Sloophout voorbereiden op hergebruik

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi houtbewerkers,

In mijn tuin heb ik een soort van carport met daaronder een bonte verzameling sloophout 9m2 12cm brede 18mm dikke 100 jaar oude vloerplanken, 14m2 9cm brede planken die gebruikt waren als wand/plafond afwerking op de zolder, en nog verschillende maten balken en dergelijke. Alles afkomstig uit de renovatie die ik aan het uitvoeren ben. Ik zou het fijn vinden als ik dit hout weer ergens voor kan gebruiken, misschien de constructie van de keuken, kasten of misschien een tafelblad. Half om wat geld te besparen, maar vooral ook omdat ik het een fijne gedachte vind als ik waar mogelijk bouwmaterialen kan hergebruiken.

Tot nu toe liggen de planken echter voornamelijk een beetje te liggen. Laatst had ik 30 raggels nodig voor een voorzetwand, iets dat ik prima uit die planken had kunnen zagen, maar het is een renovatie, en als er hard gewerkt moet worden is er geen tijd om oude planken te gaan schuren en verzagen, ontspijkeren en wat dan ook, als je voor een paar tientjes perfect nette raggels bij de bouwmarkt kunt halen in een fractie van de tijd. Dus zijn ze weer blijven liggen.

Ik heb het gevoel dat als ze kant en klaar in die carport zouden liggen, dus netjes ruw geschaaft, dat ik veel sneller geneigd zou zijn ze te gebruiken. Dus mijn plan: een goedkoop vandiktebankje aanschaffen, en de hele zooi ruw opschuren (om grootste hoeveelheid gruis en lak te verwijderen), ontdoen van spijkertjes waar mogelijk, en dan een keertje door de bank gooien.

Heel verhaal, mijn vragen:

Is het de moeite waard? Ik kan de hoeveelheid hout ook in de hout bak bij de vuilstort dumpen, en dan hout nieuw kopen wanneer ik het nodig heb, de waarde van het hout zal zelfs na schaven niet veel meer zijn dan een goedkoop vandiktebankje denk ik.

Blijft geschaafd hout goed als ik het buiten op sla? het ligt weliswaar onder een dakje, maar zo nu en dan raakt de regen het wel.

Nog tips om nietjes en spijkers snel uit hout te krijgen? Ik heb zo nu en dan een plankje gepakt, maar met een tang de nietjes er uit halen, en met de klauwhamers de spijkers is toch wel een gedoe, vaak wel een minuut of 2 per plank.

Alvast bedankt!
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Wat dat laatste betreft; het zal je altijd tijd kosten én je zult er altijd een over het hoofd zien.
Ik heb deze winter een oude werkbank opnieuw geschaafd. Ondanks al mijn speurwerk ben ik toch een paar keer op een verdwaalde spijker gestuit. Dat is balen, deuk in het het mes van m'n schaaf, maar toen kon ik me mooi weer verdiepen in "hoe slijp je een schaaf"... M.a.w. ik heb er ook weer iets van geleerd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Of het de moeite waard is zal ook liggen aan het soort hout, als het 100 jaar oud vuren lijkt me minder interessant dan 100 jaar oude eik
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Als je dat door een vandikte bankje heen wil halen ga op zoek naar een leiding meter. Deze speurt als het goed is ook spijkers etc op. (dit weekeinde nog discussie over gehad want ga er ook 1 aanschaffen). Maar net wat Toxiq zegt als het vurenhout is verzaag het lekker om op te stoken. Je kan met de ruige planken ook allerlei leuke dingen doen. Deze https://www.diypalletsideas.com/pallet-furniture/creative-tips-to-reuse-scraped-wood-pallets/ kwam ik toevallig op pinterest tegen en staan leuke ideeën tussen. Als je in de buurt van Leiden woont mag je ook langs komen heb een vlakvandiktebank staan. Moet dan wel 100% spijkervrij zijn.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Of het de moeite waard is zal ook liggen aan het soort hout, als het 100 jaar oud vuren lijkt me minder interessant dan 100 jaar oude eik

Hoewel de kwaliteit van het 100 jaar oude vuren zeer waarschijnlijk veel beter zal zijn dan het huidige vuren.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dingen hergebruiken geeft mij erg veel voldoening, en is goed voor het milieu. Ik houd van de uitstraling van oud hout, het heeft een stuk meer karakter en sfeer. Het hangt er af hoeveel geduld en doorzettings vermogen je hebt. Om iets moois en goeds te maken heb je meestal wat meer tijd nodig. Ik ben vaak aan het puzzelen met stukken hout. soms vind je ineens het perfecte stuk. Misschien kun je de lat wat minder hoog leggen....dwz alles wel grondig ontspijkeren maar de rest oppervlakkig behandelen. En o wee mischien krijg je later wel spijt.. En als je er toch vanaf wil zet het dan te koop of of te geef hier op het forum of op marktplaats.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Onze middelste kocht vorig jaar een meer als 100 jaar oud huisje
De oude baas die er woonde was timmerman
Van al zijn hout in de schuur verschillende dingen aan elkaar gelijmd
Tevens van het sloophuis van de vloer tot kozijn hout ook gelijmd oa dit tafelblaadje gemaakt
Heb nog heel veel oud grenen kozijn hout liggen wat 100 jaar oud is en maken we straks wiegje van is de bedoeling
Best leuk om her te gebruiken
20708207_1218037881641594_8935165453235619785_n.jpg20170811_151055745_iOS.jpg[SUB][SUP]
[/SUP][/SUB]
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ah dat ziet er nice uit. Ik heb ook nog 2 grote 100 jaar oude kozijnen liggen. Die zijn dus ook wel het bewaren waard.

Bedankt voor het aanbod hstraat! Ik woon in Amsterdam, Leiden is niet zo heel ver weg, maar ook niet precies om de hoek. De tip om een leidingzoeker te gebruiken is een goede, die zal ik onthouden.

Ik ben nog niet echt een ster in het bepalen van houtsoorten, volgens mij zijn de vloerplanken geen eiken, maar of het grenen of vuren is moet ik wel even mijn best voor doen denk ik.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik zou zeggen maak een closeup foto van het hout en post het hier. Dan kunnen de geleerden er hun hoofd over breken wat voor houtsoort het is. En als we geluk hebben komt er een houtelf voorbij die gelijk zegt wat het is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.