Kolomboor omdraaien?

Geck0

Actieve deelnemer
Ik ben van plan een kolomboor(tje) te bestellen van Optimum.. Nou zal ik niet vaak in de problemen komen met de afstand tussen boor en tafel of voet.
Maar stel ik heb wel iets dat te groot is, kan ik dan de gehele kop of evt. de voet een kwartslag draaien?
Ben van plan hem op een hoek van tafel te plaatsen dus als het kan heb ik best wat capaciteit indien nodig uiteraard.

Ben zelf niet zo heel bekend met stationaire machines dus denk vraag het ff ;)

Kwam ook net toevallig zoiets op pinterest tegen.
Zoals op voorbeeld zal ik waarschijnlijk het apparaat wel goed vast moeten schroeven xD

be0ee63621803592e25b3f40d44fd8f6.jpg
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
ik vraag me af....kan dat bij iedere kolomboor ? of kan dat nietbij de goedkopere modellen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk niet dat dat bepaald word door de kostprijs van een machine, de ene zal zo in elkaar steken dat het wel kan een ander niet
kwestie van kijken...
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Als je even precies het type opgeeft van de machine die je op het oog hebt, dan vergelijk ik dat met de Optimum die ik hier heb staan en kijk dan of die omkeerbaar is.
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Ik heb nog niks op het oog.
Ik heb er een van ferm gehad ,maar die heb ik weggedaan omdat je een beperkte hoogte her.
Maar ik heb er nooit over nagedacht om te kijken of hij draaibaar was.
Maar hij is nu al weg...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Je kan natuurlijk ook gewoon een andere kolom erop zetten.

Ik heb een optimum B16. Op alle vlakken voldeed deze voor mij, behalve dat de kolom eigenlijk te laag was om een 2-assige klem op de tafel te monteren.
Ik heb dan een 2e stelring voor de kolom besteld, zodat ik kan kiezen op welke hoogte de getande lat tegen de kolom zit en vervolgens heeft een kennis van me een andere RVS kolom in de voet geperst, eentje die 25cm hoger is dan het origineel :)
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Misschien dat je dit tegen kan komen, je moet dan het aanslag pennetje even weghalen en dan zou hij helemaal in het rond kunnen.
Bij sloop ooit eens gezien maar weet het merk niet meer.Naamloos.jpg
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Geeft het tafel van boorkolom wel voldoende zijdelingse steun? Mijn ervaring is dat ze altijd wat zijdelings bewegen ook al zet je 'm vast. En dan heb ik over een horizontale uitvoering. Ik ben beetje bang dat je werkstuk gaat wiebelen tijdens boren.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
In vinde het in elk geval een briljant idee, ik onthoud hem even als mogelijkheid om te onderzoeken, je zou maar eens met je handen in het haar zitten voor een oplossing voor zoiets.

vanavond maar eens kijken naar de mogelijkheden met mijn fermpje :)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als alle opties nog openstaan, dan zou ik gewoon een wat hoger model kopen, zodat je geen trucs nodig hebt.

Ik ben ook gestopt met m'n hobby houtbewerken. Het is makkelijker om al mijn meubels bij de Ikea te kopen, heb ik ook geen dure werkplaats en trucks nodig...

Geintje! geintje! :D :cool:

M'n punt is dat het soms ook gewoon leuk is om met eenvoudigere middelen toch dezelfde resultaten te kunnen bereiken dan duurder en/of groter materiaal. :) Niet iedereen heeft de ruimte, het geld of de handigheid om steeds maar groter te kopen, soms moet je met de riemen die je hebt.

Ik vind het een leuk idee en lijkt me zeker uitvoerbaar. Houd ons op de hoogte!
 

Geck0

Actieve deelnemer
Dank voor mee denken allen! Heb zoals Wilco Flier toevallig zegt niet alle ruimte.., >_< dus moet het doen met kleiner model
De B13 van Optimum is binnen en hij kan indien nodig een kwartslag draaien., klein maar fijn! en ben er zeer tevreden mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.