Elektra beckum

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Allen,

Bij mijn zoektocht naar nieuwe houtbewerkingsmachines ben ik een zaagtafel van het merk elektra beckum tegengekomen. De zoektocht van dit forum bracht me geen antwoorden waarnaar ik op zoek was.

Deze elektra beckum is waarschijnlijk al een oud beestje en voor zover ik begrijp zijn de meeste onderdelen via Metabo nog wel te verkrijgen.
Het gaat om een UK220 type. Deze ziet er mij zeer compleet uit maar ik vind zeer weinig terug van de kwaliteit van deze machines. Wie heeft er kennis of ervaring met dit merk en dan vooral met de zaagtafels van elektra beckum?

Ik zoek er vooral plaatmateriaal mee te zagen. Voor het zwaardere werk staat er ooit nog wel een lintzaag op de planning. Al zou het mooi zijn om al wat dikker materiaal te kunnen zagen met deze zaagtafel. De bedoeling is om uiteindelijk toch zelf enkele meubelstukken ineen te kunnen zetten. Wat ik wel belangrijk vind, is dat ik lange platen kan voorzien van een 45 graden snede. Dan lijkt het het makkelijkst om het zaagblad 45 graden te kantelen i.p.v. het zaagplatform (ken de officiële naam niet).

Met vriendelijke groet.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Nog iets vergeten bij te zetten, maar ik zou het ook super handig vinden moest er een dado zaagblad op de machine passen. Gaat dat op de UK220?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ha Papui,

Die heb ik ook al een aantal jaren. Is een prima machine. De accesoires zoals de roltafel en werkblad verbreding vragen wel een goede afstelling en dat is wat priegel werk, maar eenmaal alles goed afgesteld, is het een nauwkeurige machine. Voor groot plaatmateriaal is deze eigenlijk te klein, dus als je hele platen wilt zagen, zou ik eerder een goede (inval)cirkelzaag met geleiderail kiezen. De stofafzuiging is ook matig, dus een stofmasker kan ik ook aanbevelen.
Dit model heeft een trekfunctie (je kunt de zaag door het materiaal trekken), echter heb ik die nog nooit gebruikt.

Het blad kan idd 45 graden gekanteld worden en dat is behoorlijk solide. Het is natuurlijk geen Felder of soortgelijke kwaliteit, maar in verhouding met andere machines in die klasse, denk ik dat je weinig vind dat beter presteert.
Een Dado stack gaat niet passen. De as is daar te kort voor, in ieder geval bij mij.

Kijk wel even of er speling op het zaagblad zit. Dat kan duiden op een probleem met de zaagas of lagers.
Oh ja, je moet deze bij regelmatig gebruik ook regelmatig aan de binnenzijde even uitzuigen en de wartels voor de hoogteverstelling schoonmaken en met wat vet insmeren om een soepel gebruik te houden. Ik gebruik de zaagtafel gemiddeld 2x per week en zuig deze 1x per maand uit en doe de wartels om de 6 maanden even schoonmaken en invetten.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten :)
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Dank je wel voor je reactie. Deze heeft al een heel deel vragen beantwoord voor mij. Goed om te horen dat deze machine leuk om te gebruiken is. Degene die te koop staat, kost volgens mij echt belachelijk weinig, dit is dan ook nog eens met een grote opvangzak bij voor stof. Maar deze zoek ik niet direct te gebruiken.

Al de uitbreidingen en roltafel heb ik in principe niet nodig. Mijn bedoeling was om de machine in te bouwen in een werktafel die ik zoek te maken, maar deze uitbreidingen zitten er nu bij en dit lijkt me ook handig om in eerste instantie de werktafel al te bouwen.

Momenteel ben ik ook aan het kijken naar een goede Invalzaag met geleiderail, dat komt dus wel goed.

Ga me morgen eens verdiepen in de trekfunctie. Eens kijken of dit handig kan zijn voor mij.

Wel jammer van de dado stack, dit had ik wel handig gevonden om vingerlassen te zagen.

De tip van het zaagblad ga ik zeker onthouden, alhoewel in best wel overweg kan met een poelietrekker. Op het werk moet ik wel meer lagers vervangen en motoren reviseren.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Hey Welp75,

Indien mogelijk had ik toch nog een paar vraagjes:
- tot welke dikte kan je zagen met de UK220?
- tot welke graden kan je instellen? Puur 0 tot 45 of bv. -1 tot 47?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Heb de handleiding opgezocht, daar vind je de specificaties in en misschien het antwoord op meer vragen die nog komen :)
 

Bijlagen

  • uk220NL_handleiding.pdf
    3,9 MB · Weergaven: 23

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
De zaagtafel is blijkbaar al weg. Zonde, dus maar op zoek naar een andere. Hopelijk komt er op het forum nog iets voorbij.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Elektra Beckum was eerst zelfstandig, de fabriek stond net over de grens in het Duitse Meppen
In 99 werd het overgenomen door Metabo, maar produceerde het nog machines onder eigen naam, vanaf 2006 werden de houtbewerkingsmachines van Elektra Beckum allemaal Metabo
Elektra Beckum maakten ook zaken als lasapparaten (mijn zwager heeft er een uit 2000) maar onder Metabo zijn ze daar mee gestopt
Later ging de Elektra Beckum fabriek helemaal dicht


De UK-220 heeft inderdaad de trekfunctie, vandaar ook de afkorting UK (Unterflurzug Kreissäge), qua trekfunctie wat vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Mafell Erika (al is dat een betere kwaliteit en ook ee stuk duurder)
De PK-200 en PK-250 zie je veel meer, deze hebben geen trekfunctie, PK afkorting: Präzisions Kreissäge (formaatzaag)
PK-200 heeft 1700 watt motor volgens mij
PK-250 heeft 3300 watt (op 230V) en 4200 watt (400V) motoren, en is dus duidelijk krachtiger, heeft ook meer zaaghoogte, maar is tweedehands ook een stuk duurder
De TK zaagtafels zijn typische "bouwzagen" met een plaatstalen tafel, deze hebben wel krachtige motoren, maar zijn natuurlijk niet zo precies in hun zaagwerk

Ik heb zelf een PK-200
 
  • Geweldig
Waarderingen: Mecânico

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.