Eiken buitenkeuken

RudyB

Nieuw lid
29 sep 2018
5
0
Hallo allemaal,

Al een tijdje mee aan het kijken op het forum maar nog nooit een bericht geplaatst.

Afgelopen zaterdag bezig geweest met mijn eerste hobby klus. Het maken van een eiken buitenkeuken voor een bbq. Nu ben ik op het punt gekomen waarbij ik de eiken planken moet behandelen, echter weet ik niet precies waarmee.

Ik wil het meubel behandelen om vergrijzing van het hout te verkopen. Hij kan in de winter ook eventueel binnen gezet worden, maar buiten onder een zeil heeft de voorkeur.

Maar nu is mijn vraag, waarmee kan ik het meubelstuk het beste behandelen? Beits, skylt ....etc.

Foto’s zullen snel volgen.
 

tuoh

Oud hout
Gebruik GEEN beits of iets dergelijks, die leggen in feite een laagje OP het hout. DE kleinste barst in deze afwerklaag is genoeg om water te laten infiltreren onder de afwerklaag. Met alle gevolgen van dien, blazen, plaatselijk verkleuren van het hout, afschilferen, etc...

Een veel beter alternatief is olie, best tungolie, dringt IN het hout, weerstaat aan uv straling, en bladdert nooit af. Enkel om de paar jaar een nieuw laagje erover en klaar is kees.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee.
Eerst Danish olie op een eiken schutting gedaan. Maar toen kwamen er allemaal zwarte plekjes. Ik denk een schimmel vanwege de olie en het eiken. Of misschien ijzer wat in de olie zit??

Daarna alles kaal geschuurd en met beits gedaan. Dat bladerde er binnen de kortste keren af.

Daarna hebben het met rust gelaten en het is nu vergrijst.
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Skylt is een top product, maar dient niet voor buitenshuis. Heb ooit een overschotje skylt als test op een bankje dat constant buiten staat gesmeerd. Binnen de kortste keer was de skylt aant afblotten
 

RudyB

Nieuw lid
29 sep 2018
5
0
Na lang zoeken heb ik osmo uv beschermingsolie besteld. Ben benieuwd naar het resultaat.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee.
Eerst Danish olie op een eiken schutting gedaan. Maar toen kwamen er allemaal zwarte plekjes. Ik denk een schimmel vanwege de olie en het eiken. Of misschien ijzer wat in de olie zit??

Daarna alles kaal geschuurd en met beits gedaan. Dat bladerde er binnen de kortste keren af.

Daarna hebben het met rust gelaten en het is nu vergrijst.

Danish oil is geen echte olie, maar een mengsel van lijnolie met vernis. Het product ligt grotendeels OP het hout. De verkleuring komt meer dan waarschijnlijk door de aanwezige lijnolie, die verkleurt buiten heel snel naar grauw.
En dat proces begint met zwarte plekjes:p

De enige (redelijk) duurzame olie voor buiten is tungolie, al de rest is huilen met de pet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.