Ovale schaal

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb na weken bezig te zijn geweest met het maken van een trap en onlangs het renoveren van de keuken, waarin ik tegelijkertijd ook alle keuken apparatuur vervangen heb, weer de tijd heb gevonden voor mijn draaiwerk.
Had nog een leuk stuk esdoorn liggen, precies goed voor een ovale schaal.
Dus gisteren het ovale draaiapparaat op mijn draaibank gemonteerd, en aan de slag gegaan.
Esdoorn is erg leuk hout om te draaien, vandaar ook de keuze om er een ovale schaal van te maken.
De bijgaande foto's laten wat zien van het proces, ook van het bewerken van de bodem, en toont de schaal recht afgenomen van het apparaat.
De asafmetingen zijn 180x150mm, ingestelde excentriciteit 15mm, de hoogte is 50mm.
Moet nog gelakt worden met decoratieve acryllak.
Alvast bedankt voor het kijken.
Ad






Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ziet er weer strak uit Ad.
Het lijkt mij heel raar draaien in het begin als het werkstuk niet alleen ronddraait maar ook nog in een andere richting beweegt.
Ben benieuwd naar het eindresultaat als de lak erop zit.
Ik neem aan dat je dat ons nog gaat laten zien?
 
A

Athanor

Guest
Mooi dat je weer een fraai resultaat van je ingenieuze ovaalconstructie laat zien! Wil je dan ook nog een foto van het bovenaanzicht maken? Nu komt de ovale vorm door de perspectivische werking van de camera niet zo sterk uit de verf.


Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
@ Schrijnwerker en Fons,
Als de schaal netjes in de lak staat en droog is, maak ik er ook o.a. een bovenaanzicht foto van.
Bedankt voor de belangstelling.
Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Houthasses zei:
Mooi mechaniek voor het ovaal draaien. Lijkt me wel spannend, ik kijk naar filmpjes zoals deze [MEDIA=youtube]w5I2Yph57FI[/MEDIA] en ben verbaasd dat zoiets niet uit mekaar klapt. :shock:

Is jouw mechaniek instelbaar Ad? (om nog extremere ovalen te maken)
Wouter, met het uit mekaar klappen valt het wel mee, kan de excentriciteit nu instellen van 0 tot 17,5mm, dit betekend een maximaal verschil tussen de beide assen van de schaal van 35mm.
Kan groter, maar dan moet ik de constructie wel veranderen.
Voor grotere objecten zou dit wel nodig zijn, maar gezien ik kleinere objecten maak is dit niet perse nodig.
Groetjes, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
fototjes ovale schaal gelakt

Hier nog wat fototjes van de ovale schaal gelakt met decoratieve accryl lak op waterbasis.
Asmaten 180x150mm, hoogte schaal 50mm
Groetjes, Ad
bovenaanzicht


bodem aanzicht.


zijaanzicht.


Zit een klein scheurtje in wat dichtgelijmd is

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ad,

Dat ziet er goed gelukt uit. Een enorm excentrische schaal lijkt me ook een echte uitdaging. Op verschillde houtdraai-site;s zie je veel over "multi-axle"turning. Daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Multi-axle is niet hetzelfde als wat Ad hier doet. Multi-axle, of excentrisch draaien, is een techniek waarbij je je werkstuk een aantal keren opnieuw inspant, met een andere middellijn, bijvoorbeeld parallel aan elkaar, of door alleen aan een uiteinde het centerpunt te verschuiven. Zo worden 'ovale' (niet echt ovaal, het resultaat is in feite een samenstel van verschillende overlappende cirkelbogen) hamerstelen wel gedraaid door het eind bij het tegencenter tweemaal te verplaatsen, naar tegenover elkaar gelegen punten op een lijn door het oorspronkelijke centerpunt.

Er zijn verschillende excentrische chucks waar je dit soort dingen mee kunt doen. Axminster heeft een eenvoudige, waarmee je alleen parallelle verschuivingen kunt doen. Sorby en Escoulen hebben veel duurdere, waar je ook andere verplaatsingen van de middellijn dan alleen parallel kunt doen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Ad,

Dat ziet er goed gelukt uit. Een enorm excentrische schaal lijkt me ook een echte uitdaging. Op verschillde houtdraai-site;s zie je veel over "multi-axle"turning. Daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen.
Rick, bedankt hoor, en wat Henk hieronder schreef is helemaal correct.
Ik moet wel zeggen, dat deze tak van sport (ovaal draaien) nog niet zo populair is.
Er zijn wel wat van deze ovaal draaiapparaten op de markt verschenen de afgelopen jaren, zoals Vicmarc, Steinert, Bollinger. Vicmarc is het meest bekend daarvan, kost ook aardig wat geld om zo'n ding aan te schaffen. Om nog maar te zwijgen over het Bollinger apparaat.
Ikzelf ben zo'n 4 jaar geleden geinteresseerd in ovaal draaien, intrigreerde me enorm, en op de vraag van Kenny Burton (amerikaan) ben ik toen zo'n prototype gaan ontwikkelen, wat gebaseerd was op het idee van een ''rocking headstock''. Kreeg daar wel resultaten mee, maar niet bevredigend.
Twee jaar geleden zag ik het idee van David Springett (engelsman) wat mij aansprak door de erg eenvoudige constructie, en doeltreffend. Je ziet maar weer, het eenvoudigste idee is meestal ook het beste idee. Heb toen dit apparaat gemaakt, heb dit ontwerp ook opgestuurd naar een paar Australische en Amerikaanse forum leden, die interesse hadden om het te bouwen. Een van die forumleden heeft het ook daadwerkelijk gebouwd.
Ik wens je morgen een erg leuke dag toe in Lemmer, jammer dat het voor mij veel te ver is, ben toch al niet zo'n autorijder meer. Rij wel eens naar mij dochter Karin in Est in de betuwe voor te klussen, moet daarvoor om er te komen 120km voor afleggen, en verschrik altijd ondanks dat het op een zaterdag is, van de enorme drukte op de snelweg.
Doe iedereeen daar maar de vriendelijke groeten van mij.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.