PDA

Bekijk Volledige Versie : Cirkelzaag kopen

Stef van Rooijen
12-03-19, 08:42
Ik ga vanmiddag kijken bij een 2e hands cirkelzaag. Heeft iemand nog tips waar ik bij een oudere zaag speciaal op moet letten?

Willempie
12-03-19, 13:23
Voelen of het blad speling heeft en een uitproberen hoe die zaagt .

Willem

Hubert
12-03-19, 15:37
Kijkend naar mijn eigen zagen kan ik aanvullen: Met een liniaal controleren of de zool in alle richtingen vlak is en of de hoogteverstelling goed en soepel werkt.

Superkees
12-03-19, 16:34
Check of het spouwmes er bij zit.

Bijtel
12-03-19, 18:15
Wat voor merk/type?

- Controleer haaksheid blad met een kleine winkelhaak.
- kijken of er vonken door de ventilatiesleuven zichtbaar zijn als je hem aanzet.

svenskapelsin
12-03-19, 20:08
Wat voor merk/type?
- kijken of er vonken door de ventilatiesleuven zichtbaar zijn als je hem aanzet.

Dat is toch vrij normaal bij de meeste motoren met koolborstels? Ander is er veel gereedschap van mij al bij aanschaf versleten geweest.

Stef van Rooijen
13-03-19, 22:12
Dank voor jullie tips.
Het is een Rapid 380 volt. Ben er langs geweest. Machine ziet er goed uit en er zit een spouwmes bij. Bedoel je met de zool het tafelblad van de zaag? Deze is van gietijzer en vlak. Mag ik er vanuit gaan dat standaard zaagbladen op nagenoeg alle machines passen of is daar veel variatie in? (diameter, boringen voor de flens etc.Blad is recht.

city17
13-03-19, 22:20
Ik denk dat er misschien wat verwarring was tussen cirkelzaag en (cirkel)zaagtafel. Wat betreft de zaagbladen, als de as een afwijkende maat is kun je een reduceerring gebruiken, dus dat is in principe geen probleem.