hulp gevraagd revisie Scheppach vlak- vandiktebank

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Beste forumleden,

Via mijn vader heb ik van een dorpsgenoot een Scheppach HM2 vlak- vandiktebank gekregen. Deze stond ergens in een hoekje te verstoffen omdat deze niet meer naar behoren werkt. Het is een krachtstroomversie maar wanneer deze aangezet wordt draait de motor even langzaam maar stopt vervolgens en ook het wisselen van 2 draden helpt niet. Verder lijken er diverse onderdelen te missen na het vergelijken met de onderdelen lijst online.

Nu ben ik zelf niet zo bedreven in het reviseren van machines dus vroeg ik mij af of er misschien mensen/bedrijven die mij hierbij kunnen helpen of dit uit handen kunnen nemen? Uiteraard tegen een vergoeding. Ik moet keuzes maken waar ik mijn tijd aan ga besteden op dit moment en ben bang dat als ik dit allemaal zelf ga uitvogelen dat dit heel wat tijd gaat kosten. Ik zou al geholpen zijn als iemand met verstand van het apparaat mij zou kunnen aangeven wat er aan gedaan zou moeten worden, het sleutelen zelf zal mij wel lukken. Een bedrijf die dit helemaal uit handen neemt is zeker ook een oplossing.

Kunnen jullie mij hier verder mee helpen? Alvast bedankt!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Tieske,

Misschien handig als je de regio erbij vermeld. Dan kan een forumlid in de buurt je misschien op weg helpen. Ook foto's zeggen meer dan woorden. Als de motor niet goed opstart denk ik gelijk aan een defecte condensator maar daar zullen ze hier vast wel meer over kunnen vertellen. Foto's (als je ze maakt eerst op computer openen in paint dan weer opslaan. Dan staan ze niet gekeerd op het forum).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Test je de motor zonder de riem? Kun je de machine met de hand gewoon soepel rond laten draaien?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Wat er gedaan moet worden kan nogal verschillen per machine. Wat foto's zal ons helpen. Wellicht is het verstandig direct de lagers te vernieuwen als je toch bezig bent.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Heel vaag begint er bij mij een belletje te rinkelen dat ik dit ook wel eens gehad heb, en ik twijfel nu tussen 2 oorzaken, een 220 motor met een kapotte condenstor (dat is het dus in jouw geval niet) of een kapotte schakelaar.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hallo Tieske,
Je kunt het beste de bedrading aan de motor loskoppelen en dan de spanning meten als je de schakelaar inschakelt.
deze moet dan op alle drie de fasen tussen de 380 en 400 volt zijn.
als het niet zo is dan ga je terug kijken of er wel 400 volt uit de schakelaar komt, misschien zit er wel aangekoekt stof op de contacten
en door het lang stil staan werkt dat isolerend met het gevolg dat je niet op alle fasen 400 volt hebt.
Ik repareer nog al wat houtbewerking machines en het is een veel voorkomende storing.
verder veel succes en de groeten uit Schijndel.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Dankjewel voor jullie antwoorden! De regio waar de machine staat is in Maas&Waal (ten westen van Nijmegen) en ikzelf woon in de regio Arnhem. Dat is meteen ook de reden dat ik nu even geen foto's kan verzorgen maar dat ga ik zo snel mogelijk proberen te regelen. De motor is wel getest zonder riem, dus dat is al getest. De spanning meten net voor de motor is denk ik het volgende wat ik ga proberen!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je probeert een 3 fase motor op 2 fases te laten lopen, dan bromt deze behoorlijk. Schakel je dan niet af, dan verbrandt er een wikkeling.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Nee ster of driehoek maakt niet uit. Je meet wel door 2 of 1 spoel dus de weerstand in ster of driehoek zal anders zijn maar moeten wel gelijk zijn onderling.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Bij een driehoek moet volgensmij meten tussen twee wikkelingen en bij een ster tussen de wikkeling en de nul.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Klopt als je het heel zuiver wilt meten dan kabels los doorverbind plaatjes eraf en elke wikkeling meten. En naar aarde. Voor een snelle indicatie meten op de aansluitdraden van relais of schakelaar naar motor.
Om te constateren of een motor van 160 of 200kw kapot is haal ik wel alles los en pak er nog een megger bij.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Voor dat soort vermogens heb collega’s (ik werk momenteel op een slbverwerkingsinstallatie). :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.