PDA

Bekijk Volledige Versie : Kruisverdeling bij ramen

ZotVanHout
26-03-19, 08:40
Wat is de beste techniek om glas met opliggende glaslatten te verdelen, de zogenaamde kruisverdeling ?
Met mijn beperkt machinepark denk ik enkel aan aparte latten. De zijkanten frees ik onder 15. De koppen zaag ik onder dezelfde hoek. Nadeel is dat perfekt uitlijnen niet altijd zo mooi lukt.
Bij industrieel gemaakte ramen zie ik halfhoutverbindingen. Lukt mij dat zonder daartoe een speciale machine aan te schaffen ?

Ronald L.
26-03-19, 09:23
Halfhoutse verbindingen zijn prima te maken met de hand. Zaag, beitel en eventueel een grondschaaf is voldoende.

tuoh
26-03-19, 11:31
Een halfhoutverbinding is makkelijker gezegd dan gedaan bij kruisroeden met schuine zijkanten (15) Veel makkelijker is alle kruisingen in verstek te zagen, als je tenminste beschikt over een deftige afkortzaagmachine.
Bij het verstekzagen speelt het geen rol welke profilering er aan de zijkanten gefreesd word, het werkt met alle mogelijke vormen.
Uitlijnen is dan ook geen probleem meer, de verstekken dwingen alles op zijn plaats.

Even een schets.
86074

Stef van Rooijen
03-04-19, 21:11
Verlijm je ze dan kops tegen elkaar aan?

tuoh
04-04-19, 07:45
De kruishouten worden vast gelijmd op het glas, tijdens het plaatsen worden de kopse delen ook voorzien van lijm of kit.
Niet zozeer om ze tegen elkaar te lijmen, maar wel om de naden waterdicht te maken en te houden.

ZotVanHout
04-04-19, 08:17
Detail: kruishouten met dubbelzijdige plakband op het glas kleven

Charel09
04-04-19, 10:00
Detail: kruishouten met dubbelzijdige plakband op het glas kleven
bv https://www.glaswebwinkel.nl/p/dubbelzijdig-tape-wit-25-m/