2mm houtboortjes kopen - waar?

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Als ik een gat wil voorboren voor een 3mm schroef wil ik dat graag doen met een 2mm houtboortje. Maar nu kan ik die bijna nergens krijgen! De enige die ik heb gevonden is met een zeskant aansluiting, maar die kosten al gauw 3 of 4 euro per stuk. Terwijl ik normaal m'n boortjes koop voor minder dan een euro bij ecotools...

Weet iemand een plek waar je 2mm houtboortjes kunt krijgen? Of gebruiken jullie stiekem 2mm metaalboortjes voor die gaatjes?
 

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
als het niet perse recht omlaag hoeft, werken metaalboortjes ook wel.
Maar met centreerpunt vind ik alleen de 2mm 6kant van bosch professional. vind ze niet goedkoper dan normaal 2.99 (nu 2.69) bij https://www.fiyo.nl/bosch-houtspiraalboor-voor-schroefboormachine-2609255146/?direct_redirect=1
heb hier nu 2x besteld, maar moet je wel rekenen op een levertijd van ruim één week. (tenminste 2x alleen boren besteld)

ik gebruik deze ook in mijn kleine cnc machine, alleen moet ik hier dus de kop vanaf slijpen zodat deze passen.
Ik ben dus benieuwd of er iemand is die wel houtboren weet 2mm zonder 6kant schacht. maar dan wel met centreerpunt.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ik gebruik de boortjes van Famag, die zijn behoorlijk aan de prijs maar gaan waanzinnig lang mee en zijn super scherp. Geeft heel mooie gaten.

Natuurlijk kan het ook met metaal boortjes (ik heb een set van 1 tot 6mm oplopend per 0,1mm) maar als het even kan gebruik ik toch liever die Famag houtspiraal boren. Die zijn alleen per 0,5mm te krijgen helaas.

Zoals altijd, goed gereedschap is echt z'n geld wel waard.

Oh ja, die haal ik dus ook bij Baptist.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ik gebruik ook gewoon metaalboortjes. De centreerpunt van een houtboor 2 mm heeft geen meerwaarde bij zo'n kleine diameter.

Ligt aan het hout waarin je boort. Bij beuk zal het niet veel uitmaken, maar als je een houtsoort als Fichte hebt (groot verschil in dichtheid tussen de ringen) dan is zo'n centreerpunt echt wel heel erg belangrijk, zo'n flexibel metaalboortje gaat dan gewoon z'n eigen weg zoeken en dat is meestal toch echt ver af van wat ik in gedachten had.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ligt aan het hout waarin je boort. Bij beuk zal het niet veel uitmaken, maar als je een houtsoort als Fichte hebt (groot verschil in dichtheid tussen de ringen) dan is zo'n centreerpunt echt wel heel erg belangrijk, zo'n flexibel metaalboortje gaat dan gewoon z'n eigen weg zoeken en dat is meestal toch echt ver af van wat ik in gedachten had.

Je maakt natuurlijk altijd eerst een putje met een scherpe priem.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Je maakt natuurlijk altijd eerst een putje met een scherpe priem.

Ja, en dan is een metaalboortje goed genoeg, helemaal waar. Maar met z'n prikker op je boor hoeft dat voorprikken niet.

Maar ok, ik geloof dat ik wat extreem ben in mijn standpunt.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik gebruik sinds kort hetzelfde Famag boortje als mhe. Een andere reden om die te gebruiken is dat goedkope dunne boortjes vaak snel buigen. Nu heb ik deze nog maar kort, maar ik denk dat hij een stuk langer mee zal gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.