help mijn Ryobi afkortzaag, zaagt niet 90 graden

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Heb van het weekend voor het eerst m'n Ryobi afkortzaag gebruikt om eea te testen.


Het lijkt erop dat íe net niet recht zaagt. (zie foto voorbeeld)
foto5.jpg
Heb toen mijn dakdekker meetdriehoek erbij gepakt, op een blokje gelegd en deze voorzichtig tegen de zijkant aangelegd.
Zoals je kunt zien op de foto lijkt deze niet evenwijdig te lopen
foto-3-3.jpg

Van wat ik op het internet heb kunnen vinden, zou ik wellicht kunnen oplossen door de "fence" te roteren maar aangezien ik niet de "sharpest tool in the shed" ben wilde ik dit graag even checken met de echte experts hier. (heb een beetje koudwatervrees dat ik het erger maak wanneer ik de fence los maak)
Snap daarnaast ook niet dat het apparaat af fabriek niet 90" recht zaagt.


Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft hoe ik dit het beste kan oplossen (als het al op te lossen is)
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Thanks L.N. ik was er al een beetje bang :) voor..okéé morgen de stoute schoenen aantrekken en kijken hoe ver ik kom (had ook problemen met het uitlijnen van de laser..die stond al uiterst rechts en komt niet in de buurt van de daadwerkelijke zaaglijn dus op dit moment heb ik niks aan de laser) maar goed als ik het al voor elkaar kan krijgen dat alles recht komt te staan ben al ik een heel eind tevreden..
Blijf het toch vreemd vinden dat dit niet af fabriek allemaal goed wordt gezet maar hopelijk lukt het morgen wel met vereende krachten.
wish me luck..
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Had mijn Ryobi afkortzaag ook, is op zich met de pdf.link van LN goed bij te stellen. En, indien nieuw NIEUW, wil je leverancier dat ook wel voor je doen.
De enigste taak die een afkortzaag heeft is onder een bepaalde hoek afkorten en als hij dat af fabriek niet goed doet kun je je leverancier hier op aanspreken.
Eenvoudig trucje om 90 gr te checken is een latje doorzagen, een helft op de kop leggen, de zaagsnedes tegen elkaar leggen en (erlangs) kijken of je weer een recht latje hebt. Indiien niet, diep ademhalen, kop koffie erbij en eens rustig kijken hoe het masjien nou eigenlijk in elkaar zit.
Bij mij liep de laser ook steeds uit het lood en hield er ook mee op. De Festool Kapex ligt bij mij op de loer:<) Gr, Hendrick (en geluk vandaag)
 
Laatst bewerkt:

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
@Toxiq, ik overweeg het maar aangezien het in de handleiding staat, ziet de maker van het product als iets wat de eigenaar mag uitvoeren dus zo kijk ik er maar naar. :rolleyes:

@Hendrick, bedankt voor de bemoedigende woorden...de leverancier zit helaas 250km verderop dus er "ff" langsrijden is wel een dingetje..je tip mbt de 90 gr te checken neem ik zeker mee!
Prachtige tafels en site heb je trouwens!
Het kopje thee is gezet, de stoute schoenen zijn aangetrokken op naar m'n koude postzegel schuurtje...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Fijnafstelling is iets wat bij bijna iedere zaag toch even moet. Ik had en heb diverse Dewalt machines en die zaagden geen van allen haaks uit de doos. Die kan je goed afstellen.

Ik word hier niet warm of koud van als ik het zo zie, het lijkt erop alsof het nulpunt van je draaitafel niet goed staat. Als ik m'n Einhell afkortzaagje haaks kan laten zagen, moet dat met deze ook wel lukken...
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Hi Richie,
Thanks voor je antwoord..
heb nogmaals het boekje bekeken maar zo gauw geen mogelijkheid hoe ik iets aan de draaitafel zelf zou moeten kunnen stellen.


Heb de fence wel een beetje kunnen bijstellen en de test met het draaien van het planken gaf eerst dit resultaat (kier onderin rechterfoto), voor het stellen:
snedevoor-stellen-2-2.jpgsnedevoor-stellen-1-2.jpg




na het stellen, zo:
zaagsnede-na-stellen-1-2.jpgzaagsnede-na-stellen-2-2.jpg


Fence tov de zaag staat nu een heel stuk beter..:
stand-na-stellen.jpg


Zie nog steeds dat m'n streepje niet helemaal verdwijnt bij het zagen, denk dat wanneer ik de fence nog meer verschuif m'n blokjes niet meer netjes tegen elkaar komen te zitten..(de fence moet ik dan weer bewegen naar links terwijl ik deze vanochtend wat meer naar rechts heb gezet)
streep-na-stellen.jpg




De combinatiehaak zegt maak je niet druk:
combinatiehaak.jpg


Bij de blokhaak zie je nog een minuscuul kiertje:
blokhaak.jpg


De laser zou eigenlijk nog 2mm naar rechts moeten om de tanden te raken maar deze kan niet verder naar rechts dus wellicht nog iets wat ik bij Ryobi kan navragen. (is meer handig dan dat ik er 100% op zou vertrouwen).
Tsja nu de vraag, verder mieren**ken of zo laten..
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zit bij foto 5 de carpenter square niet tegen de tanden van het zaagblad, waardoor je de fence niet goed afstelt?
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Heb nog even foto gemaakt uit een andere hoek..
IMG_3389.jpg


Nog een ander shot van de test met het plankje 180' omgedraaid:
IMG_3393.jpgIMG_3394.jpg
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Gaat er op lijken toch?!
Nog een trucje; neem een stukje plaatmateriaal van ± 25 cm, leg het li van je zaag en zaag er ±2 cm af> Na elke snede draai je het een slag tegen de klok in. Dit doe je vijf keer. De vijfde keer haal je dus 2 cm van het vlak waar je mee begon. Van het strookje van de vijfde snede moeten de lange kanten evenwijdig lopen. Zoniet; bijstellen en een kop thee :<) Dank voor je compliment trouwens. Gr, Hendrick
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Poeh dat is een stukje ingewikkelder dan je eerste tip ;) maar ik zal morgen nog 'ns kijken of ik nog iets hebben liggen in de schuur!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zit bij foto 5 de carpenter square niet tegen de tanden van het zaagblad, waardoor je de fence niet goed afstelt?
Hij bedoelt, als de square achter tegen de fence ligt en voor tegen de zaagtanden je niet goed kan afstellen omdat de square dan niet haaks ligt t.o.v. het zaagblad.
Ik zag later op een foto een kleiner blokhaakje als dat klein genoeg is kun je die (als die goed haaks is) beter gebruiken voor het afstellen.
Mvg, :).
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Hij bedoelt, als de square achter tegen de fence ligt en voor tegen de zaagtanden je niet goed kan afstellen omdat de square dan niet haaks ligt t.o.v. het zaagblad.
Ik zag later op een foto een kleiner blokhaakje als dat klein genoeg is kun je die (als die goed haaks is) beter gebruiken voor het afstellen.
Mvg, :).
Aahh..oke..het is idd een klein model blokhaakje..weet niet of die "breed" genoeg is om en tegen de fence te liggen en ook nog de zaagtanden te bereiken...zal morgen nog ns even kijken hoe het eruit ziet met die kleine rakker.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Aahh..oke..het is idd een klein model blokhaakje..weet niet of die "breed" genoeg is om en tegen de fence te liggen en ook nog de zaagtanden te bereiken...zal morgen nog ns even kijken hoe het eruit ziet met die kleine rakker.
Nee het moet juist niet tegen de zaagtanden maar alleen tegen de fence en het zaagblad!
Mvg, :).
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Nee het moet juist niet tegen de zaagtanden maar alleen tegen de fence en het zaagblad!
Mvg, :).
Thanks Spaander..! Ga van de week nog even verder rommelen ben dankzij al jullie tips al een heel stuk verder gekomen. Heb nog een stukplaat materiaal gevonden van 2 cm dik ga van de week kijken hoe ver mijn afwijking is.
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Ik heb een Metabo afkortzaag en kwam laatst tot de ontdekking dat ik hetzelfde probleem had. Ik heb ook gewoon, omdat ik geen andere optie zag. het Fence opnieuw gezet met een (nauwkeurige) winkelhaak. Werkte prima!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Let je ook even op met je testhout? Zo een palletplankje heeft echt geen mooie rechte zijkant. Dat tegen een fence aanleggen gaat altijd issues geven.

(Los daarvan stond de zaag echt wel uit de haak, én lijkt dit opgelost in je laatste foto's. Ik wil maar zeggen, de zaag staat nu beter ingesteld dan het hout dat je er op verzaagt)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Let je ook even op met je testhout?
Zo een palletplankje heeft echt geen mooie rechte zijkant. Dat tegen een fence aanleggen gaat altijd issues geven.

(Los daarvan stond de zaag echt wel uit de haak, én lijkt dit opgelost in je laatste foto's. Ik wil maar zeggen, de zaag staat nu beter ingesteld dan het hout dat je er op verzaagt)

Na 1x zagen heb je een rechte kant, na 4x zagen is het vierkant en na 5x zagen moet het afvalstukje stukje evenwijdig zijn.

Mvg, :).
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik zou die 5-cut test nu niet direct toepassen op een plankje dat bij aanvang 7 cm breed is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.