compressor blijft lopen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Grrrr. Mijn Grote Gele Gevaarte, een Stanley staande compressor, weet van geen ophouden. Hij blijft lopen, en de druk bouwt zich niet verder op dan 7 bar, dus ik vermoed dat het daar aan ligt. Ook met de slang er af blijft hij lopen. De garantie is al een jaar om...

https://www.toolmax.nl/stanley-compressor-d-270-10-100v-2-5pk-100-ltr.html

Wat is de volgende stap? Zwart plastic er af halen en met zeepsop kijken of ik ergens een lek kan vinden? Horen doe ik niets, want deze olievrije compressor is bepaald niet stil...
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Hmm, dit volg ik even. Mijn Iets Minder Grote Gele Gevaarte bleef laatst ook al lopen tot het ontlastventiel open sloeg. Die moest ik handmatig dichtduwen en dan gebeurde hetzelfde weer opnieuw. Gelukkig daarna toch ineens niet meer. Ik ben benieuwd waar dat aan zou kunnen liggen.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Hmm, dit volg ik even. Mijn Iets Minder Grote Gele Gevaarte bleef laatst ook al lopen tot het ontlastventiel open sloeg. Die moest ik handmatig dichtduwen en dan gebeurde hetzelfde weer opnieuw. Gelukkig daarna toch ineens niet meer. Ik ben benieuwd waar dat aan zou kunnen liggen.
Dat is de pressostaat die laat de comprtessor afslaan als de druk hoog genoeg is. is die kapot dan slaat hij niet meer af en blijft doorlopen.

fred
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
bij 7atm uitzetten en kijken hoelang hij lucht houd.
is dit goed, of is er nauwelijks lekkage, dan kunnen versleten zuigerveren de oorzaak zijn.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Er zijn er dus meer met compressor problemen :(
Het gele gevaarte (PowerPlus 50 liter met dubbele cilinder) blijft hier ook door pompen en er ontsnapt lucht uit een onderdeeltje wat ik niet weet wat het is en bij de prestostaat zo ver ben ik moet het nog verder onderzoeken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dat is de pressostaat die laat de comprtessor afslaan als de druk hoog genoeg is. is die kapot dan slaat hij niet meer af en blijft doorlopen.

fred

Dat is een beetje kort door de bocht. Vaak kun je het afslaanmoment instellen en dat dit door vuil of temperatuurverschillen is veranderd. Vaak zit er op de compressor een instelschroefje om dit moment in te stellen. Ik zou dat eerst proberen. Als dat niet werkt, dan is er mogelijk iets kapot.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
1:hoor je lucht ontsnappen. Zo ja, waar ontsnapt de lucht. Kan een lek zijn (koppeling of dergelijke, defect onderdeel (zoals afblaasventiel) of veiligheidsklep die opent door te hoge druk. Bij lek, herstellen indien mogelijk. Indien defect onderdeel: vervangen. Veiligheidsklep die afblaast kan defect zijn maar ook al hogergenoemde presseostaat (drukschakelaar) die niet uitschakelt kan oorzaak zijn.
2: Er ontsnapt geen lucht en er is weinig of geen drukopbouw. Oorzaak is defecte compressor. Een defecte compressor kan verschillende oorzaken hebben: lekkende kleppen, zuigerringen versleten, overbrenging...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, de druk was van 7 naar 5 bar teruggelopen. Ik hoor geen lucht ontsnappen. Een poging de zwarte kap er af te halen strandde op het feit dat de bovenkant met kruiskopschroeven vast zat, wat geen probleem was, maar de onderkant met 3 zeskantboutjes in hele kleine en hele diepe gaten. Daar heb je sleutels voor, maar ik heb die nog niet in de juiste maat, morgen weer even langs de Pehavo dus...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Opengrmaakt, ligt er een plastic schoepenwiel wat kennelijk de krukas moest koelen los, en er viel een boutje uit. Het schoepenwil is kapot, deels gesmolten, het bevestigingsgat gesmolten en ook aan de zijkant nogal beschadigd doordat het waarschijnlijk een tijd heeft rondgedraait met een hete bout en dus tegen de tank o.i.d. is aangeslingerd.
Vanaf de cylinder loopt een aluminium buisje de tank in, waardoor de lucht naar binnen gaat. Vlak voor dat de tank ingaat takt er een 6 mm stevig plastic slangetje af, wat naar de pressostaat / 240V schakelaar gaat. Daar zit ook een gat in, lijkt een mechanische beschadiging, wellicht ook door dat schoepenwiel. Ik voel daar lucht door naar buiten komen, dus dat is wellicht de directe oorzaak dat hij niet goed functioneert.

Overigens ben ik niet onder de indruk van de constructie, de motor is volledig open, als een wasmachinemotor.

Jammer, want qua vorm was dit een ideaal model.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nou, ik ben er niet kapot van. Slangetje gerepareerd (dun ijzerdraad er om heen, geïmpregneerd met 2K lijm, nog een laag ijzerdraad, nog een laag 2K lijm), maar na een kwartier is de druk van 2 naar 9 bar gestegen en lijkt dan niet of slechts zeer langzaam verder te gaan. Dat is eigenlijk veel langer dan ik zou verwachten van een 2 pk compressor en een 100l tank. Ik ben bang dat het tijd wordt voor een andere.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De meeste goedkope compressors gaan niet veel hoger dan 8 bar. Als je met een enkele trap meer comprimeert dan 10 bar heb je zo veel warmteontwikkeling dat je rendement sterk terug loopt. Als de druk in je tank oploopt, gaat de drukverhoging steeds langzamer.
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
ik had hetzelfde probleem met een kleine compressor van Stanley. Nieuwe "reed valve's" gestoken en opgelost. De compressors zonder olie krijgen in de cylinderkop roestvorming door de aangezogen lucht en daardoor worden de "Reed valve's " in- en uitlaatkleppen beschadicht. kostprijs +/- 10€ , besteld via E-Bay en een paar uurtjes werk. Is terug zo goed als nieuw. Waarom een paar uurtjes werk? Eens dat de zaak uit elkaar is , is het het moment om alles eens grondig te reinigen en te smeren.
Tip 1; Bij demontage goed en veel foto's nemen, dan kan je bij montage niks mis doen.
Tip 2; Regelmatig wat WD40 in de aanzuig spuiten helpt om het probleem uit te stellen.

Veel suc6 nog
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat slangetje gewoon vervangen. Dat lekt nu nog steeds. Op de ingang van je tank zit een terugslagklep. Daar zit dat slangetje op aangesloten. Als je pressostaat je compressor afschakelt, gaat er in de pressostaat een klepje open, zodat de compressor en de leiding voor de terugslagklep drukloos worden. Dit zorgt er voor dat je compressor drukloos kan aanlopen. Wat was de fabrieksinstelling van je pressostaat? Zeker bij olievrije compressoren is 6 in 8 uit een betere instelling. Door de hitte van het comprimeren verlies je daarboven heel veel werkelijke opbrengst.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een gebruikte Atlas Copco LE 6 op de kop getikt, 3 pk, 150 l tank (liggend, een kort maar dik model, het is nog een heel compact dingetje), 400V, oliegesmeerd en voorzien van allerlei zaken die die Stanley niet had: een echt luchtfilter, de motor/pompcombinatie is via rubbers ontkoppeld van de tank en het geheel straalt aan alle kanten kwaliteit uit. Geluidsniveau gemeten als 63 dB via een app, dat is echt wel een aanmerkelijk verschil.
Nu nog even een langer snoer regelen en een snelkoppelingsadapter, en ik word helemaal gelukkig.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Goeie keuze , fijne compressors .
Ik heb een gebruikte Atlas Copco LE 6 op de kop getikt, 3 pk, 150 l tank (liggend, een kort maar dik model, het is nog een heel compact dingetje), 400V, oliegesmeerd en voorzien van allerlei zaken die die Stanley niet had: een echt luchtfilter, de motor/pompcombinatie is via rubbers ontkoppeld van de tank en het geheel straalt aan alle kanten kwaliteit uit. Geluidsniveau gemeten als 63 dB via een app, dat is echt wel een aanmerkelijk verschil.
Nu nog even een langer snoer regelen en een snelkoppelingsadapter, en ik word helemaal gelukkig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.