Hammer B3 met bovenfrees spindel

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Goede morgen,

Ik ben voornemens een Hammer B3 aan te schaffen, ik heb gezien dat je als optie een een een opname kunt bijbestellen zodat er bovenfreesjes gebruikt kunnen worden.
Ik heb aardig wat bovenfreesjes verzameld en vraag mij af wat de ervaringen zijn met een dergelijke spindel.

Is er iemand op dit forum die de B3 gebruikt met bovenfreesjes?
wat is de ervaring?
is het maximaal toerental van 10000 voldoende voor freesjes van 8mm?


Groet John
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik heb niet direct antwoord op je vraag, maar mijn bovenfrees begint met een toerental van 11000. Als dat bij jou ongeveer hetzelfde is, zou je je frees gewoon eens op de traagste stand kunnen testen met diverse freesjes, dan zie je vanzelf of het voldoende functioneert. Weet niet of die ervaring 1 op 1 over te zetten op de B3 spindel, maar het kan een indicatie geven?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
dat is een mooie tip, ik zal het es proberen.
een verschil met tussen de B3 en een bovenfrees is dat de B3 waarschijnlijk niet in toerental zakt en een bovenfrees op laagste toerental waarschijnlijk wel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het lijkt erop dat je de machine nieuw gaat kopen, maar moest je toch 2dehands overwegen: niet elke B3 is standaard uitgerust met de mogelijkheid tot uitwisselen van freesassen. De mijne (helaas) niet, ik heb de aankoop van de spindel onlangs ook overwogen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het is een prijzige optie.. Maar het weegt nog altijd niet op tegen de kostprijs van een volledige alleenstaande freestafel, zelfs al bouw je die grotendeels zelf. Er wel van uit gaande dat je van een vergelijkbaar 'niveau' spreekt. Met de B3 heb je een perfecte hoogteverstelling (zeker met digitaal handwiel), zwenkbare freesas, stabiel gietijzer werkblad, goed instelbare geleider, goede stofafzuiging,... Een nadeel is dat ze er geen opvulringen bijleveren, maar die zijn makkelijk zelf te maken op jouw cnc bijvoorbeeld.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mooie machine..... En als je die ook als stationaire frees/spindle moulder gaat gebruiken heb je toch wel wat beters dan de meer reguliere freestafels/tafeltjes. Zo'n stevig werkblad en de geleider hebben toch wel een meerwaarde. In mijn optiek komt het allemaal wel veel beter tot zijn recht als je ook de zwaardere freesblokken gaat gebruiken, dan is het lagere toerental ook logischer. Grotere diameters leveren meer snelheid op bij het snijvlak. Die freesblokken zijn vaak ook een stuk veelzijdiger met verschillende instelmogelijkheden en verwisselbare messen. Alleen ook gelijk serieus aan de prijs. Freesjes voor de bovenfrees gebruiken zal afhangen van de specifieke frees, maar de meeste zullen toch liever wat meer toeren hebben.....

En de meeste bovenfrezen passen hun toerental juist aan in het gebruik zodat ze toch zoveel mogelijk het gewenste toerental blijven leveren, zeker op de lage toerentallen zullen ze die gewoon kunnen leveren. Ik zou het met een B3 meer als leuke optie zien dat je ook je 8mm freesjes kan gebruiken maar zou ook zeker rekenen met een additioneel budget voor een paar grotere freesblokken om eruit te halen wat erin zit.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
10000tr/m is voldoende om mooi freeswerk af te leveren. Heb een tijd met een felder freesmachine gewerkt met een uitwisselbare freesas voor bovenfrezen.
Niet alleen de as moet gewisseld worden, er moet ook altijd een andere aandrijfriem gebruikt worden om deze as aan te drijven.
Nog een voordeel, je kan gewoon de aanslag van de freesmachine gebruiken als geleiding indien nodig. En je hebt een GROOT werkblad ter beschikking.

Werkte er graag mee, maar dat er voor wat klein freeswerk een motor van 5pk staat te draaien is wel wat overkill.
Heb ook een paar inlegringen bij gemaakt om de freesopening te verkleinen. Een frees van 150mm diameter heeft nu eenmaal meer plaats nodig dan een freesbit van 12mm.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Bedankt voor de reacties allemaal, ik moet maar es een afspraak gaan maken bij de showroom, dan kan ik het apparaat es even goed bekijken.

gr. John
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb het systeem zoals Tuoh beschrijft. De verwisselbare as van Felder. Is een ander systeem dan dat van de Hammer. Bij de 7 reeks Felder verwisselt de ganse as van boven tot onder, inclusief de poulie waarover de riem loopt. De riem moet meegewisseld worden. Voordeel: hoger toerental. Vanaf de 9 reeks van Felder is het allemaal nog wat duurder en kan je 2 toerentallen maken op de hogesnelheidsas.

Bij de Hammer is het een systeem waarbij het bovenste gedeelte van de as wisselt. De eigenlijke as met de poulie blijft in de machine. Voordeel: is een stuk betaalbaarder, wisselen is iets sneller en eenvoudiger dan bij de Felder. Relatief nadeel: toerental ligt lager. Op de website staat een duidelik filmpje van hoe de as (of het bovenste deelte van de as) wisselt.

Dat lagere toerental is wel wat relatief.... Ik gebruik de as regelmatig. Ik heb omwille van plaatsgebrek mijn bovenfreestafel verkocht. Ik gebruik zelden een bovenfreestafel om bijvoorbeeld kantjes op te ronden ofzo... Dat doe ik met een kantenfrees. Wel gebruik ik de bovenfreestafel - of in de huidige setting de topie met de as voor allerlei kleinere projecten waarvoor het de moeite niet loont een dure beitelkop op de topie aan te schaffen. Een 45° verstekfrees of een profielfrees voor het kraalprofiel van een engelse plint koop je in de versie van een grote bovenfrees van b.v. CMT voor een fractie van de prijs van een beitelkop op de topie... Deze frezen hebben doorgaans een iets grotere diameter, wat het toerental al wat mag laten zakken. Voor massief kan je een heel eind uit de voeten met een universele beitelkop met wisselmessen op de topie (de 'F' nummers), maar ze zijn niet geschikt voor plaatmateriaal / MDF.... De bovenfrezen zijn dit wel, en zijn voor deze toepassing vaak de goedkoopste optie. Misschien bouw ik in de toekomst nog eens een mini bovenfreestafeltje, maar er zijn voorlopig -tig dringendere dingen. Je hebt met de hammer in elk geval de meest stabiele bovenfreestafel met zeer goede geleiders en een zeer goede stofafzuiging en een pennenwagen.... Misschien is hij af en toe wat overkill.....

Andere fabrikanten zoals Robland hebben een spantang die bovenop de as van de topie kan bevestigd worden, maar hun maximale toerental ligt nog een stukje lager dan dat van de Hammer. Hier is de laatsvernoemde in mijn ogen duidelijk in het voordeel.
 
Laatst bewerkt:

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Ik heb er zelf voor gekozen om, toen ik m'n B3 kocht, deze optie niet te nemen. M'n grootste argument hiervoor was dat het (als je de ruimte hebt he...) veel gemakkelijker is om meer machines met minder verschillende doelen te hebben. Bedoel daarmee dat ik m'n freestafel en zaagtafel nu perfect tezamen kan gebruiken zonder enige ombouw te doen (wat eigenlijk ook best wel vaak gebeurd). Vooral als de freestafel dan eindelijk perfect staat ingesteld, is het echt wel fijn hier niets meer aan te moeten veranderen als ik snel een paneel moet zagen.
Met de toupie (normale as) en digitaal handwiel is dit niet heeeeel erg, omdat je die relatief eenvoudig redelijk hetzelfde terug kunt instellen, maar met de hoge snelheidsas installeer je de 12mm freesjes zoals op een bovenfrees, met een spantang --> de hoogte van de freesas in de spantang is dus niet altijd hetzelfde, waardoor je aflezing op de digitale mechanische klok ook niet vergelijkbaar gaat zijn met een vorige instelling.
Het bespaart vooral enorm veel tijd als je de mogelijkheid hebt om niet met gecombineerde machines te moeten werken denk ik...
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Dag John,
Ik heb de B3 met bovenfrees spindel.
Mijn machine staat ongeveer een maand bij mij, maar had eerst de spantangen vergeten bij bestellen. Die zijn vorige week geleverd,maar nog niet kunnen testen.
Hopelijk is daar maandag tijd voor.
Wel is het zo dat als je de verwisselbare freesas bestelt, je apart ook nog een gewone freesas moet meebestellen (Art. Nr. [FONT=&quot]503-116xx)[/FONT] . Die wordt niet bijgeleverd ( vond ik maar flauw, maar dat is de Hammer politiek zeker ?)
Ik laat je weten van zodra getest.
Groeten,
Jean
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Vandaag tijd gehad om te proberen.
De riemen moeten juist gelegd worden om aan 10000 toeren te werken.
Omdat ik een klein freesje gemonteerd had kon de kap er niet meer op, waardoor je geen afzuiging hebt.
Met een groter freesje zou het wel moeten lukken.
Draait wel zeer stil en stabiel. Aangezien ik geen freestafel heb, is dit voor mij interessant.
Groeten,
Jeanriemen.jpgnaamloos.jpgbit.jpgbakje afgerond.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Alleen die 10000 toeren lijkt me erg laag met kleine freesjes
Een gewone (hand) frees draait zomaar 24000 toeren (max)
Het lijkt mij een oplossing waar je alleen gelukkig van word als je van die grote koppen er bij hebt, dan komt je wel aan je snijsnelheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.