij het werken met de vlak- en vandiktebank goed mee. Je moet er even handigheid in krijgen, maar met de hand vlakken is toch echt lastiger te leren! Wel mooier werk, waar je uiteindelijk meer voldoening van hebt.
 
Laatst bewerkt:

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Hoi 'T Wolt,

Ik zal het verkeerd uitleggen denk ik. Ik had een oude plank over van een tv meubel die ik ooit gemaakt heb. Een stuk Douglas hout van 2.30 bij 7.5cm ongeveer. Die plank was wat gedraaid en ik wilde hem weer echt krijgen. Toen begin ik al te denken aan een Vlakbank. Maar omdat het een serieuze maat was werd het echt te duur alleen voor dat project. Ik had een stuk van 1.30 meter nodig voor een kapstok "shelf" en hier wilde ik een LED strip in frezen. Ik heb toen op internet gezocht en YT en wat ik veel tegen kwam was een Frees "mal" "router planer jig" in het engels. Ik weet het Nederlandse woord niet eens. Ik heb toen een stuk MDF gepakt en 2 geieiders aan weerskanten erop gezet en een stukje multiplex erboven die eroverheen "sleet" Daaronder de plank. het diepst punt bepaald en toen recht gemaakt.

20181116_171311.jpg20181201_130513.jpgIMG-20181201-WA0011.jpg20181219_193015.jpg

Dit zijn overigens de bakken geworden. Planken zijn net recht en als ik nog meer wil maken wil ik ze dus graag eerst kaarsrecht maken.

20190406_161859.jpg20190406_161931.jpg

@Ilex, ik ga me er toch eens in verdiepen. bedankt voor de tip. ik had er al wel over gehoord, maar het is wel serieus om een stuk verdwaald ijzer te raken! Ik moet nog veel, veel leren!
 
Laatst bewerkt:

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Hi Burnit,

Stiekem refereerde ik alleen aan de fraaie vergissing, ongetwijfeld van je automatische spellingcorrectie, die van getordeerd getorpedeerd had gemaakt... Niettemin mooi om je projecten te zien, ze zien er fraai uit! Mag ik vragen hoe je die bak voor het boompje waterdicht hebt gemaakt? Daar ben ik in het verleden ook wel eens mee aan het worstelen geweest namelijk (opgelost met landbouwplastic).
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Hi Burnit,

Stiekem refereerde ik alleen aan de fraaie vergissing, ongetwijfeld van je automatische spellingcorrectie, die van getordeerd getorpedeerd had gemaakt... (opgelost met landbouwplastic).

HAHAHA! Geweldig! Ik had het niet in de gaten. Ik was er van overtuigd dat ik iets had gezegd wat totaal niet klopte, en dat is ook wel zo, maar dan technisch gezien. :) Ik denk ik heb toch echt die slede gemaakt. :D

v.w.b. de bakken. Ik heb de zaak voorgelegd bij iemand van Groenrijk en die gaf me aan worteldoek te gebruiken met onderin een laag hydrokorrels. Nu is een worteldoek niet waterdicht maar ik vermoed dat de bak niet nat genoeg zal blijven door de gaten onderin die ik heb gemaakt en hydrokorrels. Ja, t zal vaker vochtig zijn maar het is hardhout en mij verteld dat deze soort (Frape) er bijzonder goed tegen kan. Ik vermoed dat zeil beter was geweest. Als de bakken een jaar of 5 meegaan ben ik tevreden.

Thnx voor het compliment. De plank rechtmaken en het frezen van de uitsparing voor de LEDstrip was mijn eerste serieuze uitdaging in het werken met hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.