PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie heeft er ervaring met...

Hermanusb
25-02-19, 14:38
De volgende 3 zaagtafels.
en dan er vanuit gaande dat ik een amateur ben die wel wat fatsoenlijks wil kunnen zagen.

En ik weet dat hbm niet de favoriet is van diverse mensen.

https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/cirkelzaagtafels/scheppach-tafelcirkelzaag-10-hs105

en

Deze duurdere

https://www.kippersrijssen.nl/houtbewerking/cirkelzaagtafels/cirkelzaagtafel-holzstar-tks315-e230

of de laatste

http://www.gereedschapwebwinkel.nl/Webwinkel-Product-111023075/NIEUW!!!-Ryobi-RTS1800-EF-G-tafelzaag-met-onderstel.html

Toxiq
25-02-19, 14:49
De 1e is geen hbm maar word door hbm verkocht
Ik meen van die zaag een keer een bericht langs te hebben zien komen van iemand die blij was dat hij er weer van af was, ik weet het echter niet zeker, dus heel veel heb je daar niet aan

De 2e ken ik niet, maar volgens mij is bij zo een beetje alle tafels het doorslag gevende punt de kwaliteit van de geleiders, als die niet goed zijn valt er niet knap mee te zagen

SamPonette
25-02-19, 14:51
Kan je voor dat geld geen goeie tweedehands vinden?

woody
25-02-19, 14:51
Hallo Hermanusb,

Wat wil je uiteindelijk met de tafel cirkelzaag kunnen doen? Dit kan de ene zaag ten opzichte van de andere namelijk geschikter maken.

Met vriendelijke groet,
woody

Toxiq
25-02-19, 14:57
Hallo Hermanusb,

Wat wil je uiteindelijk met een de tafel cirkelzaag kunnen doen?

n van de vereiste lijkt me dat je er in ieder geval pizza's op kan bakken ;););)

woody
25-02-19, 15:09
n van de vereiste lijkt me dat je er in ieder geval pizza's op kan bakken ;););)

Hey spuitelf, is die pizza oven van jou inmiddels klaar?

Hermanusb
25-02-19, 15:27
Hallo Hermanusb,

Wat wil je uiteindelijk met de tafel cirkelzaag kunnen doen? Dit kan de ene zaag ten opzichte van de andere namelijk geschikter maken.

Met vriendelijke groet,
woody

Ik wil een kast gaan maken van 150cm lang en ca 80cm hoog met veel lades om mijn rommel, lees gereedschap schroeven enz in tekunnen opbergen.

ik kan balken afkorten maar een balk van 70 mm breed niet afkorten tot 58mm breed,
dus ik wil houten balken iets smaller maken dan ze zijn.
ook omdat niet altijd alles even recht is.

afkorten doe ik met de afkortzaag.

Hermanusb
25-02-19, 15:28
Kan je voor dat geld geen goeie tweedehands vinden?

Waarschijnlijk wel maar ik heb net zoals zo velen een chronisch ruimte gebrek.
oftewel hij mag ook weer niet te groot worden.
Eigenlijk is een tafel model nog wel het mooiste

Hkuit
25-02-19, 16:01
Toch zie je een vraag zoals deze hier regelmatig voorbij komen. En dan komt inderdaad altijd het advies om op zoek te gaan naar een tweedehandse van een 'goed merk'. Zo heb ik een jaar geleden een Inca Compact gekocht, voor niet teveel geld, waarvan ik inmiddels de motor heb overbelast bij het zagen van een niet-eens-zo-heel-dik-stuk hout. Moet ik snel eens te lijf gaan met de multimeter om na te gaan wat er nu precies stuk is.

Maar kunnen de kenners op een rijtje zetten wat er nu precies minder goed is aan bijvoorbeeld de machines die Hermanusb noemt?
De nauwkeurigheid is vaak minder groot, meen ik opgepikt te hebben.
Wat betekent dat concreet? Dat het lastig is om op de millimeter nauwkeurig te zagen? Of op de halve millimeter?

En wat betreft die 'goede geleider', ik begrijp dat dit een belangrijke factor is. Is het dan niet mogelijk om een goedkopere zaagmachine te verbeteren door er een geleider van Incra op te zetten? Of leidt dat nog niet tot een nauwkeurigere zaagtafel?

Jan van der Ploeg
25-02-19, 16:34
Dit is een heel goede cirkelzaag zie https://www.gereedschappro.nl/artikel/3292/combi-zaag-erika-85-ec-ultimate-verbreding-plus-roltafel-topper.html

M.vr.gr. Jan

Hermanusb
25-02-19, 16:36
Dit is een heel goede cirkelzaag zie https://www.gereedschappro.nl/artikel/3292/combi-zaag-erika-85-ec-ultimate-verbreding-plus-roltafel-topper.html

M.vr.gr. Jan

Valt net buiten het budget.😀

Toxiq
25-02-19, 16:54

M.vr.gr. Jan

Nulletje teveel vr de komma ;)

MerkiMac
25-02-19, 18:26
Toch zie je een vraag zoals deze hier regelmatig voorbij komen. En dan komt inderdaad altijd het advies om op zoek te gaan naar een tweedehandse van een 'goed merk'. Zo heb ik een jaar geleden een Inca Compact gekocht, voor niet teveel geld, waarvan ik inmiddels de motor heb overbelast bij het zagen van een niet-eens-zo-heel-dik-stuk hout. Moet ik snel eens te lijf gaan met de multimeter om na te gaan wat er nu precies stuk is.

Maar kunnen de kenners op een rijtje zetten wat er nu precies minder goed is aan bijvoorbeeld de machines die Hermanusb noemt?
De nauwkeurigheid is vaak minder groot, meen ik opgepikt te hebben.
Wat betekent dat concreet? Dat het lastig is om op de millimeter nauwkeurig te zagen? Of op de halve millimeter?

En wat betreft die 'goede geleider', ik begrijp dat dit een belangrijke factor is. Is het dan niet mogelijk om een goedkopere zaagmachine te verbeteren door er een geleider van Incra op te zetten? Of leidt dat nog niet tot een nauwkeurigere zaagtafel?

Om heel even op "goede geleider" te reageren; ik heb een tijdje een Elektra Beckum zaagtafel gehad waarvan de parallelgeleider steeds net niet mooi parallel aan het zaagblad te krijgen was, hierdoor klemde het hout vaak tegen de zaag, of week het juist de andere kant teveel. Ook de roltafel bleef ik maar afstellen. Een roltafel is heerlijk, maar het telkens opnieuw moeten instellen raakte ik snel zat. Voor mij is een geleider die goed op zijn plek blijft dus al snel een goede geleider. Nu heb ik een Dewalt DW745 waarvan dat in ieder geval goed is. Het enige nadeel daarvan vind ik dat de geleider niet naar voren of achteren te schuiven is. Bij shulpen heb ik geleerd dat je de geleider tot vlak na het 'doorzaagpunt' instelt, zodat het hout daar eventueel uit kan zetten als er spanning in het hout zat.

LeonvB
25-02-19, 19:21
Een kast wordt vaak gemaakt met plaatmateriaal. Deze kleine machines zijn voor de meeste platen helemaal niet zo handig. Een invalzaag met bijbehorende liniaal is dan een betere keuze.

mathieu
25-02-19, 20:58
Ik wil een kast gaan maken van 150cm lang en ca 80cm hoog met veel lades om mijn rommel, lees gereedschap schroeven enz in tekunnen opbergen.

ik kan balken afkorten maar een balk van 70 mm breed niet afkorten tot 58mm breed,
dus ik wil houten balken iets smaller maken dan ze zijn.
ook omdat niet altijd alles even recht is.

afkorten doe ik met de afkortzaag.

Als je een kast zelf uit plaatmateriaal wil maken kan je best alles gewoon laten zagen bij een houthandel. Voor wat het kost kan je het niet zelf doen en plaatmateriaal op een zaagtafel vraagt een behoorlijke machine (paneelzaag).
En om helemaal eerlijk te zijn, zou ik eerst eens gaan kijken wat een zo een kast bij bijvoorbeeld Ikea kost. Ik weet dat sommigen het vloeken vinden, maar het gaat zeer waarschijnlijk goedkoper zijn dan zelf maken. Verkijk je niet op de kosten van ladegeleiders, beslag en plaatmateriaal. Het argument 'zelf maken is leuker' vind ik voor mezelf ook niet van toepassing op plaatmateriaal, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

LeonvB
25-02-19, 21:48
Maar die kast is in de meeste gevallen dan ook niet vergelijkbaar qua kwaliteit. De bouwpakketten zijn vaak 14 of 16mm plaatmateriaal, dat is eigenlijk te dun om een stevige kast van te maken. Ik heb al heel wat kasten gemaakt, maar die van mezelf blijven meestal heel tot ik ze zelf uit elkaar schroef. De gekochte exemplaren vallen na een aantal jaren meestal vanzelf uit elkaar.

Hermanusb
25-02-19, 22:24
Maar die kast is in de meeste gevallen dan ook niet vergelijkbaar qua kwaliteit. De bouwpakketten zijn vaak 14 of 16mm plaatmateriaal, dat is eigenlijk te dun om een stevige kast van te maken. Ik heb al heel wat kasten gemaakt, maar die van mezelf blijven meestal heel tot ik ze zelf uit elkaar schroef. De gekochte exemplaren vallen na een aantal jaren meestal vanzelf uit elkaar.

Probleem is dat wat ik wil maken echt niet bij de ikea verkrijgbaar is.
dat krijg ik wel gezaagt.

Spaander
26-02-19, 09:14
Als je een goede invalzaag met een geleiderail heb zou ik die gebruiken om alles op maat te zagen.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden over het op maat zagen bij de diverse bekende bouwmarkten al zal het bij de een beter zijn dan bij de ander.
Ik laat het meestal in hapklare brokken zagen om mee te nemen en zaag die zelf op maat.

Mvg, :).

Rizz
26-02-19, 10:00
Er staat nu een makita op het marktplein die het overwegen waard is. Goeie zaag

Welp75
26-02-19, 10:10
Ikzelf ken de 3 modellen niet, maar voor die prijs zal heel nauwkeurig werken lastig worden en zoals gezegd plaatmateriaal op zo'n kleine tafel is echt een nachtmerrie. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een Elektra beckum UK220 op een veiling gekocht. Beetje zelfde formaat als wat je aangeeft, voldoende kracht voor plaatmateriaal en redelijk nauwkeurig. Het probleem van MerckiMac herken ik zelf niet, maar kan natuurlijk per machine net iets verschillen. De standaard parallelgeleider gebruik ik nooit, maar de roltafel is na afstellen al een hele poos niet meer onzuiver. En een roltafel is inderdaad heerlijk :)

De tip voor een goede invalzaag met geleider is misschien beter in jouw situatie. Plaat materiaal vraagt een flinke formaatzaag (eventueel verticaal) om goed en veilig te kunnen zagen. Als je handig bent (en dat vermoed ik wel gezien je plannen), dan zou je naast een invalzaag kunnen kijken voor een 2e hands bouwzaag en daar zelf een rechte geleider op maken (ik heb een vierkant profiel gemaakt van 18 mm MDF met een lengte van 2,4m om zo nieuwe plafondbalken te versmallen bij de renovatie van een oude woning. Kaarsrecht, zwaar en 0 deflectie bij het zagen). En dat heb ik gedaan op een 2e hands bouwzaag van 25,- met een paar rolgeleiders voor en achter :-)

rmenkveld
26-02-19, 12:48
Nulletje teveel vr de komma ;)
Baptist (https://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/stationair-zagen/mafell-erika-85-ec-tafel-cirkelzaagmachine-met-quickstand), toch weer bijna €1.000,- goedkoper...

GH1
26-02-19, 16:17
Tuurlijk niet.... zelfde prijs voor dezelfde config. Baptist is zelden tot nooit voordelig.

rmenkveld
26-02-19, 16:25
Tuurlijk niet.... zelfde prijs voor dezelfde config. Baptist is zelden tot nooit voordelig.
Ah, kon idd ook bijna niet anders, wat je zegt... niet heel specifiek gekeken naar de opties... technisch weer h!

mathieu
26-02-19, 21:47
[QUOTE=Spaander;303111]Als je een goede invalzaag met een geleiderail heb zou ik die gebruiken om alles op maat te zagen.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden over het op maat zagen bij de diverse bekende bouwmarkten al zal het bij de een beter zijn dan bij de ander.
Ik laat het meestal in hapklare brokken zagen om mee te nemen en zaag die zelf op maat.

Mvg, :).[/QUOTE
Bij de 'bekende bouwmarkten' gebruiken ze meestal een verticale platenzaag. Als je pech hebt staat er ook nog iemand aan die het niet zo nauw neemt met de maten.
Het resultaat is dan ook naargelang.
Bij een goede houthandel hebben ze een grote paneelzaag, of een CNC . Daar gaat aan een kant een grote plaat in, en aan de andere kant komt er een bouwpakket uit. Compleet afgeplakt , geboord en voorzien van etiketten met maten.

Spaander
27-02-19, 09:49
@ mathieu,

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd of geschreven "een goede houthandel" maar dan moet die natuurlijk wel een beetje in de buurt zitten.
Om nu voor elk stukkie hout of plaatwerk ongeveer 90 km heen en terug te rijden is mij teveel van het goede.

Mvg, :).

Bert Vanderveen
27-02-19, 13:24
Wat betreft nauwkeurig zagen: ik zag onlangs een mail voorbijkomen met promotie van de zaagservice van Bouwmaat. Zij schijnen met een leverancier samen te werken die exact gezaagde delen levert. Mbv een online tool te bestellen.

O — en de voor NL redelijke nieuwe keten Bauhaus stelt ook op de mm precies gezaagd te leveren.

Voor beide tips geldt dat ik er nog geen ervaring mee heb, dus garantie tot de voordeur.

AANVULLING & CORRECTIE: Ik heb nog even op de site van Bouwmaat gekeken en het werkt dus anders dan beschreven: je gaat met een lijst naar de vestiging, een medewerker voert dat in & dat resulteert in een strak zaagplan (zo min mogelijk verlies) en een offerte. Na bestellen wordt het dan afgehandeld. Dus niet zelf aan de slag met een online-tool (komt vast nog wel een keer).
Zie: https://www.bouwmaat.nl/plaat-op-maat?tid=TIDP148389XB9582544B33D4705A246FB09E93BE6 FAYI5&utm_campaign=20190221_actiekrant&utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief&s2m_channel=102

city17
27-02-19, 14:27
Wat betreft nauwkeurig zagen: ik zag onlangs een mail voorbijkomen met promotie van de zaagservice van Bouwmaat. Zij schijnen met een leverancier samen te werken die exact gezaagde delen levert. Mbv een online tool te bestellen.

O — en de voor NL redelijke nieuwe keten Bauhaus stelt ook op de mm precies gezaagd te leveren.

Voor beide tips geldt dat ik er nog geen ervaring mee heb, dus garantie to de voordeur.

Die service van Bouwmaat klinkt wel interessant, stond er ook een prijsindicatie bij? Op hun site kon ik niet vinden wat het nou ongeveer moet kosten (hangt natuurlijk af van de situatie, maar enige indicatie zou handig zijn).

jefmen
27-02-19, 16:20

Voor beide tips geldt dat ik er nog geen ervaring mee heb, dus garantie to de voordeur.

Dat heb ik oo gegarandeerd toen ik nog werkte bij de hornbach. Het hangt net af wie er staat enof diegene hem regelmatig controleert.

Hermanusb
28-02-19, 12:04
Ik heb mijn tekeningen geheel klaar incl al de afmetingen van het houtwerk.

heb besloten om niet een zaagtafel te kopen maar de bosch professional gho 40-82 schaafmachine.
ipv dat ik ga proberen een paar mm van al die balken af te zagen schaaf ik van de benodigde balken een mm of 4 af zodat alles op maat komt.

als ik ooit eens een grotere werkruimte heb is de zaagtafel het eerste wat erbij komt.

mathieu
28-02-19, 18:58

heb besloten om niet een zaagtafel te kopen maar de bosch professional gho 40-82 schaafmachine.
ipv dat ik ga proberen een paar mm van al die balken af te zagen schaaf ik van de benodigde balken een mm of 4 af zodat alles op maat komt.

als ik ooit eens een grotere werkruimte heb is de zaagtafel het eerste wat erbij komt.

Je kan ook hulp vragen van iemand met een zaagtafel. Er is vast wel iemand in de buurt die je wil helpen om het hout voor je project op maat te brengen.
Wel de regio waar je woont even vermelden.

hstraat
28-02-19, 20:22

Ga eerst proberen op balken die je niet gebruikt om haaks te leren schaven. Kan behoorlijk tegenvallen. Daarom hebben ze ook vandiktebanken uit gevonden :) Maar wie niet waagt blijft maagd zeg ik altijd maar.