cycloon zuigkracht minder en niet alles in de opvangbak

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Goedemorgen,

Ik heb deze week voor mijn festool stofzuiger een cycloon gemaakt. Houten bak, met daarboven een verkeerspylon op zijn kop op en het een en ander met elkaar verbonden, zoals je hier al genoeg voorbeelden voorbij hebt zien komen.

Echter ik ben nog niet tevreden. Ik vind de zuigkracht onvoldoende, lijkt minder dan met cycloon en nog niet alles komt in de opvangbak terecht maar een deel nog gewoon in de zak.

Wellicht is de oorzaak, dat ik de verbinding tussen de stofzuiger en de cycloon met 70 mm buis heb gemaakt. Zou dit de oorzaak van beide problemen kunnen zijn?? Door de grotere buis, kan er nog makkelijk stof niet naar beneden vallen maar in de zuiging in de grote opening van buis terecht komen. Kan het ook zo zijn, dat door de wat grote diameter de zuigkracht afneemt.

Wie heeft er een verklaring? Ik heb nu even geen foto, maar die kan ik later vandaag nog wel maken.

Groet,

Ad
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een verkeerspylon op zijn kop op en het een en ander met elkaar verbonden

Is dat een omschrijving van hoe het er uit ziet of daadwerkelijk wat je gebruikt hebt ? want bij het laatste denk ik dat dit de oorzaak is
Begin maar eens met foto's lijkt me
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Zo dan nu eerst maar even de foto's bijplaatsen
 

Bijlagen

  • IMG_20190317_172310023.jpg
    IMG_20190317_172310023.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 356
  • IMG_20190317_172258023.jpg
    IMG_20190317_172258023.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 358

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een creatief stukje huisvlijt, maar of dit nou gaat werken ? volgens mij komt de hoek hoe alles binnen komt nogal nauw
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
De hoeken van 90 graden zijn nogal slecht voor de airflow, hierdoor ontstaat er veel frictie en knalt de luchtdruk naar beneden. Verder verwacht ik dat de OSB niet lucht dicht is, en je hierdoor een lek krijgt.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
De hoeken van 90 graden zijn nogal slecht voor de airflow, hierdoor ontstaat er veel frictie en knalt de luchtdruk naar beneden..
De doorsnede van de PVC buis is 3 á 4 maal groter dan die van de afzuigslang, de luchtstroomsnelheid dus 3 á 4 maal lager. Vanwege de lage(re) snelheid maakt de hoek van de (toch best wel een beetje afgeronde, iig aan de buitenkant) bocht minder uit.
Vanzelfsprekend zal het geheel aan extra bochten, buizen, koppelingen en natuurlijk de cycloon zelf een extra lucht weerstand opleveren t.o.v. een standaard afzuiging en minder resultaat hebben. Vaak is er een hogere zuigkracht nodig,
Waarom er nog stof in de stofzuiger zelf komt komt wellicht hoe de slang in de cycloon zelf gemonteerd is, dat is aan de buitenkant op de foto niet te zien.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Een pion van Heijmans!
Waarom koop je niet gewoon zo'n heel goedkoop ding van n chinese website? max €30?
Nu zit je uren te hannesen met tape en kit.

Andere vraag, hoe haal je de spaanders uit die OSB doos?
Een plaatje met een voorbeeld

 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hey Dulcinea,

Dat ziet er inderdaad knap uit, maar de diameter van de buis (en de haakse bochten helpen allemaal niet). Hoe dan ook is het ontwerpen (en schalen) van een cycloon nog wel een aardige klus en ik vraag me zeer af of de binnenafmetigen van de gebruikte kegel wel een optimale afscheiding geven. Ik heb zelf naar het voorbeeld van Bill Penz een grote cycloon gemaakt, en dat zou ik zo weer doen, maar voor mijn stofzuiger heb ik zo'n elcheapo ding uit China gekocht. Werkelijk ideaal en daarvoor kun je het gedonder niet hebben.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Dat bedoel ik, daar ga je toch niet zelf voor zitten klooien, en dan werkt het ook nog eens niet.
Ik snap de euforie ook wel als je iets compleet zelf maakt én het werkt.
Maar zo'n ding als dit valt bijna geen eer aan te behalen joh.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik vind het een moedig project! Erg leerzaam ook. De reacties zijn vooral gericht op het ventileren van ieders eigen slimme keuzes en dragen weinig bij aan de vraag van topicstarter:rolleyes:

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De reacties zijn vooral gericht op het ventileren van ieders eigen slimme keuzes en dragen weinig bij aan de vraag van topicstarter:rolleyes:

Fons

Fons, lees pagina 1 eens....de meeste reacties dragen wel degelijk bij aan de een oplossing/waar het probleem ligt
Ik vind dat je met je uitspraak een hoop mensen te kort doet
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga met de tips toch nog een keer aan de gang om het netjes te krijgen Die pylon had ik nog liggen en ik was in een verleden al een bezig geweest Ik was al wat bang, dat de verkeerde instroomhoek invloed zou hebben. Ik ben het met iedereen eens, dat als je de tijd rekent, het zelfmaken niet loont..maar maken we niet allemaal van tijd tot tijd zaken, die je als je alle uren rekent niet uitkunnen. Maar waar we dan wel de lol van hebben om het helemaal naar eigen zin te maken. Of gewoon zelf maken omdat het kan............naar de winkel rennen is altijd een makkelijke oplossing.

Groet,

Ad
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
@Sjoerd: In tegenstelling tot mijn antwoord hierboven heb ik vanmorgen toch nog even naar de aanbieding, waar je me op attent maakte Nu bleek ik nog een welkomstkorting te kunnen krijgen, waardoor ik deze cycloon voor 13,20 euro kon kopen. Toch maar gedaan. Bedankt.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga met de tips toch nog een keer aan de gang om het netjes te krijgen Die pylon had ik nog liggen en ik was in een verleden al een bezig geweest Ik was al wat bang, dat de verkeerde instroomhoek invloed zou hebben. Ik ben het met iedereen eens, dat als je de tijd rekent, het zelfmaken niet loont..maar maken we niet allemaal van tijd tot tijd zaken, die je als je alle uren rekent niet uitkunnen. Maar waar we dan wel de lol van hebben om het helemaal naar eigen zin te maken. Of gewoon zelf maken omdat het kan............naar de winkel rennen is altijd een makkelijke oplossing.

Groet,

Ad

idd het maken maakt het juist mooi. En afgelopen week heb ik zelf een cycloon voor mijn stofzuiger gemaakt. Reden was ook dat ik niet lang wou wachten en het materiaal had ik wel liggen.
En zo kon ik ook proberen of ik überhaupt wel een kegel kon maken, wat ik nog nooit gedaan had.
(Helaas nog geen foto van)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
@Sjoerd: In tegenstelling tot mijn antwoord hierboven heb ik vanmorgen toch nog even naar de aanbieding, waar je me op attent maakte Nu bleek ik nog een welkomstkorting te kunnen krijgen, waardoor ik deze cycloon voor 13,20 euro kon kopen. Toch maar gedaan. Bedankt.

Ik heb hem op die dag besteld (19 maart) en eergisteren (27 maart) binnengekregen. bijzonder snel vanuit het verre china :) Kwaliteit ziet er goed uit, beter als waar ik het zelf voor kan in ieder geval...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.