Luchtfilter

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi allen,

Ik ben van plan een (simpel) zelfgemaakte luchtfilter te maken voor in de werkplaats. Ik heb wat onderzoek gedaan en kwam er achter dat het goed mogelijk is met een ventilator en een (HEPA)filter. Zo iets als dit:

186118450b4cdc01d2526ad6f95f8b65


Nu vraag ik me alleen af waar ik zulke filters kan verkrijgen. Het liefst een HEPA filter. Hebben jullie enig idee? De afmeting is om de nabij 40x40cm.

Groet, AHK
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De filters op je foto zijn amerikaans en iets groter dan 500 x 500 mm. Ik gebruik filters voor een overdrukcabine. Dat zijn wel platte cassette filters, maar ik weet niet of die ook in jouw maat verkrijgbaar zijn.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste AHK,

De unit die jij op de foto laat zien is geen fijnstof filter.
Je mag best proberen zoiets in elkaar te zetten, maar voor een fijnfilterunit heb je toch echt andere filters nodig.
Ik raad je af dit soort filters te gebruiken, want die houden echt geen fijnstof tegen.
Een HEPA natuurlijk wel, maar daar krijg je met een simpele ventilator weer geen lucht doorheen.

Als je wilt kan ik je verder helpen.
Stuur maar een pb.

Groet, Kor
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Verder is de getoonde ventilator uiteraard ongeschikt. Dat ding gaat zijn lucht halen in de hoeken (weg van de minste weerstand), er zal geen - noemenswaardige - luchtstroom door het filter lopen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi Kor,

Dank voor je bericht. Op diverse (Amerikaanse) websites heb ik gelezen dat deze filters wel degelijk fijnstof vasthouden. Ik heb nu Merv 13 filters via Amazon gekocht.

Ik wil een filter aan de voor- en achterkant plaatsen in de hoop dat dit alle fijnstof vasthoudt. Ik heb twee ventilators 1900 m3/h via Marktplaats op de kop getikt voor een prikkie.

Beste AHK,

De unit die jij op de foto laat zien is geen fijnstof filter.
Je mag best proberen zoiets in elkaar te zetten, maar voor een fijnfilterunit heb je toch echt andere filters nodig.
Ik raad je af dit soort filters te gebruiken, want die houden echt geen fijnstof tegen.
Een HEPA natuurlijk wel, maar daar krijg je met een simpele ventilator weer geen lucht doorheen.

Als je wilt kan ik je verder helpen.
Stuur maar een pb.

Groet, Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hoi Kor,

Dank voor je bericht. Op diverse (Amerikaanse) websites heb ik gelezen dat deze filters wel degelijk fijnstof vasthouden. Ik heb nu Merv 13 filters via Amazon gekocht.

Ik wil een filter aan de voor- en achterkant plaatsen in de hoop dat dit alle fijnstof vasthoudt. Ik heb twee ventilators 1900 m3/h via Marktplaats op de kop getikt voor een prikkie.

AHK,

MERV 13 is een klasse volgens de Amerikaanse Ashrae 52.2 standaard.
Deze klasse is ongeveer vergelijkbaar met een F7 volgens de Europese EN779 standaard.

Een F7 filter houdt onvoldoende fijnstof tegen, daarom gebruik ik F9.
Nadeel is, dat hoe hoger de filterklasse is hoe dichter de structuur van het medium en daarmee een hogerere weerstand over het filter.
De F9 die ik gebruik heeft een groot filteropppervlak om lagere weerstand te hebben. Een simpele slakhuis ventilator kan daarom functioneren.
Een F7 zal ook minder lang meegaan. Minder filteroppervlak raakt namelijk sneller vol.

Natuurlijk doet een F7 wel wat, maar je ziet niet wat er gebeurt, deeltjes <3 micron zijn niet met het oog waarneembaar.
Als je echt een goede investering wilt doen, raad ik je aan toch betere filters te gebruiken.

Groet, Kor
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
AHK,

MERV 13 is een klasse volgens de Amerikaanse Ashrae 52.2 standaard.
Deze klasse is ongeveer vergelijkbaar met een F7 volgens de Europese EN779 standaard.

Een F7 filter houdt onvoldoende fijnstof tegen, daarom gebruik ik F9.
Nadeel is, dat hoe hoger de filterklasse is hoe dichter de structuur van het medium en daarmee een hogerere weerstand over het filter.
De F9 die ik gebruik heeft een groot filteropppervlak om lagere weerstand te hebben. Een simpele slakhuis ventilator kan daarom functioneren.
Een F7 zal ook minder lang meegaan. Minder filteroppervlak raakt namelijk sneller vol.

Natuurlijk doet een F7 wel wat, maar je ziet niet wat er gebeurt, deeltjes <3 micron zijn niet met het oog waarneembaar.
Als je echt een goede investering wilt doen, raad ik je aan toch betere filters te gebruiken.

Groet, Kor

Dank voor je duidelijke reactie. Welke filters zou jij dan toepassen en waar zijn deze te verkrijgen?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb een andere (vergelijkbare) ventilator gekocht. Maar jouw opmerking is makkelijk te verhelpen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=FAkM4W_9aC8
Toch niet hoor. Deze ventialtoren zijn niet ontworpen om (onder)druk op te bouwen. Ze zijn ontworpen om lucht te laten circuleren. In dit filmpje gaat de lucht gewoon binnen de 'doos' rondgeblazen worden (waarna de venti ook nog eens te warm zal lopen, maar dit ter zijde).

Pas op, het zal wel allemaal - een beetje - werken, maar een echte slakkenhuisventilator (die in Wietland toch echt niets kosten :) ) blijft het aangewezen toestel.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dit filter zal inderdaad niet alles tegenhouden maar alles wat ie tegenhoudt is mooi meegenomen. Om de stof toch wat beter te bestrijden ben ik overstag gegaan en heb ik een slakkenhuis ventilator (750m3) aangeschaft. Ik heb al wat offertes opgevraagd voor hepa filters en deze wacht ik af.

Bedankt voor al jullie informatie en het meedenken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
AHK,

MERV 13 is een klasse volgens de Amerikaanse Ashrae 52.2 standaard.
Deze klasse is ongeveer vergelijkbaar met een F7 volgens de Europese EN779 standaard.

Een F7 filter houdt onvoldoende fijnstof tegen, daarom gebruik ik F9.
Nadeel is, dat hoe hoger de filterklasse is hoe dichter de structuur van het medium en daarmee een hogerere weerstand over het filter.
De F9 die ik gebruik heeft een groot filteropppervlak om lagere weerstand te hebben. Een simpele slakhuis ventilator kan daarom functioneren.
Een F7 zal ook minder lang meegaan. Minder filteroppervlak raakt namelijk sneller vol.

Natuurlijk doet een F7 wel wat, maar je ziet niet wat er gebeurt, deeltjes <3 micron zijn niet met het oog waarneembaar.
Als je echt een goede investering wilt doen, raad ik je aan toch betere filters te gebruiken.

Groet, Kor

Wat is dan precies het verschil tussen een F7 en een F9? In documentatie die ik heb gevonden is het verschil in efficiëntie. F7 houdt tussen de 80 en 90% van het stof onder de 0,4 µm tegen, een F9 meer dan 95%. Zoveel verschil is dat ook niet. Voor toepassingen als een cleanroom waar de lucht zuiver moet binnenkomen is een zeer hoog filterrendement uiteraard belangrijk. Maar voor toepassing in een werkplaats met bedoeling om het stof uit de lucht te halen lijkt me dit toch minder belangrijk. De aanwezige lucht wordt voortdurend gezuiverd en meermaals door de filter geblazen. Zijn er dan niet andere factoren zoals volume van de werkplaats en ventilatiedebiet die geen grotere rol spelen.
Filteroppervlakte is natuurlijk een ander verhaal. Hoe groter de filter, hoe langer hij meegaat en hoe lager het drukverlies. Zakkenfilter zullen daar beter in scoren dan een raamfilter.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De EN779 norm is officieel niet meer geldig, deze is in 2018 vervangen door de ISO 16890 norm.

F7 en F9 volgens de ''oude'' EN779:2012 norm:
F7 moet minimaal 35 % deeltjes va 0,4 micron tegenhouden na ontlading. ( de statische lading wordt d.m.v. Isopropanol damp verwijderd)
F9 moet minimaal 70 % deeltjes va 0,4 micron tegenhouden na ontlading.
Er zit hier dus al behoorlijk verschil tussen en F7 en een F9.

Volgens de nieuwe norm waarbij wordt gekeken naar PM 10, PM2,5 en PM1 klassen valt een (door mijzelf gemeten) F7 in de klasse ePM2,5 85 % en een F9 ( zoals ik die gebruik ) is klasse ePM1 85%.
Hier wordt, meer praktijk gerelateerd en niet alleen kijkend naar 0,4 micron, gekeken naar de gemiddelde efficiency van een schoon filter.
Een F7 is dus beduidend 'slechter' dan een F9

F7 houdt maar 85% 2,5 micron tegen en laat vermoedelijk meer dan 50% < 1 micron door.
F9 houdt 85% 1 micron tegen.

Ik spreek hier over V-bank filters, met een groot filter oppervlak.
Zakken filter halen deze waarden niet eens, laat staan van een vlak filter.

Ik hoop hiermee duidelijk te hebben uitgelegd wat de verschillen tussen F7 en F9 zijn.

Natuurlijk doet een F7 wel wat, maar als je wilt investeren in gezondheid is de keuze niet zo moeilijk.
En voor de prijs hoef je het niet te laten.
Een F9 ( van plm 85 euro) gaat bij mij al meer dan 5 jaar mee. En ik hobby behoorlijk wat af in mijn werkplaats.
Een F7 zakken filter bijvoorbeeld moet je ieder jaar vervangen.

Groet,

Kor
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi Kor,

Dank voor je heldere uitleg. Je hebt een mailtje ontvangen van me wbt de filters. Info @ kiesvoorhout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.