Draairichting van motor veranderen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Heren elektrotechneuten,
Hoe kan ik de draairichting van deze inductiemotor veranderen?
Ik ken de situatie met V1, V2, W1, W2 maar deze is nieuw voor mij.
Wie biedt een oplossing?

Motor1.jpg Motor2.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Volgens mijn beperkte kennis kan dat niet.
Wim.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Als er een condensator op zit kun je die draden verwisselen en anders is het misschien mogelijk om het anker andersom te plaatsen maar dat is afhankelijk het soort motor en de bouwwijze.
Niet dat ik er verstand van heb maar dit ooit eens gedaan en was toen wel wat verbaasd dat het zo simpel kon zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het staat al heel mooi in het stuk waar hstraat naar verwijst. De essentie staat in dit schetsje:

draairichting motor.jpg

Dus: Aansluitingen van de tak waar de hulpwikkeling en C in zit verwisselen (nul naar fase en fase naar nul) .Of wat soms makkelijker is: Hoofdwikkeling omdraaien qua aansluitingen.

mvg
Klaas
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Pieter...

A9A1A0B3-F227-437D-A935-92D91187CFB4.jpg
... maar ik zie geen condensator aansluiting...

Vilgens mij moet je dergelijke motor manueel op gang zetten (ik heb hier ook zo een ding liggen)
De draairichting bepaal je dan manueel door de aanzet die je geef.

Jos
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Pieter...

Bekijk bijlage 86289
... maar ik zie geen condensator aansluiting...

Volgens mij moet je dergelijke motor manueel op gang zetten (ik heb hier ook zo een ding liggen)
De draairichting bepaal je dan manueel door de aanzet die je geef.

Jos

Deze variant geldt voor motoren waar de functie hoofdwikkeling en hulpwikkeling verwisselt kan worden. Dus voor bij motoren waar deze beide wikkelingen identiek zijn.
(de mogelijkheid dat de motor van Pieter geen C heeft had ik nog niet overwogen. Op wasmachines van voor de tweede WO zaten zulke minimalistische motoren :D)


mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.