PDA

Bekijk Volledige Versie : Schakeling elektromotor

keestenk
12-03-19, 08:08
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik mijn vraag in het goede subforum stel.

Voor de hobby ben ik begonnen aan de bouw van een kleine tafelzaag (naar het idee van Cosmas Bauer https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=c9Aib3Yl8PM).
Hiervoor gebruik ik de elektromotor van een cirkelzaag. Nou weet ik wel een klein beetje hoe zo'n motor werkt maar ik ben helaas geen elektriciŽn.

Ik wil het liefst zonder al te veel poespas van motor naar stopcontact. De snelheidsregelaar mag er wat mij betreft tussenuit (ervanuitgaande dat de motor dan zijn volle snelheid zal gaan draaien). De switch voor het aan en uit schakelen wil ik vervangen voor onderstaande switch.
85644
85646
85645
85647
85648
85649

Heeft ťťn van jullie tijd en zin om mij uit te leggen hoe ik dit het beste kan doen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Kees

chevy66
12-03-19, 08:23
Als je zoekt op universeel of serie motor, krijg je de antwoorden die je zoekt.

keestenk
12-03-19, 09:14
Ik zie dat de blauwe en zwarte draad op de stator zijn aangesloten. De witte draad zit aan een koolborstel. Wat is + en wat is - en wat is ground? Kan ik alles hier in principe tussenuit halen? Of zitten er in de snelheidsregelaar en schakelaar bijvoorbeeld nog doorsmeltbeveiligingen voor de motor?

Groeten,
Kees

chevy66
12-03-19, 10:59
Je moet de ontstoringscondensator behouden. Je hebt geen aarde op je zaagmachine, die is dubbel geisoleerd.

keestenk
12-03-19, 12:18
Ik heb als ik het goed zie dus alleen blauw en zwart nodig? De ontstoringscondensator zit mij m'n schakelaar?