cycloon te zware belasting voor stofzuiger?

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zoals op het marktplein te lezen valt is mijn stofzuiger pas overleden. Het ding zat aangesloten op een cycloon. Volgens de reparateur waar ik hem heen heb gebracht is de motor erg heet geworden, en dus flink overbelast. Ik heb niets abnormaals gedaan met de stofzuiger (schuren, schuren, schuren en een keer de vloer zuigen), dus ik vraag me af: wat is de invloed van de cycloon geweest? Het kan natuurlijk prima zijn dat de schade eerder al is gedaan en zich nu manifesteert, maar toch... Ik durf de cycloon eigenlijk niet op mijn nieuwe stofzuiger aan te sluiten.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Tenzij je de slangdiameter drastisch verkleint denk ik niet dat het aan de cycloon kan liggen. Maar er zijn waarschijnlijk mensen die er zinniger zaken over kunnen zeggen :)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Onwaarschijnlijk verhaal. De cycloon werkt alleen als er er een behoorlijke luchtstroom door komt. Diezelfde lucht koelt de motor. In de praktijk zal een cycloon een zekere, geringe weerstand opwekken echter niet zoveel dat een normale bedrijfsstofzuiger daar moeite meeheeft en zal doorbranden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik met mijn vlakschuur machine bezig ben, gebruik ik een reduceer mof en als ik bezig ben zuigt de machine zich vast op het werkstuk, daarbij is de hoeveelheid lucht die dan door de stofzuiger gaat erg minimaal.
Herken je dit in jouw geval en omdat je zegt schuren, schuren, schuren en een keer de vloer zuigen, heb ik het vermoeden dat hier wel enige overeenkomst zal zijn.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Als ik schuur zet ik de stofzuiger op halve kracht, en dan valt het 'plakken' wel mee. Heeft de vlakschuurmachine (gebruik ik ook idd, Festool rts400 geloof ik dat ie heet) niet ergens een inlaat om lucht door te laten een overbelasting/-verhitting van de stofzuiger te voorkomen? Ga ik dit weekend even naar kijken.

Op zich goed te horen dat het onwaarschijnlijk is dat de cycloon oorzaak is. Klinkt ook logisch, omdat zoveel mensen er een gebruiken zonder vergelijkbare klachten. Maar ja, beter navragen dan de cycloon met een slecht gevoel op de nieuwe stofzuiger aansluiten!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mathias Wandel (yt) heeft een keer laten zien dat een cycloon zoon 30% verlies oplevert. Ik weet niet meer in welke eenheden dat was.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.