Motorheftafel als machineonderstel: ergonomisch en plaatsbesparend

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zoals zovelen heb ik ook niet heel veel plaats in mijn werkplaats en daarom ben ik vaak op zoek naar manieren om mijn ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Voor mijn Inca vlak/vandiktebank had ik daarom een laag onderstel op wielen gemaakt, zodat ik deze onder mijn werkbank kon rijden. Het nadeel daarvan is dat de werkhoogte eigenlijk te laag was. De Inca is vervangen door een grotere Metabo. Dat was de aanleiding om het nu eens beter aan te pakken. Op Marktplaats liep ik tegen een zeer solide zelfgemaakte motorheftafel. Dat leek mij de ideale basis doordat deze in hoogte in te stellen is.

IMG_3310.jpg

De heftafel staat hier ondersteboven, want dan kan ik gemakkelijker bij de hendel. Het nadeel was dat deze geen wielen had. Het onderstel was van stevig metaal, dus een dus een paar gaatjes boren:

IMG_3308.jpg

De motor van de vlak/vandiktebank stak onder de behuizing uit en daarom heb ik een uitsnede in de heftafel moeten maken.

IMG_3312.jpg

Vervolgens de Metabo op de heftafel gemonteerd.

IMG_3322.jpg

IMG_3321.jpg

IMG_3324.jpg

De hoogteinstelling werkt goed. Het eerste stukje is net te zwaar om het met 1 hand te doen, maar daarna kun je de vandiktebank gemakkelijk met 1 hand omhoog draaien. De metabo staat ook zeer stabiel. In de richting van het schaven is er geen enkele beweging en van links naar rechts een heel klein beetje.

En nu past de Metabo wel onder mijn werkbank.

IMG_3318.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Vroeg me al af waarom de poten van de Metabo verwijderd waren, op de achtergrond van een foto onlangs :p Leuke oplossing! Ik heb een tijdje naar grotere exemplaren zitten kijken om een groot werkblad op te monteren, met als doel de lage plafondhoogte te compenseren als ik grotere werkstukken maak. Maar die dingen zijn echt te kostelijk :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Mooie praktische oplossing hoor!

Vroeg me al af waarom de poten van de Metabo verwijderd waren, op de achtergrond van een foto onlangs :p Leuke oplossing! Ik heb een tijdje naar grotere exemplaren zitten kijken om een groot werkblad op te monteren, met als doel de lage plafondhoogte te compenseren als ik grotere werkstukken maak. Maar die dingen zijn echt te kostelijk :rolleyes:

Je zou op marktplaats eens kunnen kijken naar ziekenhuisbedden, relatief makkelijk om te bouwen als montagetafel
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vroeg me al af waarom de poten van de Metabo verwijderd waren, op de achtergrond van een foto onlangs :p Leuke oplossing! Ik heb een tijdje naar grotere exemplaren zitten kijken om een groot werkblad op te monteren, met als doel de lage plafondhoogte te compenseren als ik grotere werkstukken maak. Maar die dingen zijn echt te kostelijk :rolleyes:

Ja, het is heel handig en ergonomisch doordat je de juiste hoogte in kunt stellen. Je kunt dit systeem ook gebruiken voor andere machines, zoals een zaagtafel. Die zet je dan zo op de hoogte dat je een werkbank als outfeed tafel kunt gebruiken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Handige oplossing, Luuk. Hoe bevalt de Metabo trouwens vergeleken met de Inca?

Mocht iemand nog zo'n heftafel weten te bemachtigen, dan is dit welk een leuke video voor wat inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=IBX-AtmSFJA

De Metabo heb ik nog niet veel gebruikt, dus kan er nog niet veel over zeggen. De Inca is wat beter gebouwd, maar de Metabo is wat beter geschikt voor lange planken, omdat de tafels en langsgeleider langer zijn en het vermogen hoger. In wat details is de Metabo wat doordachter, bv om de tafels te stellen. Maar daar tegenover staat dat de Metabo irritante microrswitches heeft. Dat maakt dat je de Metabo niet zonder precies geplaatste afzuigkap kunt gebruiken. Een ander voordeel is dat de Metabo wisselmessen gebruikt en dat maakt het afstellen van de messen veel gemakkelijker. De wisselmessen zijn dubbelzijdig te gebruiken en kosten net zo veel als 2 slijpbeurten, dus niet duurder in gebruik. Voor klein schaaf/vlakwerk heeft de Inca mijn voorkeur, maar voor groter werk de Metabo.

Handige video om zelf een heftafel te maken:

 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb een tijdje naar grotere exemplaren zitten kijken om een groot werkblad op te monteren, met als doel de lage plafondhoogte te compenseren als ik grotere werkstukken maak. Maar die dingen zijn echt te kostelijk :rolleyes:


Mss een beetje laat maar bij de HBM hebben ze oa deze:
HBM 100 Motorheftafel - ZWART

1598530280321.png


Zelf eentje gehaal bij Cranenbroek: €100 en 800 Kg max gewicht...
Doordat deze veel compacter is moet jezelf een grotere basis en blad fabriceren. Ben er nog niet aan begonnen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De Metabo heb ik nog niet veel gebruikt, dus kan er nog niet veel over zeggen. De Inca is wat beter gebouwd, maar de Metabo is wat beter geschikt voor lange planken, omdat de tafels en langsgeleider langer zijn en het vermogen hoger. In wat details is de Metabo wat doordachter, bv om de tafels te stellen.

De verstelling van de invoertafel is anders behoorlijk kut. Bij het doorvoeren van flinke/zware stukken heb ik meermaals mijn vingers tussen het hout en de rode verstelknop gehad. Bovendien loopt de verstelling erg zwaar en is het door de constructie altijd weer lastig die stofkap eronder te krijgen (met die uitsparingen precies onder de kruising tussen de assen).

Misschien user error, maar ik vind de hendelverstelling op de Jet stukken beter (en botersoepel).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Let bij die motorheftafels wel op de afmetingen. Die laatste van HBM heeft een oppervlakte van 68 x 37 cm. Daar kun je wel een machine op zetten, maar is te klein om er een werktafel van te maken.
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
De verstelling van de invoertafel is anders behoorlijk kut. Bij het doorvoeren van flinke/zware stukken heb ik meermaals mijn vingers tussen het hout en de rode verstelknop gehad. Bovendien loopt de verstelling erg zwaar en is het door de constructie altijd weer lastig die stofkap eronder te krijgen (met die uitsparingen precies onder de kruising tussen de assen).

Misschien user error, maar ik vind de hendelverstelling op de Jet stukken beter (en botersoepel).
Heb ik persoonlijk ook geen last van
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Vroeg me al af waarom de poten van de Metabo verwijderd waren, op de achtergrond van een foto onlangs :p Leuke oplossing! Ik heb een tijdje naar grotere exemplaren zitten kijken om een groot werkblad op te monteren, met als doel de lage plafondhoogte te compenseren als ik grotere werkstukken maak. Maar die dingen zijn echt te kostelijk :rolleyes:
Ik heb een motorheftafel van HBM en heb het vaak overwogen om hem te integreren in een werktafel. Maar de heftafel is van zichzelf al 175 kilo, en staat op ijzeren wieltjes en geeft bij verrijden gemene krassen. Ik heb nu mijn oude werkbank op een verrijdbaar onderstel van HBM gemonteerd. Veel prettiger en ik heb mijn zaagtafel ook op zo'n onderstel staan. Echt een aanrader.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.